کد خبر: ۱۶۹۷۶۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۰۸ مهر ۱۳۹۲
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، درباره گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و آمریکا گفت که خصومت ۳۴ ساله آمریکا با ایران با یک تلفن حل نمی‌شود اما این تماس تلفنی آغازی مثبت است.
به گزارش خبرگزاری فارس، محسن پاک‌آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه آذری آینس، در خصوص تماس تلفنی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور کشورمان، نگاه واقع گرایانه آمریکا به مسائل منطقه و ایران را نه تنها برای صلح در منطقه بلکه برای صلح جهانی مهم ارزیابی کرد و افزود: اینکه آمریکایی‌ها بعد از 34 سال به این نتیجه رسیده‌اند که ایران تهدید را نمی‌پذیرد و با زبان تهدید نمی‌شود با آن صحبت کرد، خود یک نکته مثبت است.

محسن پاک‌آیین این تماس تلفنی را نه تنها برای مردم عادی بلکه برای کارشناسان سیاسی و دیپلمات‌ها نیز یک امر غیر منتظره دانست و گفت: آمریکایی‌ها در این مقطع می‌خواهند نشان دهند که نگاه واقع گرایانه‌ای به مسائل جهان پیدا کرده‌اند، البته خصومت 34 ساله آمریکا این گونه نیست که با یک تلفن حل شود، اما این تماس تلفنی آغازی مثبت است.

سفیر ایران به سخنرانی اوباما در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد و افزود: در این نطق اوباما گفت که به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و در واقع به ناکامی دولت آمریکا در این زمینه اعتراف کرد.

پاک‌آیین خاطرنشان کرد: اشاره اوباما به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت استفاده از سلاح اتمی نیز از نکات مثبتی بود که نشان می‌داد این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها رویکرد تهدید‌آمیز خود نسبت به ایران را تصحیح کرده و به دنبال قرار دادن گزینه صلح بر روی میز باشند.

وی همچنین با اشاره به دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس گروه 1+5 و اذعان هر دو آنها به سازنده بودن این دیدار گفت: مذاکره تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا می‌تواند شروع یک حرکت اعتمادساز باشد و اگر این روند به حل مسئله هسته‌ای ایران بینجامد، به نفع هر دو کشور خواهد بود.

سفیر ایران به لابی صهیونیسم و تندروهای آمریکایی به عنوان موانع این روند اشاره کرد و افزود: اخباری امروز منتشر شد که حکایت از نارضایتی رژیم صهیونیستی از این مذاکره تلفنی داشت و به طور طبیعی تندروها و لابی صهیونیسم تلاش‌هایی را خواهند کرد تا جلوی این روند را بگیرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها