کد خبر: ۱۸۹۹۳۹
زمان انتشار: ۱۱:۱۱     ۲۶ آذر ۱۳۹۲
کاخ سفید تصدیق کرده است که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی این کشور هفته گذشته با یوسی کوهن همتای اسرائیلی خود و همکاران وی ملاقات و درباره توافق موقت اخیر بین ایران و شش قدرت جهانی مذاکره کرده است.
به گزارش 598 به نقل از پرس تی وی، واشنگتن در این سفر بار دیگر وعده‌های خود به اسرائیل را تکرار کرد و گفت که در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران به تل‌آویو متعهد خواهد ماند.

کوهن و گروهش از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و با هدف «شکل دادن» به ماهیت مذاکرات موجود بین ایران و گروه ۱+۵، یعنی پنج عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان به این سفر اعزام شده‌اند.

رایس، همراه با تونی بلینکن، معاون خود و مقامات ارشد وزارت خزانه داری روز پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ آذر) با کوهن دیدار کردند.

روز جمعه، وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد که ۱۹ کشور و فرد دیگر را به دلیل تلاش برای گریز از تحریم‌ها بر ضد ایران به فهرست سیاه خود افزوده است. تهران این اقدام را «نقض روح توافقنامه ژنو» خواند و آن را محکوم کرد. در این توافق موقت از امریکا و دیگر قدرت‌های جهانی خواسته شده بود دست کم تا پایان دوره شش ماهه تحریم جدیدی بر ضد ایران تصویب نکنند.

با وجود این، جان کری، وزیر خارجه امریکا از اقدام وزارت خزانه‌داری حمایت و تاکید کرد که این تحریم‌ها صرفا در راستای تحریم‌های موجود انجام شده است.

ایران در حال حاضر به سبب برنامه انرژی هسته‌ای خود تحت تحریم سازمان ملل، امریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران روز شنبه ضمن انتقاد شدید از تحریم‌های جدید امریکا گفت: «ما در چند روز گذشته بعد از توافق، به نوعی با یک سردرگمی و عدم تصمیم‌گیری به ویژه توسط دولت امریکا مواجه بودیم؛ به طوری که از یک سو در کنگره تلاش می‌کردند جلوی تحریم‌های جدید را بگیرند و از سوی دیگر ... خزانه‌داری امریکا تعدادی شرکت‌های جدید را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد.»

عراقچی در ادامه گفت: «به نظر ما این بازی دوگانه یا سردرگمی که مشاهده می‌شود اصلا به نفع فضای مذاکراتی که داریم نیست و خلاف روح تفاهم‌نامه توافق ژنو است.»

در حالی که مذاکرات هسته‌ای همچنان ادامه دارد، لابی‌کننده‌های اسرائیلی و شماری از اعضای مجلس سنای امریکا سعی دارند تحریم‌های اقتصادی جدیدی بر ضد ایران تحمیل کنند.

مقامات هر دو طرف هشدار داده‌اند که تحریم‌های بیشتر می‌تواند توافقنامه تاریخی ۲۴ نوامبر بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران را به خطر بیاندازد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها