کد خبر: ۱۸۹۴۵۶
زمان انتشار: ۰۰:۲۷     ۲۵ آذر ۱۳۹۲
"سباستین کورس"  جوانترین وزیر خارجه جهان با 27 سال سن به زودی به کابینه دولت اتریش می‌پیوندد. وی برای این مسئولیت برگزیده شده است تا در جمع وزیران خارجه اروپا با میانگین سنی بیش از 50 سال نقش‌آفرینی کند. کورس که اکنون یکی از اعضای ارشد حزب مردم اتریش است بیش از پنج سال سابقه متمرکز سیاسی ندارد و هرچند سال 2008 فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد و نامزد شرکت در انتخابات پارلمانی شد، اما نتوانست کرسی در پارلمان به دست آورد.



حنا ربانی 36 ساله که از ۳۰ تیر ۸۹، یعنی وقتی 33 ساله بود به عنوان اولین وزیر خارجه زن پاکستان و جوانترین آن‌ها انتخاب شد. حنا در یکی از خانواده‌های مهم و سرشناس پنجاب متولد شده بود و طبق سنت شبه جزیره هند، مجبور بود وارد سیاست شود. حنا در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۸ به عنوان نماینده مجلس عوام پاکستان انتخاب شده و در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ هم وزیر امور اقتصادی و دارایی این کشور بود.



سیلویو برلوسکونی در روزهایی که نخست‌وزیر ایتالیا بود، یک عضو جوان و پرحاشیه را به کابینه‌اش اضافه کرد تا سکاندار وزارت جوانان و فرصت‌های برابر این کشور باشد. "مارا کارفانیا" وقتی به وزارت رسید ۳۳ ساله بود و از سال‌ها قبل در عرصه مد و زیبایی فعالیت داشت. او در سال ۱۹۹۷در مسابقات زیبایی ایتالیا شرکت کرده بود و بعد از آن در یک شبکه تلویزیونی متعلق به برلوسکونی مشغول به کار شده بود.



کارفانیا، همان زنی بود که باعث شد برلوسکونی در برابر ملت ایتالیا از همسرش ورونیکا عذرخواهی کند. او در مراسمی به کارفانیا گفته بود: "حاضرم با تو ازدواج کنم اما متاسفانه نمی‌شود، چون همسر دارم!"

رکورد کم سن و سال‌ترین وزیر دنیا اما در اختیار یک دانش‌آموز فلسطینی است که تنها به مدت یک روز وزارت را تجربه کرد. بشائر عثمان دختر 16 ساله‌ای بود که چند ماه قبل مسئولیت وزارت حکمرانی محلی تشکیلات خودگردان فلسطین را بر عهده گرفت تا در طرح نوآورانه‌ای که این وزارتخانه برای تجربه‌اندوزی جوانان تدارک دیده بود، شرکت کند.



لقب جوان‌ترین وزیر تاریخ ایران به محمدجواد تندگویان می‌رسد. تندگویان در سال 59 یعنی در 30 سالگی به وزارت نفت در دولت شهید رجایی رسید و در همان سال توسط نیروهای عراقی به اسارت درآمد و بعد از 11 سال به شهادت رسید.



بعد از تندگویان اما دکتر حسین فاطمی جوان‌ترین وزیر ایران بود که در سال 1331 در سن 34 سالگی وزارت خارجه دولت مصدق را به عهده گرفت و در 10 ماهی که مسئولیت آن را به عهده داشت، با مخالفت‌های شدید محمدرضا پهلوی رو به رو بود. دکتر فاطمی اگرچه در 37 سالگی اعدام شد، اما در جریان نهضت ملی شدن نفت از همکاران نزدیک مصدق بود. تا جایی که به گفته مصدق، فاطمی اولین کسی بود که پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت در سراسر ایران را ارائه داد و در این راه به مصدق کمک‌های فراوانی کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها