کد خبر: ۱۵۲۸۸
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۱۴ تير ۱۳۹۰

به گزارش رجانیوز، روزنامه اصلاح‌طلب شرق در شماره امروز خود و در یادداشتی به بهانه دفاع از قوانین مبارزه با فحشا در کشور سوئد، تلاش کرده تا فعل روسپیگری را تبرئه کند.

شرق در این یادداشت با الگو معرفی کردن قوانین کشور سوئد در برخورد با تجاوزهای جنسی، نوشته است:

بهره‌كشي جنسي از زنان، گذشته‌اي به قدمت تاريخ بشر دارد، اين پديده امروز يكي از مهم‌ترين جرايم سازمان يافته و در عين حال سودآور ـ بعد از تجارت اسلحه و مواد مخدر ـ محسوب مي‌شود و با وجود تلاش بين‌المللي براي كنترل و محدود ساختن آن، شبكه عظيمي از سوداگران در آن فعاليت مي‌كنند. به حدي كه اين پديده در برخي از كشورها به مشكلي اجتماعي تبديل شده است، در تاريخ معاصر قاچاق انسان هم اكنون به يكي از پنج بحران جهاني ـ در كنار بحران‌هاي اتمي، محيط زيست، جمعيت و مواد مخدر ـ تبديل شده است. بحراني كه پيشگيري از آن موكول به برقراري سياست‌هاي اجتماعي در كنار اجراي برنامه‌هاي اقتصادي است و با برنامه‌ريزي، قانون‌گذاري و اجراي دقيق مي‌توان انتظار داشت بر اين معضل جهاني غلبه يافت. تجارب برخي كشورها در تاريخ معاصر در اين زمينه قابل توجه است. كشور سوئد در اين زمينه تدابير قانوني اتخاذ كرده است و آن قانون ممنوعيت روسپيگري است كه از سال 1999 لازم‌الاجرا شد. در قانون فوق‌الذكر تصريح شده است كه:«هر كسي كه در ازاي پرداخت وجه، خدمات جنسي دريافت كند، اگر اقدامش تحت قوانين جنايي- عمومي قابل تعقيب نباشد، بر اساس اين قانون گناهكار شناخته شده و به جريمه نقدي يا حداكثر شش ماه حبس محكوم مي‌شود.»

بخش اول اين قانون حساسيت‌هاي بين‌المللي را به خود جلب كرده است كه طي آن اولا خريداران روابط نامشروع ـ كه اكثريت قريب به اتفاق مردان هستندـ را در رديف جنايتكاران قرار مي‌دهد و ثانيا روسپيان ـ با اكثريت مطلق زن ـ از هر گناهي مبرا شناخته شده‌اند. تصويب اين قانون حاصل زحمات و مطالعات و كميسيون‌هاي متعدد و تلاش بيش از 40درصد از نمايندگان زن مجلس (Riksday) سوئد و تشكل‌ها و جنبش‌هاي مختلف زنان در سوئد بود.

اين قانون نتيجه حركت جامعه سوئد به سوي «اگاليتارينيسم» يا مكتب تساوي كامل بشر در تمامي امور حقوقي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي و دستيابي به حقوق مساوي و وظايف برابر براي زنان و مردان است.

پديده روسپيگري كه در اغلب كشورها وجود دارد به دنبال خواست جوامع مردانه‌اي است كه معتقدند روسپيگري هميشه وجود داشته و خواهد داشت و بايد آزاد باشد تا آنان دسترسي به منبع ارضاي نيازهاي نامشروع و غيراخلاقي خود را داشته باشند. در مقابل زنان سوئدي با جبهه‌گيري در مقابل اين باور ناصواب اعلام كرده‌اند: «اينكه روسپيگري هميشه وجود داشته به آن معنا نيست كه بايد ادامه يابد.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۱ - ۱۵ تير ۱۳۹۰
۰
۰
اگر بدبختا مزه ایدز را میچشیدن اینکارها را ول میکردن
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها