کد خبر: ۱۴۹۷۲۳
زمان انتشار: ۰۳:۲۱     ۲۸ تير ۱۳۹۲
عضو هیأت علمی جامة‌المصطفی ‌العالمیه بهترین نمونه‌های تجلی روزه‌داری و درک فلسفه رمضان را در وجود علامه طباطبایی و آیت‌الله بهجت مثال زد و گفت: آیت‌الله بهجت بر روزه‌داری در ایام غیر از ماه مبارک نیز تأکید داشتند.

حجت‌الاسلام محسن غرویان از اساتید حوزه علمی قم در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه آیت‌الله بهجت دستورالعملی مبنی بر روزداری در طول هفته داشته‌اند، اظهار داشت: ایشان می‌گفتند که انسان در غیر ماه مبارک نیز یکی -دو روز در هفته روزه بگیرد تا سپس آثارش را مشاهده کند، بنابراین روزه‌داری محدود به ماه رمضان نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: علامه طباطبایی نیز از شاگردان میرزا علی‌آقا قاضی در نجف و در سیر و سلوک عرفانی و طی مراحل علمی بسیار بالا بودند از این جهت مطالبشان می‌تواند برای همه جوانان مفید باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه مهترین نکته در فلسفه روزه‌داری را تقویت اراده انسان دانست و گفت: انسان در این ماه تمرین می‌کند که بر نفس و هواهای نفسانی با اراده خود غلبه کند و بندگی خدا را به جای آورد.

غرویان با تاکید بر اینکه یک احساس پاکی در این ماه به انسان‌ها دست می‌دهد، یادآور شد: این احساس بسیار لطیف و خوب است و انسان را از آلودگی‌های اخلاقی سبک کرده و به سمت نورانیت سوق می‌دهد و در نهایت او را به خدا نزدیک می‌کند.

وی روزه واقعی را همراه با تقوا و معرفت نفس همراه دانست و گفت: مهمترین اعمال در این ماه همین روزه گرفتن با احساس رضایت مندی است، در کنار آن کمک به همنوع، انجام اعمال شایسته چون تعلیم و خارج کردن افراد از جهل و کمک به ضعفا بسیار با اهمیت است.

غرویان در پایان اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا این ماه برایمان یک فرصت و شروعی دوباره باشد و پس از این ماه دوباره همه چیز از خاطرمان نرود این دائم‌التوجه بودن بسیار مهم است. باید تلاش کنیم تا توجهمان به مسایل نفسانی زیاد باشد و درست است که این توجه در ماه مبارک افزایش می‌یابد اما باید آن را به سایر ماه‌ها تسری دهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها