کد خبر: ۱۷۰۰۵۴
زمان انتشار: ۲۰:۲۱     ۰۸ مهر ۱۳۹۲
روز گذشته خبری مبنی بر انتخاب فیلم «گذشته» ساخته «اصغر فرهادی» به عنوان نماینده سینمای ایران در این دوره از رقابت‌های اسکار،منتشر شد که با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد،رسانه‌های غربی نیز ضمن انتشار این خبر به بررسی این واکنش‌ها پرداختند.

در حالی‌که فردا مهلت ارسال فیلم به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای رقابت‌ در بخش فیلم‌های خارجی زبان به پایان می‌رسد، ایران نیز سرانجام روز گذشته فیلم سینمایی «گذشته» ساخته «اصغر فرهادی» را به عنوان نماینده خود به آکادمی اسکار معرفی کرد که البته این انتخاب تعجب و در پی آن اعتراض بسیاری از رسانه‌های داخلی و اهالی سینما را برانگیخت.

 

قریب به اتفاق معترضان بر این عقیده بودند که این فیلم یک فیلم فرانسوی است و یا لااقل به اندازه کافی ایرانی نیست که بتواند فیلم‌های شایسته‌ای چون «دربند» ساخته «پرویز شهبازی» را در آخرین دقایق از عرصه رقابت به در کند.

 

رسانه‌های خارجی نیز در این میان ضمن انتشار خبر فیلم «گذشته» به انعکاس واکنش‌های موجود در ایران به این انتخاب، پرداختند.

 

نشریه سینمایی ورایتی متذکر شد: این انتخاب که در حال برقراری روبط حسنه میان ایران و آمریکا، انجام شده، از سوی گروهی در ایران با مخالفت شدید روبرو شده است، آنان از جمله خبرگزاری فارس بر این عقیده‌اند که چنین فیلمی که در پاریس فیلمبرداری شده و به زبان فرانسه است و کمپانی فرانسوی «مومنتو فیلمز» تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشته، برای چنین انتخابی بیش از حد فرانسوی است. 

 

«ورایتی» افزود: وزارت فرهنگ ایران سال 2012 میلادی در اعتراض به ساخت فیلم ضد ایرانی «بی‌گناهی مسلمانان»، مراسم اسکار را تحریم کرد.

 

این نشریه سینمایی در ادامه نوشت: اوایل ماه جاری، در دوره ریاست جمهوری «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران که به طور واضح موضعی جدید و به مراتب میانه‌روتری نسبت به مسائل فرهنگی و نهادهای سینمایی این کشور اتخاذ کرده است، خانه سینما که حدود دو سال بود که توسط تندروها بسته شده بود، بازگشایی شد. 

 

نشریه سینمایی «هالیوود ریپورتر» نیز به نقل از رسانه‌های داخلی نوشت: بنیاد سینمایی فارابی فیلم سینمایی «فرهادی» را که در پاریس ساخته شده است، از میان پیش فهرستی شامل 12 فیلم از جمله فیلم «دربند» ساخته «پرویز شهبازی» که مهمترین آنها بود، انتخاب و به عنوان نماینده سینمای ایران معرفی شده است. این نشریه سینمایی عنوان کرد: در حالی‌که فیلم قبلی «فرهادی»، «یک جدایی» (محصول سال 2001) میلادی، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده است، گروهی در ایران به انتخاب فیلم «گذشته» اعتراض کرده‌اند. خبرگزاری فارس نیز ضمن انتقاد از این فیلم اذعان داشت که «هیچ چیز در این فیلم ایرانی نیست مگر شخصیتی که می‌توانست از هر کشور دیگری (جز ایران) هم آمده باشد.»

 

روزنامه «اوراسیا ری‌ویو» نیز ضمن انتشار خبر انتخاب فیلم «گذشته» به ترکیب کمیته انتخاب فیلم برای اسکار کرد و نوشت: این کمیته شامل سینماگران مشهور و شناخته شده‌ای چون «فاطمه معتمدآریا» و «مسعود کیمیایی» بود.

 

رادیوی اروپای آزاد معروف به رادیو آزادی نیز در واکنش به این خبر عنوان کرد: خبرگزاری فارس،از انتخاب «گذشته» به شدت انتقاد کرد و گفت که این فیلم در فرانسه فیلمبرداری شده و تماما با سرمایه کشور فرانسه ساخته شده است.

 

رادیو بین‌المللی فرانسه نیز با تیتر «ایران فیلم ایرانی_فرانسوی گذشته را برای رقابت‌های اسکار انتخاب کرد» به سراغ این خبر رفت.

 

این رادیو عنوان کرد: این انتخاب ،گروهی در ایران را عصبانی کرده است، آنان مدعی‌اند که فیلم «گذشته» بیش از اندازه فرانسوی است.

 

رادیو فرانسه در ادامه این گزارش افزود: خبرگزاری فارس معتقد است که فیلم «گذشته» به این خاطر که به طور کلی با سرمایه‌گذاری کشور فرانسه ساخته شده و در این کشور فیلمبرداری شده، نباید به عنوان نماینده ایران در رقابت‌های آینده اسکار حاضر شود، این خبرگزاری همچنین متذکر شده است که دو فیلم از یک کارگردان (فرهادی) نباید در موقعیتی مشابه (رقابت‌های اسکار) قرار گیرد.

 

این رادیو همچنین در ادامه به ادامه انتقادهای خبرگزاری فارس اشاره کرد و به نقل از این خبرگزاری نوشت: برخلاف فیلم «جدایی» هیچ چیز در این فیلم ایرانی نیست، مگر شخصیتی که می‌توانست از هر کشور دیگری آمده باشد.بهتر بود که فیلمی تماما ایرانی همچون «دربند» که چهره‌ای به مراتب واقعی‌تر از ایران ارائه می‌داد، به اسکار معرفی می‌شد.

 

بنابراین گزارش، هشتاد و ششمین مراسم اسکار 2 مارس 2014 در هالیوود، کالیفرنیا برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها