کد خبر: ۱۴۵۸۸۲
زمان انتشار: ۲۱:۵۶     ۱۲ تير ۱۳۹۲
وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، در جریان دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در کشور برونئی از وی خواسته است درباره ادعای جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از دیپلمات‌های ترکیه توضیح دهد.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت: این درخواست به شیوه‌ای دوستانه در جریان دیدار با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست منطقه‌ای اتحادیه آ.سه.آن در کشور برونئی مطرح شده است.

داوود اوغلو که به عنوان نماینده ترکیه در نشست آ.سه.آن حضور داشت، روز دوشنبه با جان کری در حاشیه این نشست دیدار کرد تا با وی به بحث در خصوص مسائلی از قبیل ادعای جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و همینطور مساله سوریه و فرآیند صلح خاورمیانه بپردازد.

روزنامه گاردین چند روز پیش با انتشار مقاله‌ای با استناد به اسناد دریافت شده از ادوارد اسنودن فاش ساخت، سازمان امنیت ملی آمریکا از دفاتر اتحادیه اروپا جاسوسی می‌کند.

روز دوشنبه منابع خبری دیپلماتیک ترکیه وعده دادند تا این مساله را بررسی کرده و خواهان توضیح واشنگتن در صورت درست بودن این ادعاها شوند.

داوود اوغلو گفت که طی یک نشست یک ساعته با جان کری درخواست ترکیه برای توضیح ادعاهای جاسوسی را مطرح کرده است. وی افزود: ترکیه خواهان آن نیست که شاهد چنین اتفاقاتی میان هم‌پیمانان کشورش باشد.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که جان کری وعده داده تا اطلاعاتی که ‌آمریکا در خصوص این اتهامات جمع‌آوری می‌کند را در میان خواهد گذاشت و در عین حال وی افزود، در جریان این فرآیند تیم‌های ‌آمریکا و ترکیه با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

وی گفت: آنکارا به مجرد اینکه توضیحی از سوی واشنگتن دریافت کند وضعیت را ارزیابی خواهد کرد.

همچنین جان کری روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در برونئی گفت: هر کشوری در جهان که درگیر امور امنیت ملی در سطح بین‌المللی است برای حفاظت از امنیت ملی خود فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهد و همه انواع اطلاعات بر آن موثر خواهند بود و همه آن چیزی که من می دانم این است که چنین کاری برای بسیاری از کشورها غیرعادی نیست.

روز سه شنبه روزنامه حریت ترکیه گزارش داد: سفارت ترکیه در واشنگتن در خصوص ادعاهای جاسوسی با مقامات آمریکایی تماسی نداشته است و تاسیسات خود را برای پیدا کردن میکروفن‌های جاسوسی تجسس نکرده است.

روزنامه حریت به نقل از یک مقام ترکیه گزارش داد که سفارت ترکیه منتظر دستور آنکارا برای تماس با مقامات آمریکایی است.

احمد داوود اوغلو و جان کری همچنین به بحث در خصوص سفر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه که پی آن وی تلاش کرد تا برای احیای فرآیند صلح اختلافات فلسطین و اسرائیل را کاهش دهد، پرداختند.

داوود اوغلو همچنین تاکید کرد: جان کری شرح جامعی درباره نشست‌های خود در منطقه داده و اقدامات بعدی در راستای مذاکره برای حل درگیری را در میان گذاشته است.

داوود اوغلو، جان کری را بسیار امیدوار توصیف کرد و گفت: معتقد است که هر دو طرف در نتیجه مذاکرات پیشرفت جدی حاصل کردند.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: جان کری خواهان کمک آنکارا در دیپلماسی برای به جریان انداختن فرآیند صلح خاورمیانه شده و وی نیز متعهد به این حمایت شده است.

وی تاکید کرد: جان کری قرار است به زودی به منطقه بازگردد و هر دو مقام به تبادل نظر در خصوص این مساله در یک تماس تلفنی خواهند پرداخت.

همچنین سوریه نیز یکی از محورهای مذاکره جان کری با داوود اوغلو بود.

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه ‌آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: این دو مقام به بحث در خصوص راه‌هایی برای تقویت حمایت از مخالفان سوری و تدارک برای کنفرانس بین‌المللی برای حل بحران سوریه پرداخته‌اند.

این مقام همچنین تاکید کرد: جان کری و همتای ترکی وی به بحث در خصوص چگونگی گسترش دسترسی مردم سوریه به کمک‌های انسانی پرداختند.

آنها همچنین درباره حملات اخیر حکومت سوریه در استان حمص نیز اظهار نگرانی کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها