کد خبر: ۱۸۸۰۳۳
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۱۹ آذر ۱۳۹۲
منابع پزشکی از کشته شدن یک دانشجوی مصری و زخمی شدن بیش از 200 تن در درگیری پلیس با حامیان اخوان‌المسلمین خبر دادند.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ساعاتی پس از آغاز اعتراضات گسترده دانشجویی در دانشگاه‌های مصر که گسترده‌ترین آن در دانشگاه "الازهر" در قاهره صورت گرفت، حامیان اخوان‌المسلمین راهپیمایی‌های شبانه برگزار کردند.

در همین حال، شبکه الجزیره از کشته شدن یک دانشجوی مصری در قاهره به دست نیروهای پلیس و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر خبر داد.

این شبکه خبری اعلام کرد که نیروهای پلیس مصر همچنین 50 تن از معترضان را بازداشت کردند.

همچنین در حالی که اسامه العبد، رئیس دانشگاه الازهر اعلام کرده این دانشگاه نیروهای امنیتی را برای ورود به محوطه دانشگاه فرانخوانده، وزارت کشور مصر تاکید کرد که دستگاه‌های امنیتی ابلاغیه‌های از سوی رئیس دانشگاه دریافت کردند که در آن خواهان مداخله هر چه سریعتر نیروهای امنیتی شده بود.

دانشجویان مصری معترض نیز تصریح کردند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن دانشجویان حامی اخوان المسلمین از سلاح و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

بنا به گفته دانشجویان نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی استفاده کردند که در پی آن ده‌ها دانشجو زخمی و یا دچار حالات خفگی شدند.

برخی از دانشجویان نیز در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه اظهار کردند که بیش از 200 دانشجو زخمی شدند که بیشتر آن‌ها بر اثر اصابت گلوله زخمی شده‌اند.

شاهدان عینی گفتند: پس از اینکه نیروهای پلیس برای متفرق کردن درگیری‌ها به دانشگاه هجوم بردند، دانشجویان دانشگاه الازهر از ساختمان‌های داخل محوطه دانشگاه بالا رفته و به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند و در مقابل نیروهای امنیتی به مقادیر زیادی از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که نیروهای پلیس تلاش کردند مانع از خروج تظاهرکنندگان به خارج از محوطه دانشگاه جهت برگزاری تظاهرات شوند. آمبولانس‌ها و خودروهای آتش‌نشانی نیز در محل درگیری‌ها حضور داشتند.

شاهدان عینی اظهار کردند که تعدادی خودرو در محوطه دانشگاه در پی درگیری‌ها آتش زده شد.

در همین راستا، وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که با اغتشاش‌گران برخورد کرده و توانسته این اعتراضات را متفرق سازد.

شاهدان عینی همچنین اعلام کردند که خودروهای زرهی ارتش از میدان "رابعة العدویة" به سمت محوطه دانشگاه آمدند تا به درگیری‌ها پایان دهند.

در همین راستا، دختران دانشجوی حامی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر در اعتراض به درگیری نیروهای پلیس با دانشجویان در خیابان "یوسف عباس" در اطراف دانشگاه الازهر تظاهرات کرده و شعارهایی علیه مدیریت دانشگاه و وزارت کشور سر دادند.

حزب "آزادی و عدالت"، شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: برخورد وحشیانه نیروهای امنیتی "نظام کودتا" در محوطه دانشگاه و شلیک گلوله و گاز اشک‌آور باعث زخمی شدن بیش از 100 دانشجو شد و نیروهای امنیتی اجازه ندادند که به این دانشجویان زخمی امدادرسانی شود.

نیروهای امنیتی مصر همچنین خوابگاه نزدیک به محوطه دانشگاه را محاصره کردند تا مانع از خروج دانشجویان برای برگزاری تظاهرات شوند.

از سوی دیگر، دادگاه مصر تصمیم گرفت تا جلسه دادگاه رهبران اخوان‌المسلمین را به 16 فوریه (27 بهمن) موکول کند.

در این جلسه دادگاه محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین و محمد بلتاجی، عصام عریان، صفوت حجازی از رهبران برجسته اخوان‌المسلمین و باسم عوده، وزیر سابق خواروبار حضور داشتند و بدیع از قفس اتهام در جلسه دادگاه اظهار کرد: خدا شاهد است که اخوان‌المسلمین دست به هیچ خشونتی نزده است. چرا شما در خصوص کشته شدن پسر من و آتش زدن منزلم و مقرهای اخوان‌المسلمین تحقیق نمی‌کنید.

وی در جریان اولین حضورش در دادگاه از زمان برکناری محمد مرسی اعلام کرد که اخوان المسلمین هرگز دست به اقدامات خشونت‌آمیز نزده است.

وی افزود: نظام کنونی هزاران تن را کشته است و من دیدم که چگونه جسد کشته شدگان در میدان "رابعة العدویة" همچون زباله جابه‌جا می‌شد.

پس از این که در جلسه دادگاه محمد بلتاجی فریاد زد "حکومت نظامی سرنگون شود"، متهمان دیگر نیز همین شعار را سر دادند و نماد "رابعة" را در دست گرفتند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها