کد خبر: ۱۷۰۲۸۳
زمان انتشار: ۱۸:۴۵     ۰۹ مهر ۱۳۹۲
آیا «اعتدال» هم مانند «اصلاحات» برای ماندن خون مي‎خواهد؟!
واکنش ها به تجمع اعتراض آمیز دانشجویان به مذاکره تلفنی آقای روحانی و اوباما همچنان ادامه دارد و در آخرین مورد محمد خاتمی که در جمع تعدادی از همفکرانش سخن گفته، با اشاره به این موضوع گفته است: «نقد با تخریب متفاوت است. اگر جلوی جریانات تخریبی گرفته نشود مثل زمان اصلاحات می‌شود که اوایل این طور بود و بالاخره منجر به ترور شد.»
598: تحركات روزهاي اخير جريان اصلاحات حاكي از آن است كه تئوري «اصلاحات خون مي‎خواهد» در حاشيه دولت اعتدال در حال بازتوليد است تا اين بار با ميدان داري سيد محمد خاتمي، پروژه «اعتدال خون مي‏خواهد» كليد بخورد.

به گزارش رجانيوز، واکنش ها به تجمع اعتراض آمیز دانشجویان به مذاکره تلفنی آقای روحانی و اوباما همچنان ادامه دارد و در آخرین مورد محمد خاتمی که در جمع تعدادی از همفکرانش سخن گفته، با اشاره به این اعتراضات گفته است: «نقد با تخریب متفاوت است. اگر جلوی جریانات تخریبی گرفته نشود مثل زمان اصلاحات می‌شود که اوایل این طور بود و بالاخره منجر به ترور شد.»

این اظهارات عجیب در حالی از سوی وی بیان شده که کارشناسان معتقدند فارغ از ترور سعید حجاریان در سال 78 که سرانجام مشخص شد چند چهره نزدیک به اصلاح طلبان در آن نقش داشته اند و به نوعی «خود زنی» روی آوردند، آنچه که زمینه ترور و هرگونه اقدام غیر منطقی و افراطی در جامعه را فراهم می کند، هجمه به منتقدان و تلاش برای حذف مخالفان است.

این مشی طی روزهای گذشته بعد از تجمع اعتراض آمیز دانشجویان در فرودگاه اوج گرفته است و در یک خط خبری هماهنگ، تمامی رسانه های اینترنتی و مکتوب اصلاح طلبان به همراه سایت ها و شبکه های ماهواره ای ضد انقلاب با هجمه به دانشجویان معترض، آنها را نیروهای خود سر معرفی کرده اند!

استناد این رسانه ها به ادعای پرتاب کفش به آقای روحانی است، در حالی که علیرغم حضور ده ها خبرنگار و عکاس در آن لحظه، هیچ عکس یا فیلمی از این صحنه وجود ندارد و در مقابل دانشجویان معترض می گویند با توجه به اقامه نماز جماعت در ساعت 12 ظهر و عبور خودروی حامل رییس جمهور از کنار آنها و برهم خوردن صفوف نماز، بسیاری از آنها مجروح شده و با پای برهنه و در حالی که به دنبال برداشت کیف و کفش خود بوده اند، مورد هجمه رسانه های حامی دولت قرار گرفته اند.

با این اوصاف طبیعی است که اظهارات اخیر محمد خاتمی و هشدار به منتقدان دولت، ادامه خط حذف کردن مخالفان و بالا بردن هزینه اعتراض برای آنهاست. از طرف دیگر به نظر می رسد سخنان خاتمی با هدف ایجاد دو دستگی میان مردم، احساسی شدن جامعه و بوجود آمدن شکاف اجتماعی است؛ اقدامی که در سال 88 نیز خاتمی با کمک میرحسین موسوی و مهدی کروبی انجام داد و با قرار دادن مردم در برابر یکدیگر، در پی باج گیری از نظام بود.

هم چنین مرور تجربه دولت اصلاحات نیز نشان می دهد این رویکرد در آن برهه نیز بارها و بارها تکرار شد، ار جمله 18 تیر 78 که با حمایت های آشکار و پنهان دولتمردان اصلاحات، به بهانه کوی دانشگاه، خط شکاف اجتماعی و دو دستگی میان توده مردم پیگیری شد؛ هر چند این رویکرد در عمل شکست خورد و همانطور که در 9 دی 88 مردم یکصدا به حمایت از انقلاب اسلامی پرداختند، در 23 تیر 78 نیز یکصدا با محکوم کردن اقدامات آشوب طلبان به حمایت از ولایت فقیه و جمهوری اسلامی پرداختند.

گفتنی در دوره اصلاحات سعید حجاریان از تئوریسن های اصلی گفتمان دوم خرداد اعلام کرده بود که اصلاحات برای ادامه حیات خود به «خون» نیازمند است، این عبارت جنجالی مورد تحلیل ها و تفسیرهای مختلفی قرار گرفت و کارشناسان معتقدند بودند که معنای این حرف، خودزنی و ترورهای ساختگی اصلاح طلبان برای تحریک عواطف عمومی برای ادامه حیات خود خواهد بود، حال باید منتظر بود و دید آیا خاتمی و دیگر همکفرانش درصدد تجویز این نسخه  خطرناک برای جریان اعتدال نیز هستند یا نه؟

به نظر می رسد بهتر است تا آقای خاتمی ضمن عبرت از تجارب گذشته، تلاش برای رادیکالیزه شدن فضای جامعه را کنار بگذارد، هر چند در صورت هر گونه توهین و هتاکی به رییس جمهور، باز هم دانشجویان انقلابی و مسلمان که این روزها آماج حمله دولتی ها هستند، به حمایت از رییس جمهور (با هر نگرش فکری) خواهند پرداخت، شبیه اتفاقی که در 16 آذر 83 در دانشگاه تهران افتاد و زمانی که دوستداران دیروز خاتمی در دفتر تحکیم وحدت عليه او شعار مي دادند و خاتمی آنها را به اخراج از سالن تهدید می کرد، دانشجویان بسیجی به حمایت از رییس حمهور وقت پرداختند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۲
۳
۱
تا امثال شما تحلیلگر باشید آب خوش از گلوی این ملت پایان نمیره
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها