کد خبر: ۱۸۱۱۹۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۹     ۲۰ آبان ۱۳۹۲
گروه مخالفان سوری خارج نشین اعلام کرد که گفت‌وگوهای خود با گروه‌های مسلح در داخل سوریه را برای دستیابی به موضع مشترکی درخصوص مشارکت در اجلاس ژنو 2 درباره سوریه را آغاز کرده است.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، خالد الصالح در سخنانی مطبوعاتی در دومین روز از مذاکرات گروه‌های سیاسی مخالف سوری در استانبول گفت: ما اکنون درحال گفت‌وگو و شراکت هستیم و با (گروه موسوم به) گردان‌های ارتش آزاد سوریه کار خواهیم کرد.

گروه‌های مختلف ائتلاف سوری مخالف که از روز شنبه نشستی را در هتلی در شهر استانبول آغاز کرده‌اند تلاش می‌کنند که به موضع مشترکی درخصوص مشارکت در اجلاس ژنو 2 برسند که در آن آمریکایی‌ها و روس‌ها و سازمان ملل حضور خواهند داشت.

الصالح گفت: در نهایت امر ما با هم هستیم و در یک جبهه قرار داریم و با یک دشمن می‌جنگیم و اگر خواسته باشیم در ژنو شرکت کنیم آنها (نمایندگان ارتش آزاد) در هیئت ما خواهند بود. آنها نظیر ما تمایل به موفقیت در برپایی سوریه‌ای دموکراتیک دارند.

وی افزود: ائتلاف سوری مخالف دو هیئت را تشکیل داده است که برای بحث درباره امکان شرکت در ژنو با فرماندهان گردان‌های ارتش آزاد، به سوریه سفر خواهد کرد.

صالح گفت: ما یک کمیته تشکیل داده‌ایم که تدوین مواضع ائتلاف درخصوص مسئله ژنو را برعهده خواهد داشت.

ائتلاف سوری مخالف روز شنبه بار دیگر گفته بود که در اجلاس ژنو 2 تنها بعد از ارایه "ابتکار عمل‌هایی" از سوی نظام سوریه و روسیه هم پیمانش شرکت خواهد کرد.

وی بار دیگر گفت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه در روند سیاسی سوریه در حال حاضر یا آینده جایی ندارند و مذاکرات بر اساس سند شش ماده ای ژنو برگزار می‌شود.

صالح افزود: مذاکرات ائتلاف سوری مخالف تا ساعات پایانی یکشنبه در استانبول ادامه داشت و امروز دوشنبه از سرگرفته خواهد شد.

پیش از این «احمد الجربا» رئیس ائتلاف معارضان خارج‌نشین سوریه اعلام کرده بود در صورت باز شدن کانال‌های کمک‌های انسانی به سوریه در نشست ژنو 2 حضور پیدا می‌کنند.

قبل از موضع گیری جربا، سخنگوی ائتلاف معارضان گفته بود که این ائتلاف به هرگونه راهکار سیاسی پایبند است ولی هنوز دعوت رسمی برای شرکت در این نشست دریافت نکرده است.

این در حالی است که تنها یک هفته پیش معارضان خارج نشین سوری پیش شرط‌های سفت و سختی برای حضور در ژنو 2 مطرح کرده‌ بودند که کناره گیری اسد از قدرت یکی از آن پیش شرط‌ها بود.

جربا پیشتر گفته بود که ژنو2 باید به برکناری اسد از قدرت منجر شود؛  معارضان سوری در استانبول گرد هم آمدند تا علاوه بر بررسی برخی موضوعات داخلی، موضع خود درباره مشارکت در ژنو 2 را نیز اعلام کنند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای معارضان تحت فشار شدید آمریکا برای شرکت در این نشست قرار گرفته‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها