يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۹۲۸۶۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۰۷ دی ۱۳۹۲
در مناظره امروز با موضوع خودروی ملی که در برخی اوقات هم به مجادله تبدیل شد، همگان بر فقدان خودروی ملی صحه گذاشتند و تأکید شد که «کار کارِ انگلیس است.» ۹۰ درصد مردم هم در نظرسنجی، همکاری جدید خودروسازان با پژو و رنو را نفی کردند.

برنامه مناظره با حضور داوود میرخانی رشتی، علی خاکساری محمدرضا نجفی منش، حمیدرضا تقوی‌نژاد و محمد‌حسن شجاعی فرد با موضوع خودروی ملی برگزار شد.

به گزارش پايگاه 598 به نقل از تسنيم، در حالی صنعت خودرو موضوع برنامه امروز مناظره است که اولین برنامه مناظره نیز به موضوع خودرو و البته قیمت گذاری این محصول اختصاص داشت.

نوزدهمین «مناظره» سیما به تهیه‌کنندگی سعید نبی و اجرای مرتضی حیدری دقایقی پیش با موضوع سرنوشت خودروی ملی آغاز شد که قرار است در این «مناظره» به دو سوال اساسی صنعت خودروی ایران پاسخ داده شود: چرا کیفیت اغلب خودروهای ایرانی از کیفیت خودروهای خارجی ضعیف‌تر است؟ و آیا با کاهش تحریم‌ها، باید باز هم بازار خودروی ایران را در اختیار شرکت‌های فرانسوی قرار داد یا از دانش دانشکده‌های فنی و توان علمی داخلی و بومی استفاده کرد؟

مهمانان برنامه امروز مناظره عبارتند از حمیدرضا تقوی نژاد معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو و مدیر سابق مهندسی ایران خودرو،علی خاکساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دارای دکترای برنامه ریزی شهری با گرایش حمل و نقل و خودرو، محمدحسن شجاعی فرد موسس و رئیس دانشکده و پژوهشکده خودرو، داوود میرخانی رشتی مشاور دبیر انجمن خودروسازان و مدیرعامل اسبق ایران خودرو، محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان ایران.

۹۰ درصد مردم به پژو و رنو فرانسه نَه گفتند

سوال نظرسنجی این هفته برنامه مناظره عبارت است از:

به نظر شما خودروسازان کشور در همکاری های بین المللی پس از تحریم کدام راه را انتخاب کنند:

۱- تمدید همکاری با خودروسازان فرانسوی ۲- همکاری با دیگر خودروسازان معتبر بین المللی

به گزارش تسنیم، در نتایج این مناظره اعلام شد، با شرکت ۱۹۰ هزار نفر، حدود ۹۰ درصد (۸۹٫۲ درصد) شرکت کنندگان با رای به گزینه دو اعلام کردند که خواستار همکاری با دیگر خودروسازان معتبر بین المللی غیر از فرانسه هستند و تنها ۱۰درصد شرکت کنندگان بر ادامه همکاری با پژو و رنو تاکید کردند.

در بخش اول این مناظره به هر یک از مهمانان ۴ دقیقه فرصت داده شد تا به این سوال پاسخ بدهند که آیا خودروی ملی داریم یا خیر و اگر نداریم چرا، و اینکه آیا می توانیم خودروی ملی داشته باشیم یا خیر؟

تقوی نژاد: خودرویی ملی است که اختیارش دست ایرانی باشد

حمیدرضا تقوی‌نژاد، معاون استراتژی ایران خودرو با اشاره به  اینکه در صنعت خودرو تمام نگاه‌ها باید ملی باشد گفت:دید بنگاهی باید کنار گذاشته شود تا بتوانیم به اهداف روشنی در این زمینه دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه صنعت خودرو در جهان جایگاه ویژه‌ای است اظهار کرد: صنعتی که حدود یک پنجم صنعت کشور را برعهده دارد، اگر بخواهیم تعریف روشنی داشته باشیم این است که اجازه تغییرات مهندسی روی خودرو در دست شرکت ایرانی باشد، اجازه صادرات در دست شرکت  ایرانی باشد و هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص خودرو توسط .شرکت ایرانی قابل اجرا باشد

تقوی نژاد افزود: تیراژ محصول و محصولات بعدی جدید روی آن پلت فرم باید در دست طراحان ایرانی قابل اجرا باشد. یعنی اختیار این خودرو ملی با ماست.  این به معنی برند ایرانی است و اختیار آن با ماست. وقتی یک خودرو را با یک شرکت ایرانی تحت لایسنس می‌کنیم درواقع اجازه هر گونه تغییر روی آن محصول با اجازه صاحب محصول باشد,بنابر این صادرات آن با اختیار شرکت ایرانی امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: خودرو ایرانی خودرویی است که اختیار آن در دست شرکت ایرانی است.  در سال‌های دهه۷۰ سیاست‌گذاران تصمیم‌گرفتند چند صنعت را به عنوان صنعت کلیدی در نظر بگیرند.صنعت سیمان، صنعت حمل و نقل، مواد اولیه، فولاد و مس از جمله این صنعت ها بودند.

وی تاکید کرد: در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ اهداف مهمی برای صنعت خودرو تدوین شده است و این سیاست‌هایی است که از پایه و اساس برای رشد اقتصاد ایرانی برنامه ریزی شده است.

تقوی نژاد بیان کرد: برای ادامه صنعت خودرو دو راه وجود دارد، به تجربیات کشورهایی که در دهه‌های اخیر  مانند کره و چین رشد کرده‌اند نگاه کنیم یا تولید و تعامل با شرکت‌های خارجی و صاحب برند ادامه داشته باشد و موازی با آنها باید توان طراحی و قابلیت طراحی را ایجاد کنیم.هر دو این سیاست‌ها باید لحاظ شود.

خاکساری: «ملی» واژه مقدسی است،هرجا از آن استفاده نکنیم

علی خاکساری رفسنجانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای صحبت خود با اشاره به اینکه خدا ما را به صبر توصیه می کند، درباره واژه "ملی” اظهار کرد: واژه های ملی یا اسلامی مقدس هستند و در هر جایی نمی توان آن ها را به کار برد اما امروزه باب شده که برای توجیه از این پسوندها بسیار استفاده می شود.

وی افزود: چنین استفاده هایی قطعا موجب لطمه به معنای این واژه ها می شود.

او با بیان اینکه در صنعت خودرو سازی باید هدف و مسیر را به درستی مشخص کنیم تا بتوانیم روند پیشرفت را ارزیابی کنیم، عنوان کرد: متأسفانه در مورد خودروی ملی روندی را طی نکردیم که قابل قبول باشد زیرا مردم از کیفیت خودروهای داخلی راضی نیستند هرچند ممکن است مدیران رضایت داشته باشند اما رضایت آنها به منزله رضایت مردم نیست.

وی خاطر نشان کرد: اقدامی که قرار است به شکل ملی انجام شود باید آنقدر خوب صورت پذیرد که مردم آن را روی چشم شان بگذارند.

خاکساری گفت: در حال حاضر ظاهرا تعاریف از خودروی ملی هم تغییر کرده است زیرا با تعاریفی که آقای تقوی نژاد کردند، تعریف گذشته دچار تغییر می شود.

شجاعی فرد: نباید به سمت کپی کاری محصولات بی کیفیت چینی حرکت کنیم/سمند هم ملی نیست

محمدحسن شجاعی‌فر رئیس دانشکده مهندسی خودرو به عنوان سومین میهمان مناظره سرنوشت خودرو ملی به بیان نظرات خود در رابطه با موضوع برنامه پرداخت و اظهار داشت: کشور در طول سنوات گذشته با خودروی تحت عنوان خودرو ملی روبرو نبوده که در حال حاضر بخواهیم سرنوشت آن را مورد بررسی قرار دهیم. هم اکنون فقط خودرو سمند به عنوان خودروی ملی به بازار معرفی میشود که در تولید آن خودرو نیز از قطعات و موتور خارجی استفاه می کنیم در همین راستا به اعتقاد من در شرایط فعلی خودروی ملی در کشور معنا پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه در موتور ملی نیز مالکیت آن را در اختیار داشته و خودکفائی کامل در تولید موتور خودرو نداریم افزود: تحریم‌های بین‌المللی شرایط مناسبی را برای اتکا به توانمندی داخل برای تولید خودرو باکیفیت به وجود آورده است.

شحاعی فرد با گلایه از اینکه نباید به سمت استفاده از محصولات کهنه و بی کیفیت خودروسازان خارجی حرکت کنیم، گفت: در حال حاضر پژوه ۲۰۶ سال هاست که در خود فرانسه تولید نمی‌شود که این امر نشان از آن دارد که باید با واکاوی دلایل عدم کیفیت مناسب تولیدات داخل از وابستگی به محصولات خارجی ممانعت کنیم.

رئیس دانشکده مهندسی خودرو تصریح کرد: تصادفات رانندگی هر ساله ۳۰ هزار کشته را دارد که باید مسئولین پاسخ مناسبی در این رابطه داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که هم اکنون رتبه کشور در تولید خودرو از ۱۳ به ۲۹ تنزل پیدا کرده است گفت: نباید برای رفع معضلات خودروسازی کشور به سمت پژو و رنو حرکت کنیم . البته نباید با دوری کردن از این شرکت‌ها از چاله به چاه بیفتیم و به کپی‌کاری محصولات چینی بپردازیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود اولویت اصلی خودروسازان را مهندسی و برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای باکیفیت دانست و تصریح کرد: دست یابی به این اهداف در مقطع کوتاه میسر نخواهد شد بلکه باید در طول چند سال با برنامه‌ریزی موثر به تولید افزایش به خودروهای باکیفیت حرکت کنیم.

میرخانی رشتی: فضای کسب‌وکار ایران اجازه ورود خودروساز‌های خارجی را نمی‌دهد/پژو خیانت نکرد

داوود میرخانی رشتی در برنامه مناظره تلویزیونی عضر امروز به عنوان چهارمین سخنران با بیان اینکه با دیدگاه آقای خاکساری موافق هستیم، زیرا واژه اسلامی را بد به کار بردیم، اظهار داشت: وقتی از اسم ملی استفاده می‌کنیم معناو ماهیت و تقدسی که دارد در این شرایط برای خودروی ملی به درستی به کار گرفته نشده است.برخی معتقدند اسم ملی بودن بر روی چیزی حالت سیاسی پیدا می کند ولی این نیست.

وی با اشاره به اینکه خودروی ملی یعنی همه اختیارات در زمینه تغییر آن خودرو را ایران در اختیار داشته باشد، گفت:‌ سوالی که در این مناظره مطرح شده غلط است، زیرا مغازه شیرینی فروشی نیست که بگوییم شیرینی ناپلئونی می خواهیم یا نوع دیگری؟ در خوردو باید دو طرف شرایط یکدیگر را بپذیرند.

مدیرعامل سابق ایران خودرو خاطر نشان کرد:  اگر فضای کسب و کار در ایران به نحوی بود که خارجی‌ها  جرأت می کردند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، حتما وارد ایران می‌شدند.  قرارداد با پژو را در سال ۶۸ بنده با پژو بستم، با چندین خودرو ساز دیگر نیز مذاکره کردیم ولی تنها پژو حاضر شد با ایران قرارداد منعقد کند و با آن قرارداد خودرویی که یک سال از تولید آن می‌گذشت و خودروی روز اروپا بود وارد ایران شد.

وی با تأکید بر اینکه پژو به ما خیانت نکرد، اگر ما نتوانستیم حق خود را بگیرم از ناتوانی های خودمان است، بیان کرد: باید به حدی توانمند باشیم که بتوانیم طراحی خودروی ایرانی را نجام دهیم و همه چیز آن را در اختیار داشته باشیم. اما  زمینه سازی لازم را نداشتیم و نتوانستیم امتیازات لازم را بگیریم.

میرخانی رشتی در پایان تصریح کرد: در زمانی که قرارداد پژو در سال ۶۸ منعقد شد آقای شجاعی فر و تیم وی ، غوغایی علیه بنده به دلیل قرارداد با پژو به راه انداخت زیرا معتقد بودند که بنده خیانت کرده و این قرارداد همانند ترکمنچای است. آنها معتقد بودند پیکان خودروی ملی است و اولین بار ایشان نام خودروی ملی را به کار بردند. اعتراض وی نسبت به قرارداد پژو باعث شد دو سال تولید پژو متوقف شود و با کارشکنی‌هایی که انجام دادند دو میلیون پیکان با مصرف سوخت دو برابر و آلایندگی ۴۰ برابر را تولید کردیم.

نجفی‌منش: خودروی ملی نداریم/۴۰درصد قیمت خودرو دست خودروساز نمی رسد

محمدرضا نجفی منش در ادامه مناظره به عنوان نفر پنچم پشت تریبون رفت و با اشاره به قیمت ۴۰ میلیون تومانی برای پژو، گفت: دلیل قیمت کنونی این است که ارزش پول ملی به یک سوم کاهش یافته است، در گذشته یک پژو ۱۳ میلیون تومان بود امروز نیز همان مبلغ حتی کمتر نیز برای خرید پژو هزینه می شود چراکه ارزش پول ملی کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: قیمت گوشت، گاز و… چند برابر شده است و قیمت مواد اولیه خودروسازی نیز چند برابر شده، به‌عنوان مثال قیمت ورق از ۷۰۰ تومان به ۲۱۰۰ افزایش یافته و در واقع نرخ همه مواد داخلی ۳ تا ۴ برابر شده است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو افزود: بنابراین این‌که گفته می‌شود ما گران فروخته‌ایم مربوط به کاهش ارزش پول ملی است که در همه زمینه ها روی داده است.

نجفی منش در ادامه با اشاره به این‌که ۴۰ درصد قیمت خودرو مربوط به هزینه‌های جانبی مانند، ارزش افزوده، پلاک‌گذاری و… است، گفت: بنابراین ۴۰ درصد قیمت خودرو مربوط به خودروسازان نیست و در واقع مردم ۶۰ درصدقیمت خودرو را به خودروسازان می‌پردازند.

وی با بیان این‌که با نظر آقای میرخانی رشتی موافقم و سئوال برنامه غلط است، گفت:‌ ما باید با خودروسازی همکاری کنیم که به نفع ما باشد، یعنی اگر همکاری با خودروساز فرانسوی به نفع ماست باید همکاری کنیم و اگر همکاری با خودروساز آمریکایی به نفع ما نباشد نباید همکاری کنیم.

نجفی منش با اشاره به طرح سئوال نمایندگان مجلس از وزیر صنعت در این خصوص که چرا پژو فرانسه به ایران می‌آید،  اظهار کرد: بنابراین طرح این سئوال اشتباه است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده درباره خودرو ملی، افزود: برای طراحی خودرو در داخل از دانشگاهیان استقبال می‌کنیم و باید از نیروی ۵ میلیونی دانشگاهیان در این عرصه استفاده کنیم به شرطی که داخلی‌ها را محکوم نکنیم.

نجفی‌منش با تاکید بر این‌که چیزی به‌عنوان خودرو ملی در ایران نداریم، تصریح کرد: آن چیزی که در ایران خودرو و سایپا برای طراحی انجام شده در تمام دنیا مرسوم است، اما واقعیت آن است که برنامه استراتژیک در طراحی خودرو نداشته‌ایم.

پس از پایان بخش اول، مناظره کنندگان وارد بخش دوم شدند و به بحث آزاد پیرامون موضوع پرداختند.

میرخانی: تهمت نزنید/خاکساری: به شما تهمت نزدم چرا ترسیدید؟ 

علی خاکساری رفسنجانی در بخش دوم این مناظره اظهار داشت: دیدگاه‌ها متفاوت است اما همین دیدگاه‌های متفاوت در مورد خودرو ملی از طرف کسانی مطرح می‌شود که سال‌های سال خودشان از طرفداران طرح بحث خودرو ملی بودند. اما اگر امروز من می‌گویم طرح خودرو ملی از ابتدا اشتباه بوده در سابقه‌ام نیز هیچ‌گاه از این طرح حمایت نکرده‌ام. اما گروهی در زمان طرح این مسئله به دنبال منافع شخصی‌شان بودند.

داود میرخانی رشتی در واکنش به این اظهارات گفت: اجازه ندهید حرف‌های خارج از عرف زده شود. اگر ایشان می‌گویند منافع شخصی بوده باید سند ارائه دهند و اگر بحث به این رویه ادامه یابد من جلسه را ترک می‌کنم.

خاکساری پاسخ داد: من نگفتم شخص شما منافع شخصی داشتید چرا شما ترسیدید؟

میرخانی در پاسخ گفت: من نترسیدم شما خطاب به هر کس که این مسئله را گفته باشید نباید جلوی ۵ میلیون بیننده اتهامی بزنید که نمی‌توانید ثابت کنید.

خاکساری در ادامه تصریح کرد: باید این را در نظر بگیریم که باید در مواضعمان بایستیم، نکته دیگر که از طرف دوستان مطرح شد این بود که مهندسی مهم است، من می‌گویم که مهندسی مهم نیست بلکه اقتصاد مهم است.

وی افزود: اکنون تولید به‌گونه‌ای شده که هر چیزی قابل تولید است اما آن چیزی که مهم است اقتصاد است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه صنعت خودرو ما در ۲۰ سال گذشته بر روی تولید و مهندسی بوده اذعان داشت: ما صرفا می‌خواستیم بگوییم که این لیوان را می‌سازیم و اینکه این لیوان را چه کسی از ما می خواهد بخرد به آن توجه نکردیم اینجاست که قیمت‌ها بالا می‌رود و مردم حق دارند که از پژو ۴۰ میلیون تومانی گلایه کنند.

وی ادامه داد: همین دوستان بودند که می‌گفتند اگر نرخ دلار واقعی شود همه تعرفه‌ها را بردارید اما قیمت دلار واقعی شد و قیمت خودرو هم افزایش یافت.

خاکساری ادامه داد: وقتی شورای رقابت قیمت خودرو را بر اساس قیمت ارز جدید مشخص می‌کرد، با توجه به اینکه بخشی از هزینه خودرو همان حقوق کارگران این صنعت است آیا به اندازه افزایش قیمت خودرو حقوق کارگران و مهندسان این صنعت نیز افزایش پیدا کرد و وقتی قیمت خودرو ۳ برابر شد درآمد آنها هم سه برابر شد؟

شجاعی فرد: هند همین ال ۹۰ را با پلتفرم خودش تولید کرد

محمدحسن شجاعی فرد ادامه داد: جناب آقای میرخانی که اشاره کردند به سال ۶۸ باید بگویم که من سال ۶۸ تنها نبودم بلکه در دولت وقت کمیته خودرو ملی با حضور دو وزیر تشکیل شده بود و بحث ما این بود که اگر قرار است پیکان را که فعلا صاحب ندارد بررسی کنیم با مهندسی معکوس آن را به تولید انبوه برسانیم.

وی افزود: فولکس واگن که سال ۱۹۳۶ در آلمان تولید می‌شد اکنون در برزیل هنوز زنده نگه داشته شده و با مدل‌های مختلف آن را به بازار عرضه می‌کند و ما اگر اراده داشتیم که خودروساز باشیم می‌توانستیم همانطور که چین و کره توانستند.

به گزارش تسنیم، رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو با اشاره به تولید ال ۹۰ با نام تندر ۹۰ در ایران گفت: ال ۹۰ را به ایران آوردیم و در حالیکه روی یک پلاتفرم چند اتاق می‌زنند ما دو شرکت داریم که روی یک پلتفرم تولید می‌کنند و اسم آن را گذاشته‌ایم پلتفرم مشترک در حالیکه در هند همین ال ۹۰ را گرفتند و با پلتفرم خودشان به تولید رساندند.

شجاعی‌فرد ادامه داد:‌ ما در مهندسی و طراحی بحث اقتصاد را نیز می‌بینیم به طوریکه در مرحله اول که طراحی است باید اقتصاد بررسی شود ولی ما متاسفانه از ۵ قسمت مهندسی و طراحی تنها سراغ آخرین که تولید است رفته‌ایم و به جای نگاه علمی با نگاه اقتصاد بازاری جلو رفتیم در حالیکه اگر نگاه ما اقتصاد علمی بود به مشکل بر نمی‌خوردیم.

رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو تصریح کرد: به جای بحث روی مسائل فرعی باید برویم سراغ اینکه ما چکار کنیم که سرمایه ملی خودروسازی در ایران سرمایه کلان کشور است مورد استفاده قرار گیرد.

* نجفی‌ منش: دولت و مجلس تمام قد ایستادند تا رنو به ایران نیاید

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان ایران در ادامه برنامه تلویزیونی مناظره خودرو ملی با اشاره به اینکه زمانی که رنو به ایران آمد مجلس تمام قد ایستاد تا این کار اجرا نشود گفت: وزیر وقت مامور گذاشته بود تا این کار انجام نشود و زمانی که این کار انجام شد مدیرعامل را از کار بر کنار کردند.

وی ادامه داد: حتی مجلس بارها به آن موضوع ایراد گرفت و حتی یک شب در برنامه تلویزیونی تشریح کرد اگر ما بخواهیم به دانش روز صنعت دسترسی داشته باشیم باید با خودروسازان مطرح دنیا همکاری داشته باشیم.

نجفی منش تاکید کرد: اعتقاد دارم با خودرو سازی که دانش فنی به ما بدهد و منافع اقتصادی و ملی ایران در آن لحاظ شود با هر کشوری که باشد، فعالیت می‌کنیم. پژو اگر رفت  بر اثر تحریم و فشار سنگین بین‌المللی رفت و رنو با مشکلات ادامه داد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران با تاکید بر اینکه صنعت خودرو مورد تهاجم بین‌المللی قرار دارد گفت: اوباما "فرمان مخصوص” دارد که معمولا ریاست‌جمهورهای آمریکا در طول مدت فعالیتشان زیاد از آن استفاده نمی‌کنند, اما این صنعت به قدری برای اوباما مهم بود که برای اینکه ایران را تحت فشار قرار دهد فرمان داد هر کس با ایران همکاری کند در آمریکا راه داده نمی‌شود و مال و اموال آنها ضبط می‌شود.

وی ادامه داد: تحریم‌های خارجی نیز در صنعت خودرو وجود دارد. اما بازهم از تحریم‌های داخلی استفاده می‌شود. به طور مثال صدا و سیما هر وقت بخواهد درباره صنعت خودرو صحبت کند می‌گوید صنعت بی کیفیت خودرو. تندرE2،۹ هزار دلار قیمت جهانی دارد.

خاکساری: قطعه سازان اطلاعات غلط به مجلس و دولت می‌دهند

خاکساری در واکنش به صحبت‌های نجفی منش گفت:شما می‌خواهید قطعات خود را به زور به آنها تحمیل کنید.شما برای رنو و پژو شرط می‌گذارید که ۳۰درصد باید از قطعات ما باشد و تصور می‌کنید که شرکت برای شماست.

وی در واکنش به قیمت تندر گفت: در کشوری که تویوتا را ۸هزار دلار می‌فروشد سمند را ۹ هزار دلار می‌خرد؟ مردم اطلاع ندارند اما من اطلاع دارم.تندر با شکلی که شما می‌گویید در دنیا تولید نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه من خودرو ایرانی سوار نمی‌شوم گفت: طراح ال ۹۰ درباره قیمت این ماشین گفت، ساندویچ ماشین‌ها. یعنی قیمت به این اندازه باید پایین باشد.اما شما چه کردید با این ماشین؟

خاکساری تاکید کرد: اطلاعات نادرست برای تهیه استراتژی ها به کمیسیون‌ها و دولت از سوی قطعه‌سازان داده می‌شود.

* شجاعی: برای طراحی و مهندسی ال ۹۰ چه کردید؟/ماشین ایرانی سوار می‌شوم و افتخار می‌ کنم

شجاعی فرد: زمانی که با ال ۹۰ مخالفت شد هنوز از تحریم‌ها خبری نبود. در راستای اینکه مهندسی و طراحی این را در دست بگیریم در ایران چه اقدامی صورت گرفته است. آیا شرکت رنو پارس اطلاعات فنی درباره تولید قطعات کسب کرده‌اند؟

وی ادامه داد:ما باید صاحب خودرو ملی از ۳۰سال گذشته می‌شدیم. در حال حاضر که نشدیم باید آسیب شناسی کنیم.اینکه ما به خودرو ملی دست نیافتیم به دلیل عدم سیاست‌گذاری‌های مناسب است.

رئیس دانشکده مهندسی خودرو گفت: مجلس و دولت باید بر اساس اطلاعات درست استراتژی مناسب تدوین کنند. علت اینکه خودرو رشد نکرده است چیست؟ دولت‌ها همواره از صنعت خودرو حمایت و اجازه رقابت نداده‌اند. چرا که معتقد هستند ۱ میلیون اشتغال در این صنعت وجود دارد، اما این اشتغال زمانی صحت دارد که تعویض روغنی هم جز اشتغال محسوب شود.

وی ادامه داد: نکته ما این است برای ساختن آینده ایران باید از  متخصیص مستقل استفاده شود. زمانی که استاد دانشگاه در صنعت کارمند شود نظرش کاربردی ندارد. اما اگر استاد دانشگاه بود و در دانشگاه نظر کارشناسی می‌داد آن وقت نظرش مطلوب است.

شجاعی فرد گفت: اکنون دو مرکز تحقیقات خودرو در ایران خودرو و سایپا داریم. این دو مرکز تحقیقات هیچ خاصیتی نداشته‌اند. موشک و انرژی هسته‌ای داریم می‌توانیم خودرو ملی نیز داشته باشیم. صنعت خودرو صاحب ندارد. دولت‌ها به خودروساز به عنوان گاو شیرده نگاه می‌کنند.یعنی به گونه ای مسئول و نیرو تعیین می‌کنند که هر کس وارد این صنعت می‌شود استفاده شخصی می‌کند.

*میرخانی: صنعت قطعه ساز متناسب با توقعات مردم رشد نکرده

میرخانی رشتی با بیان اینکه موشک و موشک و انرژی هسته ای قابل مقایسه با صنعت خودرو نیست گفت: موشک و انرژی هسته ای قابل مقایسه با کالای مصرف نیست. چرا که هزینه بر آن مترتب نیست.

مدیر عامل سابق ایران‌ خودرو افزود: هر ساختمانی نیازمند یک فونداسیون است. صنعت قطعه‌ساز در طول ۳۰ سال گذشته متناسب با تیراژ تولید و توقعات مردم رشد نکرده است. در تمام سال‌های گذشته به صنعت خودرو سازی توجه نشده است.

میرخانی رشتی با بیان این که متاسفانه در سال‌های گذشته از سوی مسئولین توجه ویژه‌ای به صنعت قطعه‌سازی کشور نشده است، اظهار داشت: بنده به صراحت عرض می‌کنم یکی از عوامل اصلی عدم توسعه صنعت قطعه‌سازی در کشور خود خودروسازان بوده اند.البته باید این نکته را نیز متذکر شوم که قوانین و مقررات نیز در این راستا اجازه بزرگ شدن قطعه‌سازان کوچک را بوجود نیاورده است.

وی ضمن بیان این که فضای کسب و کار کشور نتوانسته است برای توسعه قطعه‌سازان کشور موثر واقع شود، افزود: این عوامل باعث شده تا نتوانیم به قیمت و کیفیت محصولات تمام شده خود به نحو مناسبی دست پیدا کنیم.

میرخانی رشتی در ادامه صحبت‌های خود بابیان اینکه اگر قیمت خودرو در کشور گران و البته کیفیت آن پایین است باید دلایل آن را از مسئولین جویا شویم، تصریح کرد: تولید در ایران گران است به نحوی که در تمام بخش‌های صنعتی و تولیدی قیمت تمام شده محصولات هر ساله افزایش پیدا می‌کند.

خاکساری: چرا مردم باید تاوان افزایش قیمت خودرو را پرداخت کنند؟/۴ سال حضورم در تلویزیون ممنوع بود

خاکساری در واکنش به صحبت‌های دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: چرا مردم باید تاوان افزایش قیمت هر ساله خودرو را پرداخت کنند؟

میرخانی افزود: به صراحت عنوان می‌کنم هزینه تولید گران است بر همین اساس نمی‌توانیم به صنعت خودروسازی برای افزایش هرساله قیمت‌های تمام شده خود خرده بگیریم.

خاکساری گفت: شما گرانی تولید را در کشور بهانه کرده‌اید تا دیگران را مقصر جلوه داده و خود را در تولید خودروهای بی‌کیفیت و گران مقصر ندانید.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در واکنش به اظهارات خاکساری با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروسازان ۲۸ درصد بهره بانکی را پرداخت می‌کنند، افزود: در دنیا ۸۰ درصد از منابع مورد نیاز خودروسازان را بانک‌ها تامین می‌کنند این در حالیست که در ایران با افزایش بهره‌های بانکی امکان دریافت تسهیلات از خودروسازان گرفته شده است.

خاکساری تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا خودرو نقد فروخته نمی‌شود و ادله شما به هیچ عنوان محکمه پسند نیست.

میرخانی ادامه داد: قرار بود در جریان قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تسهیلاتی به بخش تولید ارائه شود اما متاسفانه به دلیل عدم ارائه تسهیلات و البته گرانی قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و صنعتی ما شاهد افزایش قیمت‌ها شده‌ایم بر همین اساس تقصیر اصلی متوجه خودروسازان نیست و باید بخش‌های مختلف را نیز در این رابطه دخیل بدانیم.

وی اضافه کرد: خودروساز برای خرید دانش فنی از شرکت‌های خودروساز خارجی باید پول پرداخت کند که پرداخت چنین مبالغی با توجه به شرایط رکود خودروسازان داخلی با مشکلاتی همراه است.

تقوی معاون استراتژی و برنامه‌ریزی ایران خودرو نیز در ادامه صحبت‌های میهمانان مناظره امروز با گلایه از صحبت‌های آقای خاکساری گفت: دانشجویان شما صحبت‌های امروز مناظره را گوش می‌کنند. به گونه‌ای عمل نکنید که جایگاه استادی شما در آینده زیر سوال برده شود.

خاکساری گفت: بنده بعد از ۴ سال امروز در این مناظره شرکت و آمده‌ام نظرات خود را در رابطه با سرنوشت خودرو ملی عنوان کنم. بهتر است شما به عنوان یک مقام مسئول پاسخگوی سوالات ما باشید نه آنکه نگران نظرات دانشجویان بنده باشید.

میرخانی: دعوت کنندگان خاکساری به برنامه امروز اشتباه کردند

میرخانی در واکنش به صحبت‌های خاکساری گفت: کسانی که شما را به این برنامه دعوت کرده‌اند کار اشتباهی انجام داده‌اند چرا که اظهارات امروز شما به هیچ عنوان تخصصی نیست.

تقوی اضافه کرد:  پژو و رنو به کشور خیانت کردند اما شما مهمانان این برنامه وقتی خودرو ملی را زیر سوال برده و مقصر اصلی افزایش حجم کشته‌های تصادفات رانندگی را به گردن خودرو می‌گذارید باید به صورت مستند صحبت کنید.

وی تصریح کرد: به اذعان شما این محصول بدون صادرات و بدون ایمنی باید به صورت کارشناسی مورد واکاوی قرار گیرد که چرا با گذشت چندین سال نتوانسته‌ است به اهداف پیش‌بینی خود دست پیدا کند.

وی با بیان این مطلب که مشکلات امروز صنعت خودروسازی کشور را نباید یک یا چند دلیل عنوان کرد، اظهار داشت: یک مجموعه یکپارچه در این رابطه دخیل هستند. حال آقایان به من پاسخ دهند مگر ما دانشگاه خودرو و مرکز تحقیقات ارتقاء کیفیت خودرو را تاسیس نکرده‌ایم پس  چرا هم اکنون نتوانسته‌ایم به سیاست‌های خود دست پیدا کنیم.

تقوی‌نژاد با اشاره به اینکه نباید همه چیز را به گردن خودروساز بیندازید، گفت: باید بخش‌های مختلف را در این رابطه دخیل دانسته و از آنان دلایل این موضوع را جویا شوید.

وی اضافه کرد: هم اکنون شرکت ماهیندرا پلتفرم ال ۹۰ را با قیمت یک میلیارد دلار خریداری کرده است. آقایان به من پاسخ دهند خودروساز ایرانی آیا توانایی خرید این پلتفرم‌ها را دارد؟

خاکساری در واکنش به صحبت‌های تقوی گفت: شما ۲۰۰ میلیون دلار بابت نصب صندوق روی خودرو ۲۰۶ هزینه کرده‌اید به من بگویید چرا به جای تدبیر برای طراحی پلتفرم جدید هزینه‌های خود را اینگونه به هدر می‌دهید؟

به گزارش تسنیم، تقوی اضافه کرد: ارقام اعلامی شما به هیچ عنوان درست نیست. بنده در واکنش به انتقادات میهمانان این برنامه مبنی بر اینکه ما صادرات نداشته‌ایم باید بگویم ۲۰۰ هزار سمند  از کشور صادر شده است حتی همین روسیه نیز قرارداد خرید ۱۰ هزار دستگاه خودرو را نیز با ما منعقد کرده است.

خاکساری گفت: سمند را شما با چه قیمتی به روسیه فروخته اید؟

تقوی افزود: قیمت خودرو را طرف‌های قرارداد مشخص می‌کنند که در اینجا بنده لزومی بر بیان آن نمی‌بینم.

وی ادامه داد: بنده با صحبت‌های امروز شجاعی‌فر مبنی بر اینکه باید‌آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی مناسب برای تولید و طراحی خودروهای ملی صورت بگیرد گفت: کشور کره حدود ۲۰ سال اجازه واردات خودرو را به کشور خود نداد و در نهایت توانست صنعت خود را به توسعه و پیشرفت برساند ما نیز می‌توانیم این اقدامات را با بازده زمانی بلندمدت انجام دهیم.

خاکساری در واکنش به صحبت‌های تقوی اظهار داشت: آقای تقوی شما اصل استعفا را قبول دارید؟ در طول این چند سال نتوانسته‌اید به اهداف و سیاست‌های آرمانگرایانه خود دست پیدا کنید چرا استعفا نمی‌دهید؟

تقوی گفت: هم‌اکنون بیش از ۲۰ شرکت هلدینگ زیرمجموعه شرکت ایران خودرو است آیا شما توانایی اداره حتی یکی از این شرکت‌ها را دارید یا خیر؟

شجاعی فرد گفت: پژو قبل از تحریم گذاشت و رفت.

خاکساری هم در این باره گفت: معلوم است وقتی تعرفه ۴۰ درصدی را جلوی پای او بگذاریم، می رود.

شجاعی‌فرد: سمند کار انگلیس و آلمان است

شجاعی فرد افزود: معتقدم که در تصادفات و سوانح همه چیز مربوط به کیفیت نیست اما در آمار ۳۰ هزار کشته که ظاهرا راهنمایی و رانندگی گفته به ۲۰ هزار رسیده، کیفیت هم دخیل بوده است زیرا خود این نهاد آمار کیفی یکی از خودروها را بسیار پایین اعلام می کند.

میرخانی رشتی با اشاره به اینکه راهنمایی و رانندگی خیلی دخالت می کند، گفت: ۸ هزار کشته داریم که به دلیلی نبستن کمربند ایمنی در سوانح دچار ضربه مغزی شده اند.

شجاعی فرد با تأکید بر اینکه بالاخره برنامه ما برای بیست سال آتی چیست تا مردم وادار به خرید خودرو داخلی شوند؟، گفت: بنای کار ما در پژوهشکده توسعه نیست بلکه کار تحقیقاتی و پژوهشی می کنیم.

وی در مواجه شدن با همهمه دیگر میهمانان گفت: نگذارید سمند را رو کنم که در کدام شهر انگلستان و آلمان با دو دست چرخش درست شده است.

میرخانی رشتی در پاسخ گفت: اگر در طراحی، مشاوره ای از شما (شجاعی فرد) بگیرم مشکلی دارد؟

شجاعی فرد گفت: مشاوره مشکلی ندار اما حرف من این است که بر روی محصولی که طراحی دیگران است نباید عنوان داخلی گذاشت.

نجفی منش هم در برابر این ادعا خاطر نشان کرد: فنر سمند را شخصا طراحی کرده ام، بعد جلوی من می گویید این کار را به خارجی داده اند؟!

شجاعی فرد گفت: سمن فقط فنر است؟

نجفی منش در ادامه تصریح کرد: به هیچ عنوان با خاکساری موافق نیستم و با او صحبت نمی کنم زیرا معتقد است ایرانی نمی تواند هیچ غلطی بکند؛ مطمئن هستم اگر اوباما می دانست در داخل چه کسانی را داریم، دنبال تقویم نمی رفت.

وی افزود: نرخ ارز درست و تعرفه هم نصف شد اما اگر سود هم مطابق شرایط بین المللی شود، می توانیم تعرفه را هم برداریم و شرایط فضای کسب و کار همچون سایر کشورهای دنیا می شود که در آن صورت ما هم مخلص مردم هستیم.

شجاعی فرد گفت: اگر دولت و مجلس باید این کار را بکنند، الآن پیشنهاد دهیم؟

نجفی منش در پاسخ گفت: قانون بهبود فضای کسب و کار آمد ولی اجرا نشد ولی اگر همین قانون اجرا شود قادر هستیم با تمام دنیا رقابت کنیم.

او افزود: شرکت های داخلی توسعه پلت فرم ها را در دستور کار قرار داده اند.

وی همچنین افزود: ما برای صنعت خودرو در سال ۸۷، افق برنامه نوشتیم اما برنامه اجرایی برای آن در نیامد.

نجفی منش خاطر نشان کرد: چین سه سال برنامه نوشت و وارد مذاکره با خودروسازان خارجی شد و بعد خودش شروع به ساخت خودرو کرد لذا این صنعت در داخل کشور هم باید به همین شکل رشد کند.

تقوی نژاد درباره پیشنهاد مشخص اش برای پیشبرد این فضا در کشور گفت: صنعت خودروی ما فقط سایت کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص نیست؛ وقتی می گوییم صنعت خودروسازی داریم از هزار قطعه ساز و دو هزار نمایندگی خدمات پس از فروش صحبت می کنیم که در تمامی این بخش ها مهندس و کارشناس حضور دارد.

وی افزود: بعد از جنگ شروع به ساخت داخل کردیم و همچنین دانش تجربی قطعه را به دست آوردیم.

او همچنین با بیان اینکه صاحب تکنولوژی و این صنعت هستیم، گفت: صنعت خودروسازی از زنجیره تأمین تا خدمات پس از فروش است اما هنوز به گام آخر خودروساز شدن که طراحی پلت فرم است، نرسیده ایم.

پاسخ ۵ مهمان مناظره به سوال نظرسنجی

میهمانان این برنامه هر کدام به صورت مجزا در پاسخ به سوال برنامه "به نظر شما خودروسازان کشور در همکاری های بین المللی پس از تحریم کدام راه را انتخاب کنند؟: ۱٫تمدید همکاری با خودروسازان فرانسوی؛  ۲٫ همکاری با دیگر خودروسازان معتبر بین المللی” عنوان کردند:

تقوی نژاد: حاضریم حتی با پنج شرکت بین المللی به شکل موازی مذاکره کنیم.

خاکساری: گزینه ۲

شجاعی فرد: گزینه ۲

میرخانی رشتی: هر چه منافع مردم و ملت باشد.

نجفی منش: سوال غلط است اما هر چه منافع مردم باشد.

خاکساری: آمار غسالخانه را هم به اشتغال خودروسازی اضافه کنید

به گزارش تسنیم، تقوی‌نژاد با بیان اینکه صنعت خودرو ایران فقط کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص نیست، گفت: از مردم خواهش می‌کنم به این مسئله توجه کنند که وقتی از صنعت خودرو نام برده می‌شود به این معناست که هزار قطعه‌ساز در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، راجع به ۲ هزار مرکز خدمات پس از فروش صحبت می‌کنیم که مهندسان و کارشناسانی در آنجا فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در دو دهه اخیر زنجیره تامین تا خدمات پس از فروش به صورت کامل تهیه شده است. در گام فناوری پس از انقلاب نیز ابتدا از مونتاژ خودرو شروع شد و تا ساخت داخل پیکان ادامه یافت.

وی با بیان اینکه در آن زمان دانش فنی طراحی قطعه پیکان صددرصد داخلی شده است تصریح کرد: در مراکز طراحی روی طراحی بدنه و تزئینات اقداماتی انجام شده و قطعه‌سازانی نیز رشد کرده‌اند. تقریبا به گام آخر یعنی طراحی پلتفرم رسیده‌ایم که باید طراحی یکپارچه آن را انجام دهیم.

تقوی‌نژاد در پاسخ به مجری برنامه در خصوص سوال برنامه گفت: بحث ما روی فرانسوی بودن خودروسازان نیست. باید عملکرد رنو یا پژو را در نظر بگیریم و با خودروساز فرانسوی و یا آمریکایی مذاکره می‌کنیم ممکن است به این نتیجه برسیم که با فرانسوی‌ها همکاری را ادامه دهیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از بینندگان برنامه مناظره مبنی بر اینکه با وجود سخنان وزیر صنعت معدن و تجارت که گفتند خودرو ملی عوام‌فریبی است استراتژی ایران خودرو چیست گفت: بهتر است منظور آقای نعمت‌زاده را از خود ایشان بپرسید. خودرو ملی با این مفهوم که حتی یک پیچ آن نیز باید در ایران تولید شود نادرست است. شاید فرمایش نعمت‌زاده درست بوده است.

در ادامه مناظره خاکساری در پاسخ به سوال یکی از بینندگان برنامه مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات شما تکلیف یک میلیون نفر شاغل صنعت خودرو چه می‌شود گفت: قطعا اشتغال در هر صنعتی مورد توجه است اما باید به آمارها دقت شود. اینکه گفته می‌‌شود ۵۰۰ هزار یا یک میلیون نفر در صنعت خودرو شاغل هستند عوام‌فریبی است. صنعت خودرو امروز دنیا سرمایه‌بر است نه کاربر.

وی ادامه داد: اگر خودرویی تولید می‌شود که تعداد  زیادی نیروی کار در آن دخیل بودند نتیجه کار کیفیت پایین خودرو می‌‌شود. اساسا تعداد افراد شاغل در صنعت خودرو آنقدر نیست که گفته می‌شود. براساس آمارهای جهانی برای تولید یک میلیون خودرو ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل ایجاد می‌شود. بنابراین اینکه گفته می‌شود سالانه ۱٫۵ میلیون خودرو در کشور تولید می‌شود حداکثر ۸۰ هزار نفر شغل در صنعت خودرو ایجاد خواهد شد.

خاکساری با تاکید بر اینکه نیروی کار بیشتری برای تولید این تعداد خودرو به کار گرفته شود تولید خودرو ایراد دارد، گفت: در حال حاضر از خودرو به عنوان ارابه مرگ یاد می‌شود که باعث کشته شدن مردم می‌شود. اگر تعداد کشته‌های اتوبوس و تعداد شاغلان در این صنعت را مقایسه کنیم تعداد کشته‌ها و مصدومان از افراد شاغل بیشتر است. بنابراین دوستانی که در خودروسازان هستند باید به سراغ شغل‌های باکیفیت بروند.

میرخانی:۲۰ هزار کشته ربطی به خودروسازها ندارد/مدیریت خودرو به شدت سیاسی است

میرخانی رشتی در واکنش به سخنان خاکساری به آمار اشتغال صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در ایران‌خودرو و سایپا به ترتیب ۵۴ هزار و ۴۸ هزار نفر مشغول به کار هستند. علاوه بر اینها در ۲۰ شرکت خصوصی نیز ۱۴۰ هزار نفر شاغل هستند. از سوی دیگر  ۲ هزار قطعه ساز داریم که ۲۶۵ هزار نفر در واحدهای آنها مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: همچنین میزان اشتغال مواداولیه و واسط مانند شیشه و نساجی و فولاد ۳۸۰ هزار نفر است ضمن آنکه که در خدمات پس از فروش ۵۶ هزار نفر و در حوزه لجستیک نیز ۲۳ هزار نفر فعالیت می‌کنند در نهایت مجموع خدمات و تولید صنعت خودرو ۸۴۰ هزار نفر شاغل دارد.

وی خطاب به خاکساری گفت: اطلاعات شما مثل سایر اطلاعات غلط است. سمپاشی نکنید، از ۲۰ هزار کشته تصادفات ۸ هزار نفر مربوط به کسانی است که کمربند را نمی‌بندد و ضربه مغزی می‌شوند، ۱۲ هزار نفر بقیه نیز مربوط به موتورسواران است.

خاکساری در پاسخ به سخنان میرخانی‌رشتی گفت:‌بهتر است افرادی را که درگیر تصادفات رانندگی هستند و مجروحان را به بیمارستانها منتقل می‌کنند و همچنین افرادی که در غسالخانه کشته‌ها را می‌شویند به آمار اشتغال صنعت خودرو اضافه کنیم.

در ادامه شجاعی‌فر در پاسخ به پرسش یکی از بینندگان برنامه مناظره مبنی بر اینکه چرا کسانی که در بخش‌های R&D (تحقیق و توسعه) حضور دارند نمی‌توانند صنعت خودرو را به جلو حرکت دهند گفت: پیشنهاد دادیم خودروسازانی با دانش و دانشگاه آشتی کنند. هم‌اکنون ۳۰۰ فارغ‌التحصیل در ایران‌خودرو کار می‌کنند که باید به این افراد کار محول شود. ایرانخودرو دانشجویی را به نیوزلند یا آلمان می‌فرستد این در حالی است که در قراردادی که نوشته می‌شود دانش فنی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در نهایت می‌توانیم تنها فیس‌لیفت انجام یعنی چراغ عقب یا جلو خودرو را تغییر دهیم. اینکه بحث رقابتی در کشور نداریم سیاست غلطی است و نتیجه آن می‌شود که فارغ‌التحصیلان بیکار می‌مانند.

وی تصریح کرد: در صنعت خودرو به بلوغ صنعتی رسیده‌ایم اما با روش‌های سنتی کار می‌کنیم.

داود میر خانی رشتی در ادامه مناظره خودروی ملی در پاسخ به این سوال که چند سال فرصت لازم است که خودرویی با کیفیت و قیمت مناسب به مردم تحویل دهیم، اظهار داشت: تا زمانی که شرکت‌های خودرو ساز دولتی است به هیچ جا نمی‌رسیم، هر زمان که این شرکت‌ها خصوصی شد صاحب آن می داند چگونه خرج کند که با مشکل روبه رو نشود.

وی با بیان اینکه تا وقتی دولت در کار شرکـتهای خودرو ساز دخالت  می‌کند و مدیر سیاسی برای این شرکت‌ها انتخاب می‌کند همه چیز به هم می‌رسد و هیچ کاری نمی‌توان انجام داد، گفت:‌ در دولت گذشته مدیریت شرکت‌های خودرو ساز به شدت سیاسی شد و فاجعه بدی رخ‌داد . این فاجعه به حدی بود که همه چیز علنی شد و همه چیز به هم ریخت.

نجفی منش در مورد این موضوع که آیا خودرو سازان ترجیح می‌دهند با برند داخلی فعالیت کنند یا خارجی بیان کرد:‌ قطعه سازان ما قرارداد دانش فنی با قطعه سازان مطرح دنیا دارند و این کمک می‌کند که اتهاماتی که در مورد خودرو ملی به ما می‌زنند و می‌گویند خودرو ملی کیفیت ندارد؛ را از سر خود رفع کنیم تا شاید اگر بگوییم این قطعات و خودرو خارجی است برخی می‌توانند آن را خریداری کنند.

به گزارش تسنیم، در ادامه  نیز شجاعی‌فر با اشاره به اینکه قطعاتی که برند ایرانی دارد  بیشتر در خارج و آن هم چین تولید می شود و بعد با برند ایرانی وارد کشور می شود، گفت: نامه هایی دارم که برخی دستور داده‌ اند که فلان قطعه که مارک ایرانی دارد، جازه ترخیص آن از گمرک داده شود و در حال حاضر نیز قطعه‌ساز ایرانی ترجیح می دهد در چین قطعه را تولید و در ایران وارد کند.

میرخانی رشتی درواکنش به صحبت‌های شجاعی فرد گفت: اگر این اتفاق رخ داده  در اثر سیاست گذاری غلط دولت است و وقتی دولت به صورت مصنوعی قیمت ارز را ۱۰ سال ثابت نگه می دارد، قطعه ساز مجبور به واردات شده و تولید کننده به وارد کننده تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: سه میلیون خوردوی کاربراتوری در کشور وجود دارد که برای قبل از سال ۸۲ است،و پس ار ان خودروها دارای یورو ۲ هستند و خودورهای کاربراتوری ۶۰ کیلو گرم گاز آلاینده تولید می‌کند که خودرو های یورو ۲ تنها  ۲٫۷ کیلیو گرم گاز آلاینده تولید می‌کنند که ۲۵ برابر کمتر است.

 

خاکساری: آمارها درباره تولید خودروی یورو ۲ دروغ است

خاکساری در واکنش به دارا بودن یورو ۲ برای خودروهای بعد از سال ۸۲ ، تأکید کرد که،  آمار های ارائه شده از سوی اقای میرخانی رشتی دورغ است. هنوز خودرو های ما یورو ۲ را درست اجرایی نمی‌کنند و این آلایندگی را به گردن سوخت می‌اندازند . در حالی که قرار بود از سال ۸۲ خودرو یورو ۲ داشته باشیم.

میرخانی نیز به این نکته اشاره کرد که، بنزینی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود از استاندارد برخوردار نبوده و با بنزین سوپر وارداتی مخلوط می کنند و این از کیفیت آن می‌کاهد.

میرخانی در پاسخ به این سؤال که  در شرایط فعلی وضعیت برای قطعه ساز داخلی باید چگونه باشد که قطعه با کیفیت تولید شود و قدرت بیشتری پیدا کند، خاطر نشان کرد: من با طراحی خودروی ملی موافق نیستم؛ برند ایرانی درست است. شرکت ساپکو و سازه گستر در سالهای گذشته ضوابطی برای خودرو ساز تعیین می‌کردند که مجبور به پذیرش بود، اما اگر این دو شرکت، خورو ساز را موظف کنند که مقیاس منطقی داشته و به جای فعالیت با چند قطعه ساز تنها با دو شرکت فعالیت کند، کیفیت و قدرت قطعات افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: اصلاح قوانین تجارت و مالیات از الزامات این کار است تا با ادغام و تجمیع قطعه سازان دچار مشکل نشوند.

خاکساری: از خودرو ملی تنها برند سر اسب مانده است

خاکساری در مورد تعریف خودرو ملی، بیان کرد: تعرف مشخصی از خوروی ملی نشده و وظیفه من نیز نیست آن را تعریف کنم. شاید این موضوع  برگرفته از نظریه هیتلر باشد. وقتی فولکس واگن به دستور هیتلر تولید شد معنی این کلمه یعنی خودروی مردم است ولی حداقل هیتلر قدرت  این را داشت که این خودرو همچنان با کیفیت بالا تولید می‌شود.

وی ادامه داد: ابتدا گفتند در خودروی ملی باید همه چیز را خودمان بسازیم و توانمندی این کار را داریم، که البته داریم. ولی بعد گفتند ما برند داشته باشیم بهتر است و بر همین اساس سر اسب شد برند خودروی ملی. بنابراین از خودرو ملی تنها همین سر اسب مانده است.

این استاد دانشگاه درمورد این موضوع که اگر جای یکی از مدیران خودرو ساز بودید، گفت: اگر جای یک مدیر خودرو ساز بودم ابتدا سعی می‌کردم ببینم آیا در تولید خودرو مزیت نسبی اقتصادی داریم یا خیر؟ اگر داریم به تولید ادامه می دهیم ولی در شرایط رقابت زیرا اگر در شرایط انحصاری تولید کنیم به بیراهه رفته‌ایم.

 

تقوی نژاد: افزایش قیمت به ضرر خودرو ساز است

در ادامه مناظره تقوی نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا منافع عده‌ای اقتضا می‌کند که خودروی ملی نداشته باشیم و تولید یک خودوری با کیفیت و قیمت مناسب چه زمانی تولید می‌شود، خاطر نشان کرد: قطعا مردم ایران حق استفاده از یک خودرو با کیفیت و قیمت مناسب را دارند و این از وظایف ما و خودرو سازان است .

وی افزود: دهک های چهارم تا هفتم مشتری محصولات داخلی هستند و قدرت خرید آنها در طول سال ۹۱ کاهش پیداکرد، بنابراین قدرت خرید این دهک‌ها کاهش پیدا کرد . اما مردم باید این را بندانند که هیچ شرکت خودرو سازی نمی خواهد قیمت افزایش پیدا کند زیرا فروش آن کاهش پیدا می‌کند.

تقوی نژاد گفت: این عوام فریبانه است که بگویند خودرو ساز به دنبال گرانی است. در فضایی که در دولت جدید ایجاد شده باید با شرکای خوب مذاکره و در کنار آن توان طراحی داخلی را افزایش دهیم.

حمیدرضا تقوی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه تامین نقدینگی برای خودروسازان گفت: ایران خودرو حدود ۷ یا ۸ سال است که می‌خواهد سهام خود را در بانک پارسیان به فروش برساند اما موفق به این کار نمی‌شود.

وی افزود: ما به دنبال نقدینگی از تمام راه‌های ممکن هستیم اما موانعی وجود دارد که تاکنون نیز در رسانه‌ها مطرح شده است.

معاون استراتژی و برنامه‌ریزی ایران خودرو درباره اینکه قطعا اقدام غربی‌ها در تحریم خودرو بی‌حساب و کتاب نبوده تصریح کرد: آمریکایی‌ها و غربی‌ها در تحریم صنعت خودرو ایران با حساب و کتاب عمل کرده‌اند چرا که صنعت خودرو به صنایع دیگر وابسته است و با کاهش تولید خودرو، تولید در صنعت فولاد و تولید در صنعت تایر نیز پایین می‌آید.

وی افزود: دولت در شرایطی است که نمی‌تواند از نظر مالی صنعت خودرو را پشتیبانی کند ما باید از روش‌های گوناگون به تامین منابع مالی اقدام کنیم و امروز با تولید روزانه نزدیک به ۱۹۰۰ خودرو شرکت را اداره می‌کنیم.

تقوی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه انتخاب اعضای هیئت مدیره ایران خودرو گفت: براساس قانون تجارت این سهامداران هستند که باید اعضای هیئت مدیره را انتخاب کنند. اما سهامدار می‌تواند انتخاب خود را به دولت یا سازمان گسترش انتقال دهد و در واقع در حال حاضر اعضای هیئت مدیره شرکت با تصمیم و نظارت دولت انتخاب می‌شوند.

علی خاکساری رفسنجانی در پاسخ به اینکه آیا شما محصول ایرانی را تحقیر کرده و اعتقاد دارید مهندسان ایرانی توانایی ندارند، گفت: من محصول ایرانی را تحقیر نمی‌کنم بلکه خودرو ایرانی را تحقیر می‌کنم.

وی افزود: وقتی می‌گوییم محصول ایرانی مثل فرش و پسته محصولی است که به آن افتخار می‌کنیم. اما وقتی خودرو محصولی است که جان ایرانی را می‌گیرد، محیط زیست را نابود می‌کند و منابع کشور را هدر می‌دهد من این محصول را ایرانی نمی‌دانم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: خودروی ما نگرش به کالای ایرانی را خراب کرده است.

محمدحسن شجاعی‌فرد در پاسخ به این که چرا پلتفرم طراحی شده در دانشگاه شما به تولید نرسید، اظهار داشت: این از بی‌اطلاعی سوال کننده عزیز است، طراحی پلتفرم حدود یک سال است که از سوی شواری وزارت علوم واگذار شده و یک برنامه ۴ ساله است.

وی افزود: کل بودجه مالی که برای این طرح به ۴ دانشگاه داده‌اند حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.

تقوی‌نژاد در پاسخ به سوال حیدری (مجری برنامه) که آیا این پلتفرم در اختیار ایران خودرو قرار گرفته یا خیر، اذعان داشت: هنوز چیزی به ما ارائه نشده است.

شجاعی‌فرد در پاسخ به این سوال مجری برنامه که در تمام این مدت دانشکده مهندسی خودرو تنها روی همین پلتفرم کار می‌کرده گفت: اگر مصداقی بگویم ایران خودرو دیزل ۲ سال گذشته در خصوص کامیون‌هایش مشکلی داشت که ما آن را بررسی کردیم و به نتیجه رسید.

علی خاکساری در واکنش به این اظهارات گفت: این مسئله که مطرح می‌کنند بحث هوو بود که این دانشکده روی آن کار کرد.

شجاعی‌فرد ادامه داد: تا زمانی که از ایران خودرو و سایپا دانشجو در دانشکده ما بورسیه می‌شد ما می‌بایست تمام پروژه‌ها را از طریق دو شرکت به اجرا می‌رساندیم.

وی ادامه داد: اکنون که دیگر دانشجو بورسیه نمی‌شود اجرایی شدن طرح پلتفرم منوط به تخصیص بودجه است در حالی که در طرح کلان ملی برای این مسئله بودجه‌ای گذاشته نشده و اگر پول ندهند به نتیجه نمی‌رسد.

رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو تصریح کرد: اگر هر کدام از خودروسازان ۱۰۰ میلیارد تومان بدهند این طرح اجرایی می‌شود.

تقوی‌نژاد در واکنش به این اظهارات گفت: ما اطلاعی از پیشرفت پروژه آنها نداریم، در دولت قبلی مطلع شدیم که طرحی با این موضوع در این دانشکده در حال پیگیری است اما نمی‌دانیم کانال واگذاری آن چه بوده است.

شجاعی‌فرد گفت: کانال واگذاری وزارت علوم بود.

تقوی‌نژاد ادامه داد: باید ارزیابی کنیم که پیشرفت پروژه چقدر است و آیا آنها توان انجام آن را دارند تا بعدا یک استاد دانشگاه دیگر ما را به خیانت متهم نکند.

شجاعی‌فرد گفت: اگر در بودجه ۹۲ تامین مالی این طرح دیده شود پروژه به پیش خواهد رفت.

مرتضی حیدری در واکنش به این حرف گفت: اگر به امید دولت و مجلس بنشینید این طرح هیچ وقت اجرایی نمی‌شود چرا که دولت در تامین یارانه نقدی مانده است و باید از سرمایه خودروسازان برای اجرایی شدن طرح این پلتفرم استفاده کنیم.

 

میرخانی: نجم‌الدین می‌گفت ۷ هزار پرسنل و مدیر ایران خودرو به وی تحمیل شد

داوود میرخانی رشتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صنعت خودرو سیاسی اداره می‌شود، گفت: من مدتی در داخل کارخانه نیستم اما زمانی که آقای نجم‌الدین خداحافظی می‌کرد گفت، که ۷ هزار نفر پرسنل و مدیر را به من تحمیل کردند و حتی تلفن کردند که اگر فلان مدیر منصوب نشود وزیر را استیضاح می‌کند.

شجاعی‌فرد در ادامه صحبت‌های وی گفت: زمانی که می‌خواستند دانشجوی ارشد بگیرند و در دانشکده مهندسی خودرو بورسیه کنند ما گفتیم چرا بچه‌های خودمان را که مشغول فعالیت هستند بورسیه نمی‌کنید که در پاسخ گفتند، اینها بهترین‌ها از بهترین دانشگاه‌ها انتخاب شده‌اند اما ما دیدیم که از ۳۰ نفر ۲۷ نفر با فوق دیپلم دو پارچه با معدل ۱۲ بودند.

محمدرضا نجفی‌منش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قطعه‌سازی ایران از نظر فناوری به روز نشده، اظهار داشت: مشکل ما فقط نقل و انتقال پول با خارج از کشور است که قطعه‌سازان در ایجاد آن هیچ نقشی ندارند.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد قطعات را در داخل می‌سازیم و در هیچ جای دنیا نیز صددرصد قطعات ساخته نمی‌شود، بطوری که در کشور چین ۱۷۲ هزار میلیارد دلار صادرات دارند و ۱۷۶ هزار میلیارد دلار واردات، مشکل ما هم تحریم‌های داخلی است و هم تحریم‌های بین‌المللی.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو تصریح کرد: وقتی بانک مرکزی زمانی که ارز دو برابر شد در باز شدن اعتبارات اسنادی به جای ۳۰ درصد از ما ۱۳۰ درصد می‌خواهد این زمانی است که در داخل کشور فرمان توقف تولید صادر شد.

وی افزود: پیشنهاد ما این است دولت یک هیئت مذاکره کننده برای رفع تحریم‌های داخلی تعیین کند.

در این بخش مجری برنامه ازمیهمانان خواست تا خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواسته خود را از دولت بیان کنند.

حمیدرضا تقوی‌نژاد اظهار داشت: من از ایشان تشکر می‌کنم از اینکه دو هفته یکبار ستاد سیاستگذاری صنعت خودرو را تشکیل می‌دهد چیزی که در ۸ سال ما منتظر آن بودیم.

علی خاکساری اظهار داشت: صنعت خودروی کشور را از انحصار همه جانبه خارج کنند و به رقابت همه جانبه ببرند تا مردم به آنچه از تولید خودرو لیاقت دارند برسند.

وی افزود: واردات انحصاری هم به اندازه تولید انحصاری خطرناک است.

محمدحسن شجاعی‌فرد اظهار داشت: دستور بدهند خودروسازان با دانشکده‌ها آشتی کنند چرا که ۱۰ سال است جواب سلام ما را هم نمی‌دهند و همچنین در قراردادها دو نکته را مد نظر قرار دهند، یکی اینکه طرف خارجی سرمایه‌گذاری کند و دوم اینکه به صادرات هم بیشتر توجه کنند.

داوود میرخانی اظهار داشت: صنعت خودرو را از حالت دولتی بیرون آورده و خصوصی کنند تا مردم سهامدار آن شوند.

محمدرضا نجفی‌منش اظهار داشت: من به ایشان پیشنهادی ندارم چرا که معتقدم تمام تلاششان رامی‌کنند اما از وزارت اقتصاد و سیستم بانکی می‌خواهم که همکاری کنند تا موانع برداشته شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها