کد خبر: ۱۶۴۸۶۱
زمان انتشار: ۱۵:۳۴     ۲۲ شهريور ۱۳۹۲
به گزارش پایگاه 598 ، حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر روحاني در اين نشست که در بيشکک پايتخت قرقيزستان و با حضور روساي کشورهاي عضو از جمله روسيه و چين و همچنين روساي کشورهاي ناظر و هيات هاي بلند پايه برگزار شد ، اظهار داشت: اکثريت کشورهاي عضو ملل متحد و از جمله 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد، تحريم هاي نامشروع، غيرقانوني و سياسي عليه جمهوري اسلامي ايران را مردود شناخته اند. اين تحريم ها اقدامي غيرمتمدنانه و بدعتي خطرناک است که به منظور مختل کردن روند توسعه ايران، بي رحمانه شهروندان عادي و بي گناه را هدف قرار داده است.

رييس جمهوري اسلامي ايران در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع فلسطين و سوريه اشاره کرد و گفت: فاجعه انساني سوريه تنها از مسير سياسي و گفت و گو بين دولت سوريه و مخالفان سوري آن و بدون دخالت نظامي خارجي قابل حل است. همه طرف‌هاي ذي‌نفوذ بايد مانند ايران براي تحقق چنين گفتگوي سازنده‌اي کمک کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر روحاني افزود: ايران که خود بزرگترين قرباني استفاده از سلاح‌هاي شيميايي است، مخالف هرگونه توليد، نگهداري و بکارگيري اين سلاح‌ها بوده، خواهان برچيده شدن کليه سلاح‌هاي کشتار جمعي از منطقه است و لذا ابتکار روسيه را شروع مناسبي براي اين هدف مي‌داند. ما همچنين معتقديم که تسليح گروه‌هاي افراطي و تکفيري و بويژه دستيابي اين گروه‌ها به سلاح‌هاي شيميايي بزرگترين خطر براي صلح و امنيت منطقه است و بايد در تمامي طرح ها مورد توجه قرار گيرد.همچنين همه تلاش‌ها براي دستيابي به راه حل سياسي مي بايست هرگونه تهديد و توسل به زور را محکوم و منتفي نمايد.


متن کامل سخنراني دکتر روحاني به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

جناب آقاي آتامبايف، رييس محترم جمهوري قرقيزستان،

جناب آقاي مزنتسف ، دبير کل محترم سازمان همکاري شانگهاي،

روساي جمهور محترم،

روساي محترم هيأت هاي بلند پايه،

در ابتدا مايلم مراتب تشکر و قدرداني خود را از استقبال و مهمان نوازي گرم و صميمانه دولت و مردم قرقيزستان و برگزاري نشست اظهار نمايم.

عاليجنابان،

پيوستگي متقابل ، منطق تعاملات بين المللي در فضاي انتقالي پس از جنگ سرد است. ائتلاف هاي منطقه اي پاسخ جمعي به چالش هاي جهاني است.

پس از پايان تنش هاي نظام دو قطبي ، رويکرد «همکاري» و «رقابت» جاي «تقابل مطلق يا همکاري مطلق» را گرفته است. «همکاري منطقه اي» و «منطقه گرايي» در کنار بهره گيري از ظرفيت هاي فرامنطقه اي، نويد «نظم جهاني چند منطقه اي» را مي دهد.

در چنين شرايطي سازمان همکاري شانگهاي در منطقه گسترده و تأثيرگذار اوراسيا از مسئوليتي مهم و تاريخي براي تضمين توسعه پايدار سياسي ، اقتصادي و فرهنگي کشورهاي حوزه خود برخوردار مي باشد.

پيوندهاي عميق تاريخي و فرهنگ هاي کهن و غني ، همکاري هاي اقتصادي بر مبناي منافع مشترک و ظرفيت هاي گسترده در حوزه انرژي و حمل و نقل، مناسبات پايدار سياسي و ثبات منطقه اي را به ارمغان خواهد آورد.

اتخاذ رويکردهاي عملي براي توسعه همکاري هاي درون منطقه اي يک ضرورت انکارناپذير است. مسير تمدني جاده ابريشم و حضور کشورهاي مهم درعرصه توليد و مصرف انرژي در اين سازمان، زمينه هاي مناسبي را فراهم ساخته است و لذا انتظار مي رود سازمان هر چه سريع تر نسبت به فعال کردن اين عرصه ها، بخصوص فعال سازي باشگاه انرژي و عملياتي کردن همکاري در اين زمينه، اهتمام ورزد. در کنار اين فرصت ها، کشورهاي منطقه با تهديدهاي مشترک نيز روبرو هستند.

«افراط گرايي»، «قاچاق مواد مخدر»، «تروريزم» و «حضور نيروهاي فرامنطقه اي»، از چالش هاي اصلي در عرصه امنيت منطقه بشمار مي روند که همکاري فزاينده اعضاي سازمان را ضروري مي سازد.

امضاي يادداشت تفاهم همکاري ميان سازمان هاي شانگهاي و اکو در دسامبر 2007 گامي قابل توجه براي دستيابي به اين اهداف و تضمين منافع جمعي اعضا مي باشد. حضور اکثريت کشورهاي عضو اکو در سازمان شانگهاي، زمينه را براي تقويت همکاري هاي منطقه اي فراهم کرده است.

حضار محترم،

ايران داراي جايگاه منحصر به فرد ژئوپوليتيکي، توانمندي هاي گسترده انساني و مادي و اقتدار و استقلال سياسي و اقتصادي بوده و ميراث دار بخش مهمي از تمدن جهاني و اسلامي است. اشتراکات فرهنگي، تمدني و تاريخي با اوراسيا، زمينه ساز ايفاي نقش کشور من به عنوان سرزمين تعامل و دوستي و همزيستي صلح آميز، فرهنگ ها و ملل و اقوام گوناگون در سايه اعتدال و احترام متقابل است. بهره برداري از اين ظرفيت هاي عظيم درچارچوب ساز و کارهاي مطلوب و بسترهاي حقوقي مناسب به تقويت جايگاه سازمان همکاري شانگهاي منجر خواهد شد.

عاليجنابان،

جمهوري اسلامي ايران خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح هسته اي را براي صلح و ثبات بين المللي ضروري مي داند و براساس تعهدات حقوقي، آموزه هاي ديني و اخلاقي و ملاحظات راهبردي به معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي پايبند است و بر حق انکارناپذير همه اعضاي معاهده براي برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي تأکيد و اصرار دارد.

اکثريت کشورهاي عضو ملل متحد و از جمله 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد، تحريم هاي نامشروع، غيرقانوني و سياسي عليه جمهوري اسلامي ايران را مردود شناخته اند. اين تحريم ها اقدامي غيرمتمدنانه و بدعتي خطرناک است که به منظور مختل کردن روند توسعه ايران، بي رحمانه شهروندان عادي و بي گناه را هدف قرار داده است.

زبان جامعه بشري امروزين، بايد زبان تفاهم و تکريم باشد. متأسفانه برخي قدرت ها هنوز نتوانسته اند خود را از دايره مناسبات استعماري کهن بيروند کشند و همچنان طبق عادت ديرينه، با ديگر ملت ها فقط با زبان زور سخن مي گويند.

من اعلام مي کنم که با عزم سياسي، احترام متقابل و تأمين منافع مشترک و تنها از طريق تحقق عيني حقوق مردم ايران مي توان صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران را تضمين نمود. با اعتمادسازي متقابل مي توان در يک دوره زماني کوتاه به اين تضمين متقابل دست يافت.

حضار محترم،

منطقه ما در طول دهه هاي گذشته با معضلات فراواني که در رأس آن اشغال سرزمين و پايمال شدن حقوق مردم فلسطين است، مواجه بوده است. اما امروز احتمال بروز جنگي جديد در منطقه ما نگراني جدي جامعه بين المللي را برانگيخته است.

فاجعه انساني سوريه تنها از مسير سياسي و گفت و گو بين دولت سوريه و مخالفان سوري آن و بدون دخالت نظامي خارجي قابل حل است. همه طرف هاي ذي نفوذ بايد مانند ايران براي تحقق چنين گفتگوي سازنده اي کمک کنند.

ايران که خود بزرگترين قرباني استفاده از سلاح هاي شيميايي است، مخالف هرگونه توليد، نگهداري و بکارگيري اين سلاح ها بوده، خواهان برچيده شدن کليه سلاح هاي کشتار جمعي از منطقه است و لذا ابتکار روسيه را شروع مناسبي براي اين هدف مي داند. ما همچنين معتقديم که تسليح گروه هاي افراطي و تکفيري و بويژه دستيابي اين گروه ها به سلاح هاي شيميايي بزرگترين خطر براي صلح و امنيت منطقه است و بايد در تمامي طرح ها مورد توجه قرار گيرد.همچنين همه تلاش ها براي دستيابي به راه حل سياسي مي بايست هرگونه تهديد و توسل به زور را محکوم و منتفي نمايد.

دنيا نيازمند نفي خشونت و افراطي گري است. سازمان ما مي تواند پرچمدار چنين حرکت جهاني باشد.

در پايان با اغتنام از فرصت ضمن قدرداني از تلاش هاي دبيرکل محترم، بار ديگر از جناب آقاي آتامبايف رييس جمهور محترم قرقيزستان تشکر و قدرداني و از خداوند متعال براي ايشان و مردم قرقيزستان و همه ملت هاي منطقه موفقيت و سربلندي روزافزون مسألت مي نمايم.

متشکرم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها