کد خبر: ۱۶۰۶۳۱
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۰۵ شهريور ۱۳۹۲
کوشکی:
استاد علوم سیاسی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به ویژگی‌های وزرای پیشنهادی، گفت: فرد فعال در فتنه به رهبر و نظام وفادار نبوده و طبیعتا نمی‌تواند نسبت به مردم نیز وفادار باشد. این فرد نه تنها مورد تایید مجلس نیست بلکه جایگاهی در میان مردم نیز ندارد.

به گزارش 598، محمد صادق کوشکی استاد علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، توضیحاتی در رابطه با شرایط پذیرش سه وزیر پیشنهادی علوم، آموزش‌و‌پرورش و ورزش و جوانان ارائه داد و تأکید کرد که فرد فعال در فتنه به رهبر و نظام خود وفادار نبوده و طبیعتا نمی‌تواند نسبت به مردم نیز وفادار باشد. این فرد نه تنها مورد تایید مجلس نیست بلکه جایگاهی در میان مردم نیز ندارد.

مشروح صحبت‌های استاد علوم سیاسی دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی به شرح زیر است:

* روحانی مفهوم اعتدال را تعریف کند

فارس: با توجه به اینکه اعتدال و اعتدال‌گرایی مفهومی است که دولت یازدهم با آن معرفی می‌شود، نسبت دادن این واژه‌ها به دولت جدید در شروع کار کابینه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کوشکی: با توجه به اینکه رئیس جمهور منتخب با این شعار به قدرت رسید و برنامه‌های خودش را نیز در سایه همین مفهوم مطرح کرد، طبیعتا مفهوم این واژه‌ خواه ناخواه با امور اجرایی کشور گره خورده است. بنابراین اگر تعریف دقیقی از این واژه وجود نداشته باشد، استفاده از این لفظ نه تنها موجب وحدت در برنامه‌های اجرایی کشور نمی‌شود بلکه تشتت و پراکندگی آرا به وجود می‌آورد و عملا نه تنها هدف طرح این شعار محقق نمی‌شود بلکه این شعار به نقض خودش تبدیل و موجب افراط و تفریط خواهد شد.

فارس: مقام معظم رهبری چندی پیش تاکید داشتند که تعریف درستی از اعتدال باید ارائه شود. در حال حاضر به نظر شما تعریف اعتدال و اعتدال‌گرایی از سوی رئیس جمهور تا چه اندازه است؟

کوشکی: واقعیت اینجاست که این مفاهیم در حال حاضر تنها یک واژه است که به دولت یازدهم نسبت داده می‌شود و هنوز طرح و برنامه مشخصی برای آن ارائه نشده است.

حقیقتا نه تنها این شعار بلکه هر شعار دیگری که مبنای حرکت قوه مجریه قرار می‌گیرد باید شفاف باشد و شاخصه‌های آن به طور مشخص تفهیم شود. تعریف شدن شاخصه‌ها و شفاف سازی مفاهیم باعث می‌شود تا جلوی هرگونه تندروی و افراطی‌گری گرفته شود.

فارس: از نظر شما راه حل این مسئله که شعار اعتدال روحانی به سرنوشت جامعه مدنی دولت خاتمی دچار نشود، چیست؟

کوشکی: بهترین راه‌حل این است که روحانی یا افراد مورد اعتماد او هر چه سریع‌تر مقصود و مفهوم اصلی اعتدال، همچنین مصادیق آن و شاخصه‌های سنجش اعتدال را مشخص کنند و بدانند مشخص کردن مفهوم اعتدال جلوی هر گونه سوء استفاده و حرکت‌های تفرقه‌گرایانه و البته تندروی برخی از افراطیون را از استفاده از این مفهوم خواهد گرفت.

* وزیر پیشنهادی باید فرهنگ انقلاب اسلامی را بشناسد

فارس: با توجه به عدم رای مجلس به 3 وزیر علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان، دولت روحانی در معرفی وزرای جایگزین باید به چه شاخص‌هایی توجه کند؟

کوشکی: نکته قابل تامل درباره این 3 وزارتخانه این است که هر سه وزیر این وزارتخانه‌ها بیشترین تماس و تعامل را با جوانان دارند.

هم‌سویی و همراهی با جوانان یعنی نسلی که قرار است آینده‌ساز نظام و مملکت باشند لازمه انتخاب وزیری است که فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی را دقیقا بشناسد و این تفکر را به نسل جوان ارائه و انتقال دهند یعنی این ویژگی باید دقیقا در این عرصه مشخص شود و این یک ویژگی الزامی برای وزرای پیشنهادی است.

بنابراین نمایندگان مجلس به وزرایی که سر و کاری با اصل فرهنگ انقلاب اسلامی و نیازهای جوانان نداشته باشند، رای اعتماد نخواهند داد.

فارس: مهمترین ویژگی وزرای پیشنهادی را چه می‌دانید؟

کوشکی: مهمترین شرط و ویژگی وزرای پیشنهادی این است که هر کدام از آنها متعهد و وفادار به انقلاب؛ نظام و رهبری باشند.

باور پذیری عمیق وزرا از فرهنگ انقلاب اسلامی شاخصه بسیار مهمی است و روحانی باید توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشد.

وزرا علاوه بر اینکه باید این فرهنگ را باور داشته باشند باید توانایی ترویج و انتقال این فرهنگ را به نسل جدید داشته باشند.

* قانون تکلیف فتنه‌گران را به وضوح مشخص کرده است

فارس: با توجه به اینکه مجلس یک بار به وزرای پیشنهادی این وزارتخانه رای نداده است، اگر در مورد افراد جدید، شبهه حضور در فتنه یا موضوع تقلب وجود داشته باشد، آیا مجلس همچنان بر عدم رای اعتماد مصر خواهد بود؟

کوشکی: حضور در فتنه یکی از خط قرمزهای بارز و مشخص است که قانون واضحی برای آن تعریف شده است. یعنی حضور در فتنه بقیه شرایط و ویژگی‌ها را هر چند مثبت پوشش خواهد داد و دیگر فرصتی برای بررسی شرایط دیگر باقی نخواهد گذاشت.

فرد فعال در فتنه به رهبر و نظام خود وفادار نبوده و طبیعتا نمی‌تواند نسبت به مردم نیز وفادار باشد. این فرد نه تنها مورد تایید مجلس نیست بلکه جایگاهی در میان مردم نیز ندارد.

خطوط قرمز، خطوط قانونی و تعریف شده هستند یعنی کسی که نظام را قبول نداشته طبیعتا نمی‌تواند در این نظام مسئولیتی داشته باشد اما حقیقت اینجاست که ما نباید روی ویژگی‌های حداقلی تمرکز کنیم.

ما اگر بخواهیم حداقل‌ها را لحاظ کنیم، یعنی در این مملکت میلیون‌ها نفر حضور دارند که هیچ ارتباطی با فتنه 88 نداشتند. پس همه این‌ها به درد وزارت می‌خورند؟! این مثل این است که ما بگوییم هر کسی که سوء سابقه نداشته باشد می‌تواند پزشک شود. برای پزشک بودن نداشتن سوء سابقه بدیهی است اما نکته مهم‌تر این است که پزشک اصلح بعد از نداشتن سوء سابقه باید از نظر دانش پزشکی نیز فرد قابل قبولی باشد.

بنابراین از کسانی که رد پایی نیز در فتنه داشته‌اند باید به سرعت گذشت و فرصت را برای شناسایی ویژگی‌های حداکثری افراد شایسته صرف کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها