أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۷۴۱۶۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۲۳ مهر ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
یوسف صداقت که متهم به جاسوسی برای اسرائیل است و به فریفتن خلبانان ایرانی برای استخدام آنها در نیروی هوایی این رژیم اقدام کرده بود ، محاکمه شد.

رخدادهای 23مهر1359

چکیده

  • ادموند ماسکی وزیر امورخارجه آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت که در حال حاضر نمی توان پایان جنگ عراق علیه ایران را به دقت پیش بینی کرد .
  • روزنامه لوموند جزئیات یک معامله 14 میلیارد فرانکی تقریبا معادل 4/3 میلیارد دلاری را در زمینه تجهیز و آموزش و توسعه نیروی دریایی عربستان سعودی افشا کرد .
  • بیش از نیمی از 50 هزار نفر اتباع اروپای شرقی ساکن عراق پس از آغاز جنگ بین ایران و عراق از این کشور خارج شده اند .
  • روزنامه گاردین : شاه حسین هیچ گاه به اندازه امروز از مردمش جدا نبوده است اکثریت مردم اردن جنگ کنونی را ماجراجویی شخصی صدام و دخالت شاه حسین را یک ماجراجویی مزاحمت آفرین و بهت آور می دانند.
  • بر اساس آخرین گزارش های رسیده از مناطق جنگی متجاوزین عراقی که از سه روز پیش در تلاشند به شهر آبادان نفوذ کنند با مقاومت مردم و نیروهای انقلاب موفق نشده و در خارج از جاده اهواز – آبادان 2 کیلومتر عقب نشینی کردند .
  • همزمان با تهاجم ضد انقلاب بعد از ظهر امروز یک میگ عراقی در آسمان ارومیه ظاهر و منطقه غربی این شهر را بمباران کرد .
  • سفیر جمهوری دموکراتیک خلق کره : من از وضع ساده منزل امام تعجب می کنم واقعا انقلاب ایران را می توان در روی این موکت ها درک کرد ، من وقتی می بینم که در اینجا همه با لباس های ساده رفت و آمد می کنند خوشحال می شوم که تنها شعار نیست و این وضع مرا گیج کرده است .
  • وزارت خارجه لیبی با انتشار بیانیه ای از تصمیم عراق مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک خود با این کشور اظهار تاسف کرده است .
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سنندج پیرامون شهادت دو تن از ماموران شهربانی این شهر اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد این دو مامور توسط ضد انقلاب ترور شده اند .
  • پرونده یوسف صداقت خواهرزاده القانیان صهیونیست معروف که متهم به جاسوسی برای اسرائیل است و به فریفتن خلبانان ایرانی برای استخدام آنها در نیروی هوایی این رژیم اقدام کرده بود در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز در یک جلسه فوق العاده رسیدگی شد .
  • آیت الله سید محمدباقر حکیم: امام خمینی نه تنها رهبر انقلاب اسلامی ایران بلکه رهبر انقلاب جهانی اسلام است و توانایی عالی ایشان در رهبری انقلاب اسلامی ثابت شده است و بیاناتشان اثری بزرگ در روحیه ملت عراق که عشق و علاقه فرواوان به امام خمینی دارند می گذارد .
پایان جنگ عراق – ایران قابل پیش بینی نیست

ادموند ماسکی وزیر امورخارجه آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت که در حال حاضر نمی توان پایان جنگ عراق علیه ایران را به دقت پیش بینی کرد . ماسکی که در ایالت نیویورک با خبرنگاران سخن می گفت افزود : آمریکا با فرستادن لوازم رادار به عربستان سعودی که کاملا جنبه دفاعی دارد و از راه بی طرفی در جنگ بین دو کشور منحرف نشده است ! وزیر امورخارجه آمریکا در باره دورنمای آزادی 52 گروگان آمریکایی گفت : در حال حاضر به نظر نمی رسد که آزادی این عده قریب الوقوع باشد . (1)

عربستان 14 میلیارد فرانک اسلحه از فرانسه می خرد

روزنامه لوموند جزئیات یک معامله 14 میلیارد فرانکی تقریبا معادل 4/3 میلیارد دلاری را در زمینه تجهیز و آموزش و توسعه نیروی دریایی عربستان سعودی افشا کرد . توافق مربوط به این امر در گفت و گو های اردیبهشت ماه گذشته ریاض بین وزیر دفاع وقت فرانسه و همتای سعودی وی صورت گرفت .

لوموند نوشته است که عربستان سعودی چهار کشتی دو هزار تنی مجهز به موشک های خودکار زمین به زمین که برد آنها حدود 160 کیلومتر است و دو کشتی نفت کش مخصوص ناوگان به ظرفیت حدود 17 هزار تن و همچنین تعدادی هلیکوپترهای دوفین مجهز به 15 موشک ضد کشتی با برد 15 کیلومتر را خریداری خواهد کرد . (2)

25 هزار تن از اتباع اروپای شرقی عراق را ترک کردند

بیش از نیمی از 50 هزار نفر اتباع اروپای شرقی ساکن عراق پس از آغاز جنگ بین ایران و عراق از این کشور خارج شده اند . خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از بغداد اضافه کرده است که کلیه زنان و کودکان مهندسان و تکنسین های اروپای شرقی تاکنون خاک عراق را ترک گفته اند و از 6 هزار لهستانی که در عراق کار می کردند تاکنون 3 هزار و 500 نفر از این کشور خارج شده اند . (3)

دفاتر امور انقلاب در سراسر کشور منحل شد

دفتر نخست وزیری در اطلاعیه ای اعلام کرد از این تاریخ دفتر امور انقلاب در سراسر ایران منحل و کلیه وظایف و اختیارات آن به دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست وزیری مستقر در ساختمان نخست وزیری در خیابان پاستور تهران محول گردید . (4)

آیت الله حکیم: امام خمینی نه تنها رهبر انقلاب اسلامی ایران بلکه رهبر انقلاب جهانی اسلام است و توانایی عالی ایشان در رهبری انقلاب اسلامی ثابت شده است و بیاناتشان اثری بزرگ در روحیه ملت عراق که عشق و علاقه فرواوان به امام خمینی دارند می گذارد .

اردن مواد سوختی به عراق می فرستد

روزنامه گاردین چاپ لندن در مقاله ای تحت عنوان «شاه حسین با حمایت از بغداد حیات خود را به خطر انداخته است» نوشت  : در حالیکه کشاورزان اطراف امان از کمبود سوخت برای تراکتورهایشان می نالند کامیون های اردن در حال انتقال سوخت به عراق هستند .

در این مقاله آمده است : زنان خانه دار که می بینند کشور دو میلیونی اردن با اکراه به خاطر یک کشور 12 میلیونی عراق به خود فشار می آورد دست به ذخیره مواد مورد نیاز زده اند چرا که می دانند به زودی با کمبودهایی از انواع دیگر هم روبرو خواهند شد .  (5)

گفتنی است شاه حسین دیروز در جلسه مشترک سنا و مجلس شورای ملی اردن طی سخنانی ضمن حمایت مطلق خود از صدام گفت : اعراب باید از موضع عراق طرفداری کنند زیرا عراق همواره طرفدار آنها بوده و هیچ گاه در این امر تردید نکرده است ! وی همچنین ایران را متهم به مداخله در امور داخلی عراق و ایجاد مشکلات داخلی برای دیگر کشورهای عرب کرد .(6)

راه نفوذ نیروهای عراق به آبادان بسته شد

بر اساس آخرین گزارش های رسیده از مناطق جنگی متجاوزین عراقی که از سه روز پیش در تلاشند به شهر آبادان نفوذ کنند با مقاومت مردم و نیروهای انقلاب موفق نشده و در خارج از جاده اهواز – آبادان 2 کیلومتر عقب نشینی کردند . در حال حاضر جاده آبادان ماهشهر باز است و رفت و آمد اتومبیل ها و کامیون ها از این مسیر ادامه دارد . (7)

حمله مجدد مهاجمان مسلح به ارومیه

مهندس طاهری استاندار آذربایجان غربی صبح امروز گفت : از ساعت 10 دیشب ضد انقلاب مسلح مجددا از ناحیه غرب ارومیه تهاجم خود را به این شهر آغاز کرده و این تهاجم تا ساعت 2 بامداد ادامه داشت . وی افزود : به دنبال این حمله نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران به آتش مهاجمان پاسخ دادند وآنها را مجبور به فرار کردند . (8)

همزمان با تهاجم ضد انقلاب بعد از ظهر امروز یک میگ عراقی در آسمان ارومیه ظاهر و منطقه غربی این شهر را بمباران کرد . در این حمله هوایی 9 تن از جمله 3 کودک مجروح شدند . (9) خبر دیگر اینکه استانداری آذربایجان غربی در اطلاعیه ای خطاب به مردم کردنشین این استان در شهرهای پیرانشهر ، سردشت و اشنویه تاکید کرد : آیا کسانی که در مقابل بمباران های هوایی عراق سکوت می کنند از ملت هستند؟ بمباران سردشت و دهات اطراف پیرانشهر از جانب مزدوران بعث را گروهک های ضد انقلاب وابسته به عراق چگونه توجیح می کنند ؟(10)

مدارک توطئه کره جنوبی علیه ایران تسلیم سید احمد خمینی شد

سفیر جمهوری دموکراتیک خلق کره در تهران با حجت الاسلام سید احمد خمینی دیدار و مذاکره کرد . در این دیدار که یک ساعت به طول انجامید سفیر کره شمالی ابتدا پیام و سلام رئیس جمهور کشور خود را به حضور امام خمینی ابلاغ کرده و افزود : رئیس جمهور ما مایل است با امام خمینی ملاقات کند و ملت و دولت ما از انقلاب اسلامی ایران پشتیبانی کرده و این قابل تغییر نیست .

سفیر جمهوری دموکراتیک خلق کره: من از وضع ساده منزل امام تعجب می کنم واقعا انقلاب ایران را می توان در روی این موکت ها درک کرد ، من وقتی می بینم که در اینجا همه با لباس های ساده رفت و آمد می کنند خوشحال می شوم که تنها شعار نیست و این وضع مرا گیج کرده است .

وی همچنین گفت : من از وضع ساده منزل امام تعجب می کنم واقعا انقلاب ایران را می توان در روی این موکت ها درک کرد ، من وقتی می بینم که در اینجا همه با لباس های ساده رفت و آمد می کنند خوشحال می شوم که تنها شعار نیست و این وضع مرا گیج کرده است .

وی همچنین گفت : شما باید به این نکته توجه داشته باشید که سفارت کره جنوبی بیشتر از سفارت اسرائیل و آفریقای جنوبی در ایران علیه انقلاب شما فعالیت می کند و از افراد این سفارت در سفارت آمریکا نیز بوده است و در محاصره اقتصادی که آمریکا علیه شما برپا کرده است سفارت کره جنوبی هم سفیر خود را از تهران خواست و آنها گفتند باید مقاصد آمریکا را مو به مو اجرا کنیم و در جریان طبس نیز آنها یکی از معدود سفارت خانه هایی بودند که اطلاعات لازم را به آمریکا می رساندند .  (11)

اظهار تاسف لیبی از قطع رابطه عراق با این کشور

خبرگزاری کویت گزارش داد وزارت خارجه لیبی با انتشار بیانیه ای از تصمیم عراق مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک خود با این کشور اظهار تاسف کرده است . الثوره ارگان حزب بعث عراق در شماره اخیر خود ضمن حمله شدید به دولت لیبی نوشت : اعلام حمایت لیبی از ایران به معنی خنجر زدن از پشت به عراق می باشد . (12)

اطلاعیه سپاه پاسداران و شهربانی سنندج در رابطه با شهادت دو پاسبان

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سنندج پیرامون شهادت دو تن از ماموران شهربانی این شهر اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد این دو مامور توسط ضد انقلاب ترور شده اند . از سوی دیگر شهربانی سنندج نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد : نیمه شب 20 مهر دو تن از برادران پلیس که به حکم وظیفه قانونی و شرعی از مال و سرمایه همشهریان خود در بازار سنندج محافظت می کردند هدف رگبار مسلسل ضد انقلاب قرار گرفته و پس از دفاع و مقابله بر اثر شدت تیراندازی از سوی ضد انقلاب به درجه شهادت رسیدند . (13)

جاسوس و دلال ارتش اسرائیل به دو سال زندان محکوم شد

پرونده یوسف صداقت خواهرزاده القانیان صهیونیست معروف که متهم به جاسوسی برای اسرائیل است و به فریفتن خلبانان ایرانی برای استخدام آنها در نیروی هوایی این رژیم اقدام کرده بود در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز در یک جلسه فوق العاده رسیدگی شد .

دادگاه پس از رسیدگی به پرونده و استماع دفاعیات متهم به دلیل این که جرم به صورت کامل صورت نگرفته و یا کشف نشده است به تناسب عمل ارتکابی وی را به دو سال زندان با احتساب مدت بازداشت قبلی محکوم کرد . (14)

شاه حسین : اعراب باید از موضع عراق طرفداری کنند زیرا عراق همواره طرفدار آنها بوده و هیچ گاه در این امر تردید نکرده است ! وی همچنین ایران را متهم به مداخله در امور داخلی عراق و ایجاد مشکلات داخلی برای دیگر کشورهای عرب کرد.

علل کمبود گاز مایع در تهران

یک مقام آگاه در وزارت نفت علل کمبود گاز مایع در تهران را تشریح کرده و گفت : سودجویی و تنبلی شرکت های توزیع گاز مایع باعث شده است تا مصرف کنندگان جهت تهیه گاز مایع در مضیقه قرار گیرند .این مقام افزود : به علت وضع کنونی وزارت نفت به شرکت های توزیع گاز مایع در تهران اطلاع داد که جهت تامین گاز مصرف کنندگان تهرانی گاز مایع خود را مستقیما از منابع جنوب تهیه کنند . (15)

امام خمینی رهبر انقلاب جهان اسلام است

آیت الله سید محمدباقر حکیم در یک مصاحبه با صدای جمهوری اسلامی گفت : امام خمینی رهبر انقلاب جهانی اسلام است . وی اظهار داشت : هنگامیکه تجاوز آمریکا به واسطه صدام کافر به انقلاب اسلامی ایران بر من روشن شد بر خود واجب دیدم که به ایران آمده و مسئولیت خود را در دفاع از اسلام و دولت قرآن انجام دهم .

آیت الله حکیم افزود : ملت عراق از ابتدا با انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی همراه بود و مرجعیت نجف در تائید انقلاب اسلامی پیش قدم بوده است .وی ادامه داد : امام خمینی نه تنها رهبر انقلاب اسلامی ایران بلکه رهبر انقلاب جهانی اسلام است و توانایی عالی ایشان در رهبری انقلاب اسلامی ثابت شده است و بیاناتشان اثری بزرگ در روحیه ملت عراق که عشق و علاقه فرواوان به امام خمینی دارند می گذارد . (16)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 23 مهر 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 23 مهر 1359 ، صفحه 12

3-  اطلاعات ، 23 مهر 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 23 مهر 1359 ، صفحه 12

5-  اطلاعات ، 23 مهر 1359 ، صفحه 11

6- جمهوری اسلامی ، 23 مهر 1359 ، صفحه 2

7-  اطلاعات ، 23 مهر 1359 ، صفحه 11

8- اطلاعات ، 23 مهر 1359 ، صفحه 11

9-  اطلاعات ، 24 مهر 1359 ، صفحه 9

10-  اطلاعات ، 23 مهر 1359 ، صفحه 4

11- جمهوری اسلامی ، 23 مهر 1359 ، صفحه 10

12- اطلاعات ، 23 مهر 1359 ، صفحه 9

13- اطلاعات ، 23 مهر 1359 ، صفحه 4

14- اطلاعات ، 23 مهر 1359 ، صفحه 3

15- اطلاعات ، 23 مهر 1359 ، صفحه 3

16- جمهوری اسلامی ، 23 مهر 1359 ، صفحه 6

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها