کد خبر: ۱۵۳۱۹
زمان انتشار: ۱۴:۲۲     ۱۴ تير ۱۳۹۰
به گزارش فارس به نقل از مجله تورنتو، كنفرانس "دگر انديش ستيزي و بهايي آزاري در ايران " روز جمعه اول جولاي در سالن تائتر "اليزابت بدر " با خوش آمدگويي پروفسور "ليندا نورثراپ " - ريس بخش تمدن هاي خاور ميانه و نزديك دانشگاه تورنتو اغاز بكار كرد.

نورتراپ در سخنان افتتاحيه اين همايش گفت كه موسسه ايران شناسي دانشگاه تورنتو پيشتاز در دانشگاهي در امريكاي شمالي است و در ادامه به معرفي محمد توكلي استاد ايراني اين دانشگاه پرداخت.
توكلي به همراه دكتر عباس امانت ( دانشگاه ييل ) و دكتر احمد كريمي حكاك ( دانشگاه مريلند)، پنل گشايش و نگرش تاريخي را تشكيل مي دادند .

* استراتژي بهاييان تبديل دگرستيزي به ديگر پسندي است

توكلي سخنراني افتتاحيه را با بهايي ستيزي و اسلامگرايي از منظر تاريخي و با استفاده از الگوي "بابي " و "بهائي " ارائه داد. وي به تغيير در گفتمان ضدبهائي از گفتماني ديني به گفتماني سياسي در طي سالها اشاره كرد.
توكلي به ريشه‌يابي در تحول تاريخي بهائي ستيزي پرداخت و با اين جمع بندي كه در نهايت دگرآزاري و دگر ستيزي بايد تبديل به دگر خويشي و ديگر پسندي شود كه كليد موفقيت جامعه اي سالم است.

*ايران هيچ گاه شاهد نسل كشي هاي همانند نسل كشي هاي ارامنه نبوده است

سپس عباس امانت سخنراني اش را با عنوان بازنگري تاريخي شروع كرد و به بررسي تاريخ كلان كشي و نسل كشي در ايران پرداخت و اين نكته را گوشزد كرد كه در ايران نسل كشي‌هايي مانند قتل عام ارامنه توسط تركهاي عثماني يا كشته شدن نزديك به 5 ميليون انسان مسلمان و هندو ، در جريان استقلال پاكستان نداشته است.
او به ساختار "ديگر " و بيگانه اشاره داشت و ايرج و تورج از شاهنامه و فرهنگ اساطيري و همچنين ايران و انيران را از آن به مثال آورد. وي اين جريان را داراي 4 وجه دانست.

ا- فرا اسلامي بود .اسلام را پايان يافته مي دانست.
2- از اعتقاد مسلحانه در دوران اوليه به فاز گفتمان رسيده بود
3- جامعه سيال بود ( از طبقات مختلف اجتماعي به آن پيوسته بودند - زنان حق شركت داشتند
4- پيامش بوي تجدد مي داد در حاليكه زبانش زبان مردم مي داد.

امانت گفت كه بدليل امنيت زمان پهلوي ، طبقات متوسط و نخبگان جامعه بهايي بيشتر شد كه باعث شد پيام به دگر اقشار كمتر منتقل شود.
عباس امانت استاد دانشگاه ييل آمريكا سخنان خود را با خواندن شعري پايان داد.


* تخريب اماكن بهائي هميشه به نوعي سازندگي منجر شده است

"احمد كريمي " سخنران آخر اين پنل بود كه به بيان فرايند تخريب به عنوان نوعي دگرآزاري پرداخت و آن را در چارچوب پيامي به ضعيف‌تر و زيردست مورد بررسي قرار داد. مثالهايي از روستايي در مازندران تا مركز نيايش بهايئان در تهران ( حظيره القدس 1955 با تحريك فلسفي )، تا مصادره بيمارستان ميثاقيه در تهران در 1979 به حاضران نشان داد.

حكاك، تخريب بناهاي بهائي و بابي را از نوع مشابه كه در تاريخ اخير اتفاق افتاده است دانست و افزود: اين تخريب‌ها همانند توپ بستن سومنات توسط طالبان، تخريب مسجد بمبئي توسط هندو ها ، تخريب منازل عربهاي فلسطيني در سرزمينهاي زير سلطه اسراييل، علاوه بر تخريب حاوي پيامي مضاعف مانند تجاوز جنسي به اسراي جنگي است كه براي غلبه رو كامل فراسوي برتري رزمي تلقي مي شود.
حكاك اين نكته را مطرح كرد كه تخريب اماكن بهائي هميشه به نوعي سازندگي منجر شده است و واكنش بهائيان در اين مورد قابل تقدير است. حكاك در پايان اشاره كرد كه در حاليكه ستم به بهايئان بايد جدي گرفته شود ولي بايد مواظب بود كه جنبه هاي متا فيزيكي به گونه‌اي كنترل شوند كه بنيان هاي آن راه را بر انديشه هاي انساني ( عقلي ) تنگ نكند.

* سخنراني لاهيجي و شيرين عبادي در جمع تماشاگران

بخش اول بدون پرسش و پاسخ به اتمام رسيد. دكتر توكلي از حضار كه بيش از 300 نفر مي‌رسيدند‌، خواست كه به ساختمان ويكتوريا ( مجاورت تائتر ) براي قدرداني از دكتر عبدالكريم لاهيجي ( حقوقدان و فعال حقوق بشر ) بروند. در اين قسمت شيرين عبادي از طريق تله كنفرانس از سنت خوبي كه جديدا در بين ايرانيها براي بزرگداشت اشخاص مرسوم شده است قدرداني كرد و ضمن استاد خواندن لاهيجي از سابقه مبارزاتي وي براي احقاق حقوق بشر وي كه منجر به مهاجرت و مصادره اموال وي در ايران شده است ، تشكر كرد. منصور فرهنگ نيز از لاهيجي تقدير كرد.

- پنل اول: تحت عنوان دعوت نفي و سرزمين موعود

روز شنبه دوم جولاي پنل اول تحت عنوان دعوت نفي و سرزمين موعود از ساعت 9:30 تا 11 بامداد با شركت "محمد افنان " ( پژوهشگر ) تحت عنوان مراحل تدريجي دعوت باب و به مديريت "مارتا سيسميد جي بوا " از دانشگاه تورنتو آغاز شد.
سپس "بهروز جباري " پژوهشگر كه به شعر و طنز علاقه خاصي دارد در مورد خدمت بهايئان به شعر فارسي سخن گفت. آخرين سخنران دكتر كامران اقبال از دانشگاه "روهر " سخنراني تحت عنوان "نگرش عبدالبها به مهاجرت يهوديان به فلسطين " پرداخت.

- پنل دوم: بررسي تجدد جنسي در آيين بهاييت

پنل بعدي كه با كمي تاخير شروع شد تا ساعت 1 بعدازظهر ادامه داشت. عنوان اين پنل تجدد جنسي بود با مديريت "ريوان سندلر " از دانشگاه تورنتو، بود. فرزانه ميلاني از دانشگاه ويرجينيا به نقش طاهره اولين زن بهايي پرداخت.
"نگار متحده " از دانشگاه "دوك " در مورد كاشانه، آينده عكس برداري بابيان و بهايئان در قرن 19، سخن گفت . و آخرين سخنران سيامك ذبيحي مقدم ازدانشگاه حيفا بود كه تحت عنوان " آيين بهايي و زن ايراني " سخن گفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها