أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۸۶۵۰۹
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۱۳ آذر ۱۳۹۲
به گزارش خبرنگار شبکه ایران محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در سالن علامه امینی کتابخانه مرکزی این دانشگاه حاضر شد و به تبیین فعالیت های وزارت خارجه در صد روز گذشته پرداخت.
وی سخنان خود را با پاسخگویی به اظهارات اخیر نتانیاهو آغاز کرد و گفت: نتانیاهو با دروغ‌پردازی به دنبال از بین بردن انسجام داخلی کشورمان است و باید بداند این تلاش‌ها شکست خورده است.
 
وی با اشاره به اینکه وزارت خارجه در شرایط دشواری قرار دارد افزود: سیاست خارجی عرصه کنش‌گری است و باید پیچیدگی‌های عرصه سیاست خارجی را بشناسیم. سیاست خارجی عرصه سپید یا سیاه نیست. روابط بین‌الملل طیفی از خاکستری است. همین موضوع مذاکره را کار سختی کرده است در حالی که بیانیه خواندن راحت است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: ما در سیاست خارجی می‌توانیم روش بهتر را انتخاب کنیم و می‌توانیم با تصمیمات درست به سمت صلح و امنیت جهانی برویم و نباید با تصمیمات غلط مبنای امنیت بین‌المللی را بر ناامنی ناشی تسلیحات کشتار جمعی بگذاریم. نباید اجازه دهیم که به ما بگویند شرایط بین‌المللی این است و ما مجبوریم در سایه کابوس هسته‌یی زندگی کنیم.
 
او با تاکید بر ضرورت خودباوری و دوری از خودبزرگ‌بینی و خود کوچک‌بینی گفت: ادعا نمی‌کنم کسانی که رهبر فرزانه انقلاب آنها را فرزند انقلاب نامیده‌اند از خطا مصون هستند؛ ما آنچه را که می‌توانیم انجام می‌دهیم. خودباوری سمت پیروزی در سیاست خارجی است. باور به مردم برای ما قدرت ایجاد می‌کند. وقتی این قدرت را باور کردیم، از مذاکره نمی‌ترسیم. آنهایی از مذاکره می‌ترسند که دچار خودکم‌بینی هستند و فکر می‌کنند ضعیف هستند و قدرت مردم را باور ندارند.
 
وی افزود: رسیدن به تفاهم و راه‌حل نیازمند فکر، دقت، ابتکار و از همه مهمتر شجاعت است اما بیانیه خواندن شجاعت نیاز ندارد. آن‌هایی از مذاکره می‌ترسند که آمریکا و رژیم صهیونیستی را ابر قدرت می‌دانند و فکر می‌کنند در مقابل آمریکا نمی‌شود ایستادگی کرد.
 
وی با اشاره به اینکه شرایط تحریم وضعیت دشواری را بر مردم تحمیل کرده تصریح کرد: باید احترام، امنیت و اقتدار به ایران و ایرانی را بازگردانیم. ایران باید یک‌بار دیگر به‌عنوان خاستگاه تمدن، مدارا و گفت‌وگو در دنیا شناخته شود.
 
ظریف در ادامه گفت: همه شما ممکن است انتقادهایی به وضع موجود داشته باشید؛ این طبیعی است اما اگر به مجموعه شرایط و به این موج عظیم مردمی نگاه شود همه چیز مشخص می‌شود. با وجود تمام تلخ‌کامی‌ها، ناروایی‌ها و فشارها و سختی‌های اقتصادی این مردم به پای صندوق رای رفتند و با حضور 73 درصدی خود آینده خود را تغییر داده و اجازه ندادند کسی برای آن‌ها تصمیم بگیرد. این بزرگ‌ترین عامل نهادینه دمکراسی است. مردم ما قدرت ما هستتند.
 
وی تصریح کرد که راه دشواری در پیش است و این راه نیاز به فداکاری دارد و ضمن اشاره به وظایف دانشجوبان افزود: توان دیگر جمهوری اسلامی ایران خود باوری ماست. ما باید خودمان را باور کنیم و با این جمعیت دانشجوی نخبه این توان را می‌توانیم داشته باشیم. اهداف آرمانی قدرت آفرین است. آرمان عین منافع ملی ماست. بدون آرمان ایران تبدیل به یک کشور معمولی می‌شود. اکنون سوال این است آیا سلاح هسته‌یی قدرت می‌آورد؟ آیا ایران قدرتمند است یا همسایه‌ی ما که سلاح هسته‌یی دارد؟
 
وی اضافه کرد: سیاست خارجی ما دعوای جناحی نیست. سیاست خارجی ما مچ گیری نیست؛ بلکه حوزه اجماع داخلی است. با تقویت اجماع داخلی می‌توانیم سیاست‌خارجی را هدایت و حمایت کنیم. بدون اجماع داخلی سیاست خارجی پوسته‌ای از شعارهاست. در حوزه‌ی سیاست خارجی باید دعواها را کنار بگذاریم و همدلی را جایگزین کنیم. سیاست خارجی نمی‌تواند بر اساس انگاره‌ها، بزرگ‌بینی‌ها و کم بینی‌ها شکل بگیرد بلکه باید بر اساس واقع بینی و توان جمهوری اسلامی شکل بگیرد. باید از تخریب ظرفیت‌ها و تخلیه استراتژیک ایران جلوگیری کنیم. باید احترام و اقتدار را به ایران بازگردانیم.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن واکنش دوباره به سخنان صهیونیست ها درباره پروژه ایران هراسی افزود: سلاح هسته‌ ای برای امنیت ما مضر است؛ ما سلاح نمی‌خواهیم؛ سلاح هسته‌ایی نه می‌تواند بازدارندگی و نه امنیت و نه پایداری برای حکومت ایجاد کند و جز خطر و نگرانی برای ما چیز دیگری ندارد. اما دنیا باید بفهمد که نمی‌گذاریم برای ما تصمیم بگیرد. نتانیاهو باید به این درک برسد و از توهم های همیشگی خود که منشأ جنگ است خارج شود. برخی جوانان ما با امکانات و ظرفیت‌های داخلی با وجود فشارهای کشورهای خارجی و تحریم‌ها توانستند یک دانش علمی را نهادینه کنند. این عامل اقتدار ماست. ما باید همزمان اجازه دهیم که دیگران از این اقتدار علمی استفاده کنند و نباید بگذاریم که برخی مانند رژیم صهیونیستی چهره‌ی ایران را مخدوش کنند. ما باید این بهانه را از صهیونیست‌ها و همراهان افراطی آن‌ها بگیریم. زیرا آن‌ها آینده‌شان را در جنگ، تنش و تشنج می‌بینند. از این طریق می‌توانند بر ظلم و تهدید و فشار ادامه دهند. امروز ما این بهانه را از دست نتانیاهو گرفته‌ایم و از این به بعد هم اجازه نخواهیم داد در بحث مذاکرات ایران با جامعه جهانی دخالت کند.
 
وی در ادامه به برخی اظهارات رسانه‌های داخلی در حاشیه توافقات هسته ای ایران و 1+5 واکنش نشان داد و گفت: اجازه ندهید دنیا برای ما تصمیم بگیرد وخط فکری ایجاد کنند و با دروغ پردازی‌ها اجماع داخلی را از بین ببرند. برخی در داخل "فکت شیت" کاخ سفید را مبنای توافق هسته‌ای قرار می‌دهند. ولی به برنامه‌ی اقدام مشترک اعلام شده از طریق سایت رسمی کشور اهمیت نمی‌دهند. چرا سایت‌های ما که ادعای حزب‌اللهی بودن می‌کنند از سایت دبکای اسراییلی که عامل پخش اطلاعات غلط است نقل قول می‌کنند اما وزیر خارجه را باور نمی‌کنند.
 
ظریف رسانه ها را به انصاف دعوت کرد و افزود:‌ دوستان ما چرا اجازه می‌دهند که رسانه‌های اسراییلی درباره‌ آینده مذاکرات صحبت کنند. نتانیاهو با مظلوم نمایی چندین دهه است که کلاه بر سر دنیا گذاشته است. اما اکنون وامانده است و نمی‌داند چه کار کند و به دروغ پراکنی ادامه می‌دهد تا بتواند انسجام ما را بر هم زند. اما من می‌گویم که این انسجام پابرجاست. رسانه ها سخنان نتانیاهو را تکرار نکنند.
 
وی در ادامه گفت: شخصیت ما به خاطر نمایندگی مردم بزرگ ایران است. ما اجازه نمی‌دهیم که در مذاکرات به ما توهین کنند. امیدواریم که دوستان ایرانی و داخلی این مساله را قبول کنند و نگویند که طرف مقابل به ما توهین کرده و مذاکره‌کنندگان ایران تنها جان سالم به دربرده‌اند. ما بیش از هر چیز در این مسیر نیاز به همدلی داریم. ما نیاز داریم که جلوتر از رهبری حرکت نکنیم و اگر ادعای پیروی از رهبری داریم باید پشت ایشان حرکت کنیم. نقد سازنده، هدایت و راهنمایی، هم ضروری است و هم ضرورت نشاط دانشگاهی است.
 
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالات مشترک نمایندگان بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی مستقل و جامعه اسلامی دانشجویان که انتقاداتی به توافقنامه ژنو داشتند گفت: غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند بلکه از مردم ایران می‌ترسند. آیا شما فکر می‌کنید که آمریکا نمی‌تواند سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد؟ واقعا شما فکر می‌کنید که آمریکا از سیستم نظامی ما می‌ترسد. در کدام سند و طبق چه گفته‌‌ای شما ادعا می‌کنید که آمریکا می‌تواند به سیستم دفاعی ما ورود پیدا کند و آن را کنترل کند؟ چرا شما اشاره نمی‌کنید به این موضوع که جان‌کری گفت هیچ وقت در عمرم شخصی مانند شما با این تلخی با من صحبت نکرده است. ما در مقابل خارجی‌ها می‌گوییم که به شما اعتماد نداریم اما شما چرا از طرف خارجی‌ها حرف می‌زنید؟ از نصیحت های شما سپاسگزارم اما واقعیت این است که ما به مذاکره نرفته، برخی دوستان اعلام شکست مذاکره کردند. من حاضرم فشار داخلی را تحمل کنم اما موضع مذاکراتی‌ام را از دست ندهم. در مقابل طرف غربی می‌ایستم اما شما به نفع طرف غربی صحبت نکنید. شما در تهران نگویید جمله‌ای که می‌گوید غنی‌سازی آیا به معنی این است که در فردو باشد یا نطنز یا اراک، داخل خاک ایران است یا خارج ایران. همه‌ی دنیا که پذیرفته است غنی‌سازی باید در داخل خاک ایران باشد. چرا آتش به دست دشمن می‌دهید که دشمن می‌تواند از آن استفاده کند؟ این چه کمکی به امنیت ملی می‌کند؟ آیا برای غنی‌سازی خارج از ایران محدوده و تعداد سانتریفیوژ می‌گذارند؟ چرا آب به آسیاب دشمن می‌ریزید؟ چرا اجازه می‌دهید آن‌ها بتوانند به روزنامه‌ی ایرانی استناد کنند؟ آیا این در جهت امنیت ملی است؟ چرا به سخنان کاخ سفید استناد می کنید؟
 
وی با تأکید بر اینکه چنین اظهارنظرهایی برای من بسیار دردناک است، گفت: برای من بسیار دردناک است که این حرف‌ها را بزنم اما زمانی که از نیویورک و ژنو برگشتم از همه دولت‌ها تشکر کردم اما بنا نداریم مشاهده کنیم افرادی که حقوق و آبروی خود را گذاشتند تا مذاکرات به نتیجه برسد تا پول‌مان را باز پس بگیریم که اینگونه با آنها برخورد شود. ما پول نفت کشورمان را که به دلیل سیاست‌های غلط و ندانم‌کاری در اختیار غربی‌ها قرار گرفت پس می‌گیریم.
 
وی در ادامه پاسخ های خود گفت: دوستان ما هم بلدیم مغلطه کنیم اما خواستیم به صورت منطقی بر اساس واقعیت بگوییم که در دو جای این تفاهم‌نامه بندهایی قرار داده شده است که هیچ راهی برای فرار از غنی‌سازی باقی نگذاشته است.
 
وی در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: مذاکره در اتاق مذاکره صورت می‌گیرد و نتیجه مذاکره را من به اطلاع همه رساندم. ما اعتقاد داریم خدا همه زمان مذاکره را ضبط کرده و ما با این اعتقاد بر سر میز مذاکره با 1+5 نشستیم. مذاکره برای به دست آوردن منافع بیشتر برای کشور است. در غیر اینصورت می‌توانستم برای دریافت سوت و کف بیشتر از حال کارهای زیادی انجام دهم.
 
وی با تأکید بر حقوق ملت ایران گفت: اطمینان می‌دهیم که ذره‌ای از حقوق ملت در این مذاکرات ضایع نشده اما مذاکره باید با هر قیمتی معنا پیدا کند. مذاکره‌ای که برای رادیو و تلویزیون و برای جلب سوت و کف قرار باشد به جایی نمی‌رسد و ما تازه در ابتدای کار هستیم.
 
وی گفت: جدولی ترسیم کرده‌ام که چه چیزهایی را در مذاکره دادیم و چه چیزهایی از مذاکره گرفتیم و آنچه گرفتیم صدقه نیست و این مطلب را بنده در میز مذاکره مطرح کردم اما درباره نحوه حرف زدن آنها با ما نمی‌دانم که در غرب در گذشته چه شرایطی به وجود آمد که آنها با ما اینگونه حرف بزنند اما بنده تلاش می‌کنم که شرایط را به حالت عادی برگردانم و از همه شما می‌خواهم که صمیمانه و با اتحاد تلاش کنیم منافع ملی‌ را برگردانیم.
 
وی با تشکر از انتقادات مختلف گفت: از همه افرادی که از بنده انتقاد می‌کنند ممنونم اما حواس همه باشد که بدانیم این انتقادها به نفع کیست. همه‌ی ما دل در گرو این آب و خاک داریم، حاضرم فشار داخلی را تحمل کنم اما شما به نفع طرف غربی صحبت نکنید. اگر من عصبانی شدم عذرخواهی می‌کنم. قصد چنین کاری را نداشتم. کار دشواری به روی دوش ما گذاشته شده است. ما نیاز به کمک تک تک مردم ایران داریم تا بتوانیم این کار را پیش ببریم.
 
وی در پایان گفت: ما سند مذاکره را در اختیار تیم مذاکره کننده غربی گذاشتیم اما اینقدر خیال‌مان راحت بود که در شرایط فعلی با قلدرترین آدم‌های دنیا می‌توانیم بحث کنیم. بنده قول می‌دهم تا با یاری خدا به منافع ملی کشور دست پیدا کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
سید محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۵
۰
۰
این متن الان خوندن داره ها ...
#گذشت_زمان
تنها معلمی که عمرتو میگیره تا یه چیزی یادت بده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها