کد خبر: ۱۶۷۷۵۱
زمان انتشار: ۰۹:۳۹     ۰۱ مهر ۱۳۹۲
رئیس جمهور سوریه تأکید کرد، سلاح شیمیایی این کشور در مناطقی امن و کاملا تحت کنترل ارتش قرار دارد.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، بشار اسد در گفتگو با شبکه تلويزيوني سي سي تي وي چين اظهار داشت: از دولت سوريه دو چيز خواسته شده است نخست اينکه سوريه بر اساس توافقنامه بين المللي اطلاعات و مطالب ضروري را در اختيار سازمان منع گسترش سلاح شيميايي بگذارد. سوريه از چند روز پيش اين اقدام را انجام داده است، زيرا اطلاعات آماده و مستند است.

مساله ديگري که از سوريه خواسته شده اين است که امنيت بازرساني که از سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي به سوريه مي‌آيند و به پايگاه‌هاي توليد و ذخيره سلاح‌هاي شيميايي مي‌روند، تامين کند. در خصوص اين مسئله نيز مشکلي وجود ندارد.

امکان دارد تنها يک مشکل وجود داشته باشد که مشکل اساسي نيز همين است و آن وضعيت امنيتي برخي مناطق است که ممکن است، اجازه ندهد بازرسان سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي به اين مناطق وارد شوند يا اينکه دشواري‌هايي براي رسيدن بازرسان به اين مناطق ايجاد کند. منظور من مناطقي است که افراد مسلح در آن حضور دارند.

رئيس جمهور سوريه خاطر نشان کرد: احتمالاً آن‌ها به دنبال سنگ اندازي در کار بازرسان سازمان ملل باشند و مي‌خواهند جلوي رسيدن بازرسان به اين مناطق را بگيرند. ما مي‌دانيم که اين تروريست‌ها تحت فرماندهي کشورهاي ديگر فعاليت مي‌کنند و اي بسا اين کشورها تروريست‌های تحت امرشان را تحريک کنند دست به کارهايي بزنند که کار بازرسان سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي را با دشواري روبرو کند و از اين طريق دولت سوريه را متهم کنند در مسير اجراي توافقنامه بين‌المللي سنگ اندازي مي‌کند.

وي ادامه داد: تصور نمي‌کنم اوضاع ميداني سوريه باعث اخلال در ماموريت بازرسان سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي شود، اما همانطور که گفتم ممکن است برخي کشورها از تروريست‌ها بخواهند دست به کارهايي عليه بازرسان بزنند تا از اين طريق جلوي ماموريت آن‌ها را بگيرند با اين هدف که نظام سوريه را متهم به سنگ اندازي در مسير ماموريت بازرسان کنند. همانطور که مي‌دانيد تروريست‌ها از يک جا به جاي ديگر منتقل مي‌شوند و در يک جاي مشخص استقرار ندارند. اين احتمال وجود دارد اما تاکنون اين مساله صرف احتمال است و فعلاً نمي‌توانيم بر روي اين مساله حساب کنيم، مگر پس از آنکه بازرسان به سوريه آمدند.

بشار اسد تصريح کرد: سوريه از چندين دهه پيش به توليد سلاح شيميايي پرداخته و طبيعي است که ما ميزان زيادي سلاح شيميايي داشته باشيم زيرا ما يک کشور در حال جنگ هستيم و بخشي از خاک ما بيش از چهل سال است که اشغال شده است اما در هر حال ارتش سوريه خود را آماده کرده است که بوسيله سلاح‌هاي متعارف با دشمنان نبرد کند.

وي گفت: هميشه همه کشورها و همه ارتش هاي دنيا سلاح هاي شيميايي را تحت شرايط ويژه‌اي انبار کرده‌اند تا جلوي دستيابي تروريست‌ها يا هر گروه خرابکار ديگر به اين سلاح‌ها گرفته شود، گروه‌هاي خرابکاري که حتي ممکن است از کشورهاي دشمن اعزام شوند. بنابراين در خصوص اين مسئله جاي نگراني نيست سلاح‌هاي شيميايي سوريه در مناطق و پايگاه‌هاي امن نگهداري مي‌شود و ارتش عربي سوريه به طور کامل اين سلاح‌ها را در کنترل خود دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها