کد خبر: ۱۵۲۰۲۹
زمان انتشار: ۱۴:۵۳     ۰۳ مرداد ۱۳۹۲

گروه سیاسی، 25 تیرماه در تقویم رسمی کشور به عنوان«روز تأمین اجتماعی» نامگذاری شده است. روزها متعلق به خدا هستند ولی شورای فرهنگ عمومی روزها را برای هدف گذاری موضوعی به صورت سمبلیک و نمادین به عاریه گرفته است. 65 میلیون نفر دارای تابعیت ایرانی در یکی از صندوق های 16گانه بیمه ی کشور بنابر مقتضیات شغلی و کاری خویش عضو و مشترک هستند و قریب 10 میلیون نفر تاکنون یا نخواسته و یا نتوانسته اند تابع یکی از صندوق های بیمه ای کشور شوند. یعنی 10 الی15 درصد جامعه یا«آب باریکه» ندارند و یا« آب باریکه» خویش را در ثروت خویش و یا آباء و اجدادی جستجو می کنند.

به گزارش بولتن نیوز، علی ایحال بر اساس اصل 29 قانون اساسی این تعداد افراد بلاتکلیف تحت پوشش هیچ صندوق بازنشستگی نیستند و این خود تهدیدی است برای نظام حمایتی از جمله کمیته امداد، سازمان بهزیستی و موسسات خیریه که معمولاً بر اثر حادثه یا اتفاقی وقتی خانوار سرپرست خویش را از دست می دهند و توان اداره زندگی خویش را ندارد زنان سرپرست خانوار هیچ راهی را ندارند جز اینکه تحت پوشش سازمان ها و نهادهای حمایتی دولتی یا مردمی قرار گیرند. تا زمانی که پوشش بیمه ای در کشور کامل نشود قطعاً سازمان های حمایتی پشت نوبتی فراوان دارند.

سازمان«صندوق» تأمین اجتماعی یکی از صندوق های 16 گانه بیمه ی کشور است که بیش از یک میلیون و هفتصد هزار بازنشسته مستمری بگیر و قریب 11 میلیون شاغل بیمه پرداز را مدیریت می کند و اگر جمعیت تحت پوشش آن را محاسبه کنیم خواهیم دید این صندوق قریب 35 میلیون نفر جمعیت کشور را تحت پوشش خود قرار داده است.

در دنیای امروز خصوصاً در کشورهای پیشرفته از جمله کشورهای اسکاندیناوی که معروفیت به دولت های رفاه دارند. در واقع دولت ها تکالیفی را برای بیکاران، سالمندان، مستمری بگیران، بازنشستگان، کودکان و زنان بر عهده دارند و افراد در قبال حوادث یا پیری و کهولت احساس نگرانی ندارند.

واژگان بازنشستگی، درمان، بیمه بیکاری، بیمه مکمل، بیمه طلایی با نام صندوق های بازنشستگی پیوند ناگسستنی دارد علی ایحال سازمان تأمین اجتماعی سازمان قدرتمند، ثروتمند و پر رمز و راز است خصوصاً در حوزه سرمایگذاری از وجوه بیمه شدگان و در دنیای اقتصاد حرفی برای گفتن دارد و با داشتن شرکت سرمایه گذاری شستا که بزرگترین هلدینگ سرمایه گذاری کشور - سال1365 در جنگ تحمیلی متولد شده است- در مبادلات کلان اقتصادی و با حق بیمه، بیمه شدگان حرفی برای گفتن دارد .این غول اقتصادی که خود به اندازه چندین وزارتخانه سرمایه، پرسنل دارد در واقع بزرگ ترین پشتوانه مالی 13 میلیون بیمه گذار می باشد.

تهدیدهای صندوق تأمین اجتماعی در چند حوزه با اهمیت است:1- بدهی های کلان دولت ناشی از تکالیفی است که بر دوش این صندوق نهاده است از جمله بدهی 35 هزار میلیارد تومانی که دولت ناچار است شرکت های بزرگی همچون هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران«هما» شرکت ذوب آهن و معادن سیرجان و... را در قالب رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی واگذار نماید.

2- سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگ ترین صندوق بیمه ی کشور که صندوق مشاع و بین النسلی است و کلیه وجوه آن حق الناس است. درچنبره قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران گرفتار است و با مصوبات ناخواسته دو قوه و بعضاً احکام قضایی زیر بار تعهدات فراوان است و بیم آن می رود که این سرمایه دار بزرگ در سالهای آتی به افلاس و ورشکستگی دچار شود. در واقع مجلس و دولت در قبال اعضاء پذیرا باشند وگرنه این صندوق یارا و توانایی بیشتر از این دخالت های ناروا در حوزه بیمه ای را ندارد، مصارف و منابع صندوق می بایستی توسط نمایندگان واقعی صندوق که همانا بیمه گزاران هستند تعیین شود.

3- صندوق تأمین اجتماعی ظرف 8 سال 6 مدیر عامل را به خود دیده است بی ثباتی در مدیریت یک سازمان بزرگ بیمه ی و سرمایه گذاری، از سموم خطرناک اداره این صندوق است. داوود مددی، حسین علی ضیایی، علی ذبیحی، رحمت اله حافظی و سید مجید موسویان و آخرین بازمانده این 8 سال سعید مرتضوی است که مدیریت صندوق را از حالت تخصصی و حرفه ای به یک صندوق سیاسی تبدیل کرده است. حضور و نقش نمایندگان، کارگران و کارفرمایان را نادیده گرفته است.

4- چالش دیگر صندوق ادغام بخش درمان و بیمارستان های آن در سازمان بیمه سلامت کشور است. گرچه در ماده 38 قانون برنامه پنجم بیمارستان های ملکی صندوق تأمین اجتماعی مستثنی شده اند ولی بر اساس قانون برنامه می بایستی مراکز غیر ملکی به سازمان بیمه سلامت واگذار شوند که این خود چالش بزرگی را پیش رو هیئت امناء و هیئت مدیره صندوق قرار داده است.

5- بازنشستگان تأمین اجتماعی در حوزه درمان با چالش دیگری مواجه هستند هر چند هر روزه بهنگام ورزش صبحگاهی خود شاهد این منظره ناخوشایند هستم و تجمع هر روزه بازنشستگان جلوی بیمه دی برای دریافت هزینه های بیمه تکمیلی خود آزار دهنده است. بیمه تکمیلی یکی از راهکارهای درمان های سخت و بیماری های صعب العلاج برای بیمه شدگان تحت پوشش است. سرگردانی، بلاتکلیفی بیمه شدگان برای دریافت هزینه های بیماری خود و عائله قدری آزار دهنده است که صندوق تأمین اجتماعی را با چالش روبرو کرده است.

6- چالش دیگر بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی موضوع افزایش حداقل حقوق بازنشستگی در پی وعده های مدیر عامل آن به 700 هزار تومان است گرچه این مبلغ در مقابل تورم 40 درصدی و گرانی های طاقت فرسا مبلغی نیست ولی مرهمی است برای دوران سالمندی که با هزار و یک مشکل مستمری بگیر به آن مواجه است گرچه حداقل حقوق برای شاغلین کشور و بازنشستگان سایر صندوق ها 490 هزار تومان است.

صندوق های بیمه برای خودکفایی و تنظیم مصارف و منابع و ادامه حیات خویش درگیر مشکلات عدیده هستند قاعده عدالت برای برقراری حقوق بازنشستگی دچار مخاطره شده است. ورشکستگی صندوق ها را تهدید می کند صندوق های بازنشستگی نباید حیات خلوت دولت ها باشند باید اجازه دهیم قانون بر صندوق ها حکومت کند نیاز اساسی صندوق ها تغییر تحول مدیریتی و ساختارها است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها