کد خبر: ۱۷۳۸۲۳
زمان انتشار: ۱۰:۴۲     ۲۲ مهر ۱۳۹۲
فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش آمریکا تأکید می‌کند، "مطمئنا به کارگیری لانچرهای پرتاب موشک پیشرفته ایران برگ برنده این کشور در تقابل نظامی با اسرائیل است."
598 به نقل از تسنیم، همان‌طور که در بخش قبلی گزارش"توانایی موشکی جمهوری اسلامی ایران" نیز مطرح شد، همه کشورها در کنار نیاز به توان بالای موشکی به لحاظ کمی و کیفی نیازمند ابزارهای جانبی بسیار مهمی هستند که بدون آنها حتی سیلوهای مملو از موشک نیز توان نظامی محسوب نمی‌شود.

از آنجایی که بخشی از توانایی بالای کشورهایی که دارای انبارهای موشکی وسیع هستند در حوزه سرعت و دقت در پرتاب موشک‌هاست، بنابراین این بخش از جنگ نظامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همان‌طور که در جنگ‌ 33 روزه رژیم‌صهیونیستی با حزب‌الله لبنان یا جنگ آمریکا با عراق شاهد بودیم دو ارتش کلاسیک یعنی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در آغاز جنگ تمام توان موشکی و هوایی خود را بر از بین بردن سکوهای پرتاب موشک و لانچرهای طرف مقابل صرف کردند که در این بین رژیم‌صهیونیستی در تامین هدف خود با شکست روبرو شد.

از سوی دیگر امروزه در جنگ‌های مدرن سرعت توام با دقت حرف اول در پرتاب موشک‌ها را می‌زند زیرا اگر موشکی با هر برد دلخواه دیر بارگذاری شود و سرعت پرتاب آن کم باشد مطمئنا توسط پهپادها و ماهواره‌های دشمن شناسایی و در نتیجه به سرعت منهدم می‌شود بنابراین در کنار برد و قدرت کلاهک موشک پای فاکتور مهم دیگری یعنی سرعت پرتاب به میان می‌آید.

اما از سوی دیگر سکوی پرتاب موشک در صورتی که ثابت باشد قطعا شناسایی شده و خطر انهدام آن توسط جنگنده‌ها و موشک‌های دشمن وجود دارد.

در نتیجه دشمن برای فلج کردن قدرت موشکی به انهدام سکوهای پرتاب روی می‌آورد اما در صورت متحرک و متعدد بودن سکوها مشخصا با شکست بدرقه خواهد شد.

سکوهای متحرک در صورتی که توانایی پرتاب موشک‌های سنگین و بالستیک را داشته باشند قادر خواهند بود کشور را در بخش قدرت پرتاب و جابجایی موشک بیمه کنند.

یکی از انواع ابزارهای پرتاب موشکی که جمهوری اسلامی ایران از آن به عنوان سکوی پرتاب متحرک استفاده می‌کند، سیستم‌های پرتاب ایستا هستند.

سیستم‌های پرتاب ایستا در واقع در برگیرنده یک خودروی نظامی و یک جک هیدرولیکی بلندکننده موشک است که غالبا زاویه پرتاب نسبت به افق را نیز تعیین می‌کند.

البته سیستم‌های پرتاب موشک یا لانچرها خود باید دارای خواص ویژه‌ای باشند که مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و تنش‌های مکانیکی تنها نمونه‌ای از این ویژگی‌هاست.

موشک وقتی روی بازوی پرتاب و جک سوار است، تنها نیروی وزن خود را به لانچر تحمیل می‌کند اما زمانی که موتور فعال شده و آتش و دود خروجی از موشک تند می‌شود، حامل موشک باید از ذوب شدن در امان باشد ضمن اینکه برای بارگذاری موشک بعد نیز آماده شود.

البته این خودروها باید دارای سرعت و توان موتور قابل ملاحظه‌ای برخوردار باشند تا بتوانند در شرایط نامساعد جوی یا حتی فیزیکی زمین با سرعت مناسب حرکت کرده و موشک را در شرایط ایمن حمل کنند.

انواع لانچر

در زیر به مهمترین پرتابگرهای موشک اشاره می‌شود:

تیل: نوعی از سیستم پرتاب موشک است که با استفاده از جک‌های خود موشک را به صورت 90 درجه در آورده و برای پرتاب آماده می‌کند. از این نوع پرتابگر برای لانچ موشک‌های بالستیک یا موشک‌های برد بلند استفاده می‌شود.

تیلار: این سامانه مشابه لانچرهای گروه اول(تیل) است، با این تفاوت که مجهز به رادارهایی برای تعیین هدف و مسیریابی حرکت موشک است. از مزایای این نوع پرتابگرها امکان حداقلی خطا مقابله با سامانه‌های نبرد جنگال است.

تلار: این سامانه پرتاب موشک مجهز به رادار است اما در پرتاب موشک را به حال 90 درجه در نمی‌آورد و پرتاب موشک در زاویه‌ای تند انجام خواهد شد. این لانچر برای موشک‌های زمین به هوا و در سامانه‌های پدافند هوایی به خطور سری"تور" روسیه کاربرد دارد.

البته سامانه بسیار پیشرفته دیگری که دارای فرماندهی مرکزی لانچرها نیز هست و با نام "تداگر" نیز شناخته می‌شود در برخی از کشورها بکار گرفته می‌شود.

از مهمترین توانایی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز همین قدرت پرتاب با استفاده از تعداد بسیار زیاد لانچرهاست که خوشبختانه تمامی انواع لانچرهای مذکور در حال خدمت در نیروهای مسلح ایران هستند و بنا به تناسب بکار گرفته می‌شوند.


در این باره شرکت"جین" که فعال در زمینه مقالات و موضوعات نظامی و تجهیزات سخت‌افزاری دفاعی است گزارشی درباره توانایی لانچرهای ایران به لحاظ کمی و کیفی ارائه کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است که لانچرهای ایرانی قادرند موشک‌های سوخت جامد ایرانی را سریع جابجا و پرتاب کنند و به این روش موشک‌های آرو(موشک‌های مرتبط با سامانه ضدموشکی گنبد آهنین) رژیم‌صهیونیستی قطعا نمی‌توانند با تمام آنها مقابله کرده و در نتیجه ضرباتی مهلک بر پیکر اسرائیل وارد می‌شود.

در گزارش مذکور به نقل از"تام مرفیاک" فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش آمریکا و از فرماندهان ارتش این کشور در عملیات طوفان صحرا آورده شده است که "مطمئنا به کارگیری لانچرهای پرتاب موشک پیشرفته ایران برگ برنده این کشور در تقابل نظامی با اسرائیل است که توانایی عبور از گنبد آهنین را نیز ایجاد خواهد کرد؛ بی‌شک راهبرد ایران در برابر تمامی سپرهای دفاع موشکی آمریکا نیز موفق‌تر است."

این فرمانده سابق ارتش آمریکا می‌افزاید: در کنار توان بالای سخت‌افزاری ایران به لحاظ موشکی، اتخاذ راهبرد مقابله نظامی این کشور نیز بسیار جالب و پیچیده است زیرا شلیک همزمان موشک‌های بالستیک آن هم با سرعت بالا و قابلیت تحرک لانچرها که احتمال هدف قرار گرفتن خود را کاهش می‌دهند، توانایی سامانه گنبد آهنین و مقابله اسرائیل را به شدت کاهش می‌دهد.

البته پیش از این نیز خبرگزاری رژیم سلطنتی انگلیس یعنی بی.بی.سی در خبری مرتبط با ایران و با ارائه تصویری از مجموعه لانچرهای پرتاب موشک سجیل و شهاب3 به عنوان بازوان قدرت موشکی ایران نام برد که مقابله با شلیک همزمان آنها بسیار دشوار است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها