کد خبر: ۱۵۶۴۵
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۲۰ تير ۱۳۹۰
توصيه‌هاي پي‌درپي مسئولان براي كشيدن خط قرمز دور كولرهاي گازي، مصرف‌كنندگان را به سمت استفاده از كولرهاي آبي هدايت مي‌كند، اما آيا اين كولرها انتخاب مناسبي خواهند بود؟

به گزارش ايسنا، در سال‌هاي گذشته بارها و بارها اين توصيه تكراري را براي مردم شنيده‌ايم كه "استفاده از كولرهاي گازي نه‌تنها ضرورتي ندارد، بلكه با مصرف بي‌رويه برق باعث تحميل هزينه‌هاي هنگفت به مشتركان مي‌شود". اين درحالي است كه در ادامه هميشه از كولرهاي آبي به عنوان جايگزيني مناسب براي "كولرگازي‌ها" نام برده مي‌شود و استفاده از آن منطقي خوانده مي‌شود.

به طور طبيعي مشتركي كه گوش شنوا داشته باشد و بخواهد به توصيه‌هاي مسئولان عمل كند، كولرگازي خود را كنار مي‌گذارد و سعي مي‌كند روزهاي داغ تابستاني خودن را در كنار يك كولر آبي سر كند، اما آيا "كولرهاي آبي" همان گمشده‌ايست كه چاره كار كنار گذاشتن فناوري لوكس و فريبنده كولرهاي گازي بوده يا اين‌كه اين كولرها با راندمان پاييني كه دارند، مي‌توانند در باد اين‌كه رقيبي منفور مثل كولرگازي دارند بخوابند و همچنان خبري از بهره‌وري در سيستم‌هاي سرمايشي نباشد ؟!

براي بررسي اين موضوع به معرفي ساختار كولرهاي آبي مي‌پردازيم و راهكارهايي را معرفي مي‌كنيم كه مشتركان بتوانند حداكثر استفاده را از اين كولرها ببرند تا اگر از خير سرماي مطلوب كولر گازي در روزهاي گرم تابستان گذشته‌اند، حداقل مصرف برق كولرهاي آبي خود را كاهش دهند تا در آخر ماه دوباره با ديدن قبض‌هاي نجومي برق، حرارتشان بالا نزند!

كولرهاي آبي چه جايگاهي دارند؟

كولرهاي آبي به دليل قيمت ارزان، سادگي استفاده و مصرف برق کمتر از مزيت بالايي برخوردار هستند. بنابراين اين وسيله خانگي در ايجاد پيک شبکه در فصل تابستان نقش مؤثري ايفا مي‌كند و بهينه سازي اين وسيله خانگي پر مصرف از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

جغرافياي ايران و آب و هواي گرم کشور ما کولر را در رده وسايل ضروري براي تامين رفاه خانواده قرار داده است، به‌طوري که امروزه بيش از 65 درصد خانوارهاي شهري از اين دستگاه استفاده مي‌کنند.

در حال حاضر نزديک به 9 ميليون کولر در خانوارهاي ايراني وجود دارد و سالانه در حدود 500 هزار دستگاه جديد اضافه مي شود. هرچند کولرهاي آبي بسيار کمتر از کولرهاي گازي برق مصرف مي کنند (500 وات در برابر 2 هزار وات)، اما تعداد کولرهاي آبي بسيار بيشتر از کولرهاي گازي است.

بهينه سازي مصرف برق در کولرهاي آبي

راهکارهاي عملي و ساده‌اي که در ادامه به آنها اشاره شده است، ضمن اينکه هزينه و وقت کمي را مي طلبد، منجر به افزايش کارايي کولرها شده و درنهايت مصرف انرژي الکتريکي را نيز کاهش مي دهد.

نبايد از ياد ببريم كه ظرفيت برودتي کولرها بايد متناسب با فضاي مورد استفاده و شرايط آب و هوايي محل (از لحاظ دما و رطوبت) انتخاب شود. همچنين بهتر است کانال کشي کولر از کوتاه‌ترين مسير انجام شود. چون هر چه مسير کانال کشي کولرهاي آبي طولاني تر باشد فشار هوا در مسير کانال ها افت پيدا کرده و جبران آن به انرژي بيشتري نياز دارد و سرماي حاصل شده نيز کمتر مي شود.

اگر مي‌خواهيد مصرف برق كمتري داشته باشيد تا حد امکان هرسال نسبت به تعويض پوشال‌هاي کولر اقدام كنيد. تميز کردن و رفع اشکالات کولر پيش از شروع به کار آن در فصل گرما کارکرد کولر را بهبود بخشيده و مصرف انرژي آن را کاهش مي‌دهد و از هدر رفتن سرما نيز جلوگيري مي کند.

اگر امکان پذير باشد بايد از سيستم سرمايش موضعي استفاده کرد. به اين معني که تنها به اتاق‌هايي که مورد استفاده قرار مي گيرد، هواي سرد را منتقل کنيم. به اين منظور مي توان دريچه هاي ورودي هوا به ساير اتاق ها را مسدود کرد. از سوي ديگر، در حد امکان از روشن نگه داشتن مداوم کولر در طول روز پرهيز و به ويژه تا حد امکان سعي شود که از دور آهسته کولر استفاده شود تا دستگاه فشار کمتري متحمل شود.

اگر مي‌خواهيد قبض برقتان چندان برايتان آزار دهنده نباشد، بايد سعي شود تا از استفاده در ساعات پيک مصرف برق (از نيم ساعت قبل از اذان مغرب تا 2.5ساعت بعد از آن) که مصرف انرژي الکتريکي در شبکه برق کشور به حداکثر مي رسد، خودداري کرد. البته اين روزها پيك روز از پيك مصرف برق در شب پيشي گرفته و بايد مراقب استفاده بي‌رويه برق در تمام ساعات روز بود.

برچسب انرژي؛ فانتزي يا واقعي؟

نكته‌اي كه بسيار مهم است و در صورت رعايت نشدن مي‌تواند بسيار مضر باشد، اين است كه هنگام خريد دستگاهي را انتخاب کنيد که داراي علامت استاندارد و برچسب انرژي بوده و با توجه به برچسب انرژي داراي بالاترين درجه کارايي و بازدهي باشد، چراكه در غير اين صورت نه‌تنها مصرف برق بالايي داشته‌ايد، بلكه از سرمايش مطلوب هم بي‌نصيب مانده‌ايد.

در صورتي که از يک کولرآبي با ظرفيت 5 هزار و با رتبه A به جاي کولري با رتبه G استفاده شود، بيش از 60 درصد در ميزان مصرف برق و هزينه آن صرفه جويي خواهد شد و در صورتي که از يک کولر با رتبه A به جاي کولري با رتبه D استفاده شود، اين صرفه جويي به ميزان 30 درصد خواهد بود. پس اين‌بار اگر قصد خريد كولر داشتيد و مي‌خواهيد با اجتناب از كولرهاي گازي مصرف برق معقولي داشته باشيد، اولا از كولري با برچسب انرژي مناسب استفاده كنيد و همچنين نكته‌هاي بالا را براي كمك به كاهش مصرف برق كولرها فراموش نكنيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها