يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۵۵۲۷۱
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
به گزارش 598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، هفتمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی از برداشته شدن بار مسئولیت سنگین سخنگویی از دوشش با ما سخن گفت و شیرین‌ترین خاطره دوران مسئولیت خود را کار با خبرنگاران رابط وزارت خارجه دانست.

ساله متولد خیابان بهار تهران و اصالتا اصفهانی. وی فرزند مرحوم سید حسین عراقچی است و کتابخانه‌ مرحوم عراقچی واقع در خیابان آیت‌الله کاشانی از موقوفات پدر این دیپلمات باسابقه و هفتمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی است.

21 اردیبهشت ماه پس از استعفای رامین مهمان‌پرست سخنگوی سابق وزارت خارجه از این سمت، به دلیل ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، با حفظ سمت معاونت، عهده‌دار سخنگویی شد.

او که آذر 1390 پس از بازگشت از ماموریت توکیو به معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه منصوب شده بود، به عنوان معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل، رئیس اداره اول اروپای غربی، سفیر ایران در هلسینکی و سفیر آکردیته در استونی، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، معاون پژوهشی دفتر مطالعات، رئیس مرکز مطالعات خلیج فارس دفتر مطالعات، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی و معاون اداره مجامع اسلامی، منطقه‌ای و غیرمتعهدها در طی سال‌های گذشته فعالیت کرده است.

او همچنین در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی علی لاریجانی و سعید جلیلی در تیم مذاکره کننده حضور داشته است.

عراقچی که رتبه اول پژوهشگر برگزیده سال 1384 وزارت امور خارجه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرده، از تیر 1384 عضو هیئت علمی دانشکده روابط بین‌الملل با درجه استادیاری است و استاد مدعو دانشگاه توکیو نیز بوه است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920512001228#sthash.hUfYu7V4.dpuf
"سید عباس عراقچی" 51 ساله اصالتا اصفهانی در 21 اردیبهشت‌ماه پس از استعفای رامین مهمانپرست سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی با حفظ سمت معاونت، عهده‌دار سخنگویی شد.

عراقچی در آذرماه 1390 پس از بازگشت از توکیو به معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه منصوب شد.

وی همچنین به عنوان معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل، رئیس اداره اول اروپای غربی، سفیر ایران در هلسینکی و سفیر آکردیته در استونی، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، معاون پژوهشی دفتر مطالعات، رئیس مرکز مطالعات خلیج فارس دفتر مطالعات، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی و معاون اداره مجامع اسلامی، منطقه‌ای و غیرمتعهدها در طی سال‌های پیش فعالیت کرده است.

عراقچی در دوره دبیری شورای عالی امنیت ملی علی لاریجانی و سعید جلیلی در تیم مذاکره کننده حضور داشت.

"سید عباس عراقچی" سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در آخرین روزهای فعالیت خود در سمت سخنگویی در گفتگویی با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به تشریح برخی مسائل پیرامون حکم خاتمه مأموریت برخی سفرا و مسائل داخلی و بین‌المللی پرداخت.
 
باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه در اواخر دولت احمدی‌نژاد برای حدود 50 نفر از سفرا حکم خاتمه مأموریت صادر شده، روند فعالیت سفارتخانه‌های ما در سایر کشورها چگونه خواهد بود؟

عراقچی:
من در خصوص تعداد دقیق این سفرا اطلاع ندارم و فکر نمی‌کنم این تعداد به 50 نفر برسد، اما این مسئله یک روال کاملا اداری است که معمولا در وزارت خارجه انجام می‌شود.

سفرای ایران در کشورهای دیگر که تعداد آنها به بیش از 50 نفر می‌رسد، طول مدت کاریشان سه ساله بوده و هر سال معمولا حدود 30 الی 40 سفیر جابجا می‌شوند.

به طور قاعده این جابجایی‌ها معمولا در تابستان صورت می‌گیرد، بنابراین آنچه که اکنون در حال انجام است یک روال کاملا اداری است.

در مورد خاتمه مأموریت کسانی که سه سال آنها گذشته باید بگویم که البته با دفتر "حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی" هماهنگی‌های لازم انجام شده و وی در جریان این امر هستند.


خاتمه مأموریت برای این سفرا صادر شده ولی تاریخ بازگشت آنها طوری تنظیم شده که مشکلی در این زمینه به وجود نیاید و خدشه‌ای به ما وارد نشود.

از سوی دیگر تعیین جانشینان با دولت جدید است که قرار است این کار نیز با سرعت انجام شود.

به هرحال باید گفت؛ این امر یک کار معمول وزارت خارجه است و این بار هم با هماهنگی دفتر رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران: برخی تحلیل‌ها حاکی از این است که حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر‌حسن روحانی قصد دارد تمرکز بر روی مسئله هسته‌ای را از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل کند در این چارچوب توانایی محمد‌جواد ظریف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عراقچی: من از شما اجازه می‌خواهم به عنوان سخنگو در این خصوص اظهار نظر نکنم، اما اگر بخواهم نظر شخصی خودم را بیان کنم باید بگویم جناب آقای محمد‌جواد ظریف یکی از دیپلمات‌های حرفه‌ای، با‌سابقه و با تجربه وزارت امور خارجه است.

وی به لحاظ تخصص علمی، انگیزه‌های اعتقادی و اخلاق حسنه مورد احترام مجموعه وزارت خارجه قرار دارد.

وی در سطح بین‌المللی نیز یک دیپلمات شناخته شده است و امیدواریم که اگر با نظر مساعد مجلس جناب آقای ظریف سکان سیاست خارجی را به دست گرفتند دیپلماسی ما به حرکت در میسر حرفه‌ای خود با قدرت بیشتری ادامه دهد، با این حال تصمیم با مجلس شورای اسلامی است.

باشگاه خبرنگاران: آیا اخبار جدیدی از دیپلمات ربوده شده ایرانی در صنعا در اختیار شما قرار گرفته است؟

عراقچی: متأسفانه هنوز اخبار جدیدی نداریم، سفارت ما به شدت پیگیر این مسئله بوده در همین راستا ملاقات‌هایی با افراد مختلف در یمن صورت گرفته است.

برخی اطلاعات مختلف به دست ما می‌رسد که هنوز صحت و سقم آنها روشن نیست و باید بگویم در مورد این موضوع هنوز تحول جدیدی صورت نگرفته است.

باشگاه خبرنگاران: واکنش جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنایت روز گذشته تروریست‌ها در یکی از روستاهای سوریه علیه زنان، مردان و کودکان چیست؟

عراقچی: ما همواره اعمال تروریستی گروه‌های تکفیری را محکوم کردیم، ماهیت این گروه‌های تروریستی شناخته شده است، اینکه چرا این گروه‌ها از سوی کشور‌ها خارجی مورد حمایت مالی و تسلیحاتی واقع می‌شوند جای تعجب دارد.

لازم است که جامعه بین‌المللی به این مسئله توجه بیشتری کنند، ماهیت تکفیری‌ها روشن است چراکه آنها از هیچ جنایتی در سوریه اِبا نکردند و باید با آنها برخورد شود و امیدواریم همه کشورهایی که به نحوی در مسائل سوریه دخیل هستند این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

باشگاه خبرنگاران: آیا شما به باقی‌ماندن در سمت سخنگویی علاقه‌مند هستید؟

عراقچی: مسئولیت سخنگویی در یک شرایط کاملا غافلگیر‌کننده به عهده من گذاشته شد.

حرفه اصلی من کار سیاست خارجی و دیپلماسی است و به عنوان معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه وظیفه سنگینی بود که سخنگویی نیز به آن اضافه شد.

تمایل خود بنده بازگشت به حرفه خودم است، البته اینکه در چه سمتی باشد اهمیت زیادی ندارد و وابسته به نظر وزیر جدید خواهد بود و ترجیح می‌دهم در این مورد جناب آقای وزیر از فراغ بال کامل برای هرگونه تصمیمی برخوردار باشند که اگر بار این مسئولیت از دوش بنده برداشته شود بسیار خوشحال می‌شوم.

باشگاه خبرنگاران: یکی از خاطرات تلخ و شیرین شما در دوران سخنگویی چیست؟

عراقچی: برخورد با خبرنگاران و کار با آنها از آنچه که فکر می‌کردم برای من جالب‌تر و دلنشین‌تر بود. 




اینکه خبرنگاران را از نزدیک می‌دیدم که چگونه حرفه خود را با علاقه و جدیت دنبال می‌کنند برای من بسیار جالب بود.

اینکه خبرنگاران پاپیچ من شوند و وقت من را بگیرند اصلا مهم نبود چرا که احساس می‌کردم کاری حرفه‌ای را انجام می‌دهند و شاید این مهم شیرین‌ترین برداشت من در دوران مسئولیت سخنگویی است.
 
در مورد خاطره تلخ می‌توانم بگویم خاطره تلخی ندارم، بعضا سوء‌برداشت‌هایی از سخنان سخنگو صورت می‌گیرد که در یکی_دو مورد منجر به نظرات مختلفی در محافل سیاسی شد که به نظر من این امر در کار سخنگویی طبیعی است و من نمی‌توانم بگویم که این خاطره تلخی بوده که باید گفت بخشی از کار بوده که پذیرفته شده است.

باشگاه خبرنگاران: کار با آقایان علی اکبر صالحی و دولت محمود احمدی‌نژاد چگونه بود؟

عراقچی: می‌توانم بگویم تقریبا در دو سال گذشته که در خدمت جناب آقای صالحی بودم یکی از بهترین دوران‌های کاری من بود، وی اخلاق بسیار پسندیده بالایی در کار حرفه‌ای خودشان دارند، کار کردن با وی بسیار لذت‌بخش بود و دوران بسیار خوبی سپری شد.

کار با جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد نیز محاسن خود را داشت و هرکس که با وی کار کند قطعا تجربه مهمی خواهد داشت و این فرصت بسیار مهمی بود که با رئیس‌جمهوری خستگی‌ناپذیر کار کردم.

باشگاه خبرنگاران: امیدواریم شما را در سمت‌های دیگری در وزارت خارجه ببینیم و به همکاری خود با یکدیگر ادامه دهیم.

عراقچی:
انشاالله.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها