کد خبر: ۱۹۳۲۷۴
زمان انتشار: ۱۵:۵۲     ۰۸ دی ۱۳۹۲
افزایش مرخصی زایمان؛ نه ماهی که شش ماهه اجرامیشود!/
در حال حاضرافزایش مرخصی زایمان ازشش به نه ماه علی رغم داشتن مصوبه قانونی به شکل دل به خواهی از سوی دستگاهها و سازمانهای دولتی اجرا می شود تامین نشدن منابع مالی دلیل اصلی عدم اجرای این مصوبه قانونی است.

به گزارش 598 به نقل از قدس انلاین مجلس شورای اسلامی 20 خرداد ماه سال جاری مرخصی زایمان مادران را از شش ماه به 9 ماه افزایش داد و برای پدران هم مرخصی دو هفته‌ای در نظر گرفت، 16 تیرماه سال جاری نیز هیات وزیران، اجرایی شدن مرخصی زایمان مصوبه مجلس از سوی تمامی دستگاه‌ها و بخش‌های دولتی و غیردولتی را مصوب کرد.امااین قانون از سوی بسیاری از دستگاه‌ها اجرا نشده که مهم‌ترین دلیلی که برای عدم‌اجرای این قانون عنوان شده کمبود اعتبار مورد نیاز بوده است اما معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرده که به دستگاه‌هایی که این قانون را اجرا نکرده‌اند تذکر داده خواهد شد.

* قانون برای همه یکسان نیست

پایگاه خبری قدس انلاین در چند نوبت به موضوع افزایش مرخصی زایمان وهمچنین احتمال لغو ان پرداخت که با واکنش کاربران سایت نیز همراه بود که در ادامه تعدادی از پیام های ارسالی مخاطبین را نیز در خصوص این قانون می توانید مطالعه کنید:
*مرخصی زایمان 9ماهه به زیان بیمه تامین اجتماعی وکارفرمایان بوده درضمن 3ماه اضافه شدن هیچگونه ارتباطی باتربیت فرزند متولد شده ندارد
*آموزش وپرورش این قانون را اجرا نکرده است ولی بعضی وزارتخانه ها مثل بهداشت اجرا کرده اند مگر قانون برای همه یکسان نیست پس تبعیض و ضایع کردن حق دیگران چرا؟؟
*مرخصی من 2 هفته دیگه تمومه و مجبورم فرزند 5 ماهم رو بذارم و برم منطقه خدمتم.. که یک منطقه محروم و دورافتادست.. این در حالیه که هنوز کسی رو برای نگهداری فرزندم پیدا نکردم.. کارم صبح تا شب گریست....آخه فرزند من معلم با بقیه مشاغل چه فرقی میکنه

*چرا در کشورهای اروپایی و پیشرفته که اکثرا مادران دارای مرخصی زایمان های طولانی هستند مشکلی برای خانمهای شاغل نیست و حتی گروههای فمنیستی هم به آن اعتراض نمی کنند. اماما که مسلمانیم و اهمیت تغذیه باشیر مادر را حتی شرعا می دانیم ,با این افزایش مخالفیم. آیا بچه 6 ماهه ای که حداقل 8 ساعت در روز از مادر جدا می شود درآینده به لحاظ روانی و سلامت فرد مفیدی برای جامعه است؟ ایا در دراز مدت به نفع سلامت جامعه است که مرخصی زایمان کاهش یابد؟سوال اصلی من این است که کشورهای صنعتی با آن همه بهره وری بالا دارای مرخصی زایمان طولانی هستند ولی چرا در کشور ما که ساعت مفید کاری کارمندان به یک ساعت هم نمیرسد اصرار داریم مادر و فرزند را به این سرعت از هم جدا کنیم؟
 

* دولت پیگیر تامین منابع افزایش مرخصی زایمان
معاون رئیس جمهور در امور زنان با اشاره به تصویب قانون افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه گفت: دولت به دلیل اهمیت این قانون،‌آن را با جدیت پیگیری می‌کند تا منابع آن تامین شود.شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تصویب قانونی در مجلس در خصوص افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه گفت: علی رغم اینکه دولت در این قانون به دلیل مشخص نبودن منابع مالی، 'مجاز' شناخته شده است اما به دلیل اهمیتی که موضوع دارد آنرا با جدیت پیگیری می‌کند تا منابع آن تامین شود که در این خصوص می‌توان به مکاتبه اخیر معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با معاون اول رئیس جمهور به منظور رفع موانع پیش روی تامین منابع این طرح اشاره کرد.
مولاوردی درباره افزایش مرخصی زایمان گفت: این موضوع به قانون برمی گردد و دستگاه ها باید اعتبار لازم را برای افزایش مرخصی در بودجه سال آینده خود لحاظ کنند. مجلس تمامی دستگاهها رامکلف به اجرای این قانون کرده است اما در این میان دستگاه هایی مانند آموزش و پرورش برای اجرای آن مشکل دارد.
وی با بیان اینکه دستگاهها باید از نحوه اجرا و یا عدم اجرای افزایش مرخصی زایمان زنان به رئیس جمهور گزارش دهند، درباره مرخصی زایمان برای مردان نیز گفت: براساس قانون این مرخصی به مدت دو هفته بدون ذخیره شدن آن به آقایان داده می شود، به این معنی که اگر فردی از آن استفاده نکند، این دو هفته برای هیچ مردی ذخیره نمی شود.
* مصوبات مجلس باید اجرا شود
یک نماینده مجلس نیز در این زمینه گفت: درباره تدوین قانون افزایش مرخصی زایمان از دیدگاه متخصصان زنان و پژوهشگران خانواده بهره‌گیری شد ضمن آنکه برخی اوقات مصالح عالیه اقتضا می‌کند، یکسری مسائل مقدماتی و پایین‌تر را زیر پا گذاریم، لذا هر‌کس که نظر اصلاحی و کارشناسی در این باره دارد باید از طریق قانونگذار آن را عملی کند بنابراین تمام قوانین از جمله افزایش مرخصی زایمان لازم‌الاجراست.
لاله افتخاری با اشاره به اینکه وقتی مجلس ریل‌گذاری می‌کند، دولت باید قطار خود را در این ریل به حرکت درآورد لذا هر مصوبه و قانونی باید توسط دولت اجرا شود افزود: اگر دولت خلاف قانون عمل کند به مثابه قطاری است که از ریل خارج شده و در آن صورت آسیب متوجه سرنشینان و لکوموتیوران خواهد شد ضمن آنکه به مقصد هم نخواهد رسید.
همچنین محسن علیمردانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که یا نباید قانون تصویب کنیم، یا این که باید آن را بدون کم و کاست اجرا کنیم.
این نماینده مجلس تاکید می کند: ما خاطره خوشی از اجرای بسیاری از قوانین نداریم و متاسفانه بسیاری از قوانین در مرحله اجرا، از سوی دستگاه های اجرایی، سست گرفته می شود و واقعا این دغدغه وجود دارد که قانون 9 ماهه شدن مرخصی زایمان هم در حد برنامه و روی کاغذ باقی بماند.
به گفته این نماینده مجلس، بهترین راه اجرای این قانون، فرهنگ سازی در جامعه و نظارت قوی تر بر دستگاه های اجرایی است وگرنه این قانون هم مثل بسیاری از قوانین جمایتی در مقام عمل مسکوت می ماند.

*منابع لازم در بودجه
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر لازم‌الاجرا بودن قانون مرخصی 9 ماهه زایمان زنان و مرخصی دو هفته‌ای پدران، گفت: دولت می‌تواند منابع لازم برای قانون افزایش مرخصی زایمان را در قالب اصلاحیه لایحه بودجه به مجلس بیاورد.
سالار مرادی نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس در مورد احتمال تغییر قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از شش به نه ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران گفت: با توجه به اینکه این قانون در مجلس مصوب و به تایید شورای نگهبان رسیده و همچنین توسط دولت وقت ابلاغ شده است، بنابراین لازم‌الاجراست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی با بیان اینکه این قانون، پیرو بیانات مقام معظم رهبری در مورد تنظیم رشد جمعیت و فراهم شدن شرایط لازم برای کمک به خانواده‌هایی که مشتاق فرزندآوری هستند تصویب شده است، افزود: دولت وقت در زمان تصویب این مصوبه، هزینه‌های مالی آن را قبول کرده بود و از آنجایی که علت توقف این مصوبه از سوی دولت جدید، بحث‌های بار مالی این مصوبه است ، دولت می‌تواند امسال در قالب اصلاحیه بودجه سال جاری و یا سال‌ آینده در قالب بودجه همان سال برای این موضوع برنامه‌ریزی کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها