کد خبر: ۱۹۳۴۵۹
زمان انتشار: ۰۹:۴۶     ۰۹ دی ۱۳۹۲
برای درمان همه سرطان‌ها در ایران
بیمارستان هسته ای مرکزی برای درمان همه سرطان هاست و باید در این بیمارستان شتاب دهنده پروتونی به همراه دستگاه های کربن تراپی و انواع رادیودارو ها وجود داشته باشد.

به گزارش 598 به نقل از ایرنا، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت : بیمارستان هسته ای مرکزی برای درمان همه سرطان هاست و باید در این بیمارستان شتاب دهنده پروتونی به همراه دستگاه های کربن تراپی و انواع رادیودارو ها وجود داشته باشد.

پیش از این علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران از راه اندازی بیمارستان هسته ای در کشور خبر داده و گفته بود: این بیمارستان شامل همه بخش های پزشکی می شود و در زمان فوریت های هسته ای کارآیی دارد. هزینه ساخت بیمارستان هزار میلیارد تومان است . این بیمارستان به صورت مشترک با همکاری سازمان انرژی اتمی و یک بانک خصوصی ساخته می شود.

دکتر حسین آفریده عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز یکشنبه در مورد ساخت نخستین بیمارستان هسته ای در کشور گفت: بیمارستان هسته ای یک مرکز درمانی با تمام تجهیزات مرتبط با پزشکی هسته ای است و در آن پزشکی هسته ای، رادیوداروها و شتاب دهنده ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور برخی از بیمارستان ها دارای شتاب دهنده الکترون برای تراپی هستند اما بیمارستان هسته ای باید دارای شتاب دهنده سیکلوترونی برای پروتون تراپی (PET:Posissiom Emission Trapy)و شتاب دهنده الکترونی باشد تا در این بیمارستان مراحل درمان به طور کامل انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر شتاب دهنده های سیکلوترون کوچک برای پروتون تراپی (PET) دربرخی از بیمارستان های کشور وجود دارد. به طور مثال در بیمارستان مسیح دانشوری چنین شتاب دهنده ای نصب شده است و دیگر بیمارستان ها در نوبت خرید آن قرار دارند.

به گفته آفریده بیمارستان های کشور هم اکنون به 70 دستگاه پروتون تراپی (PET) نیاز دارند.

وی اظهار داشت: آنچه که بیمارستان های عادی نمی تواند وجود داشته باشد سیستم کربن تراپی است زیرا از جمله تجهیزات گران قیمت است در حالی که این تجهیزات برای بیمارستان هسته ای ضروری است .همچنین در بیمارستان هسته ای باید شتاب دهنده سیکلوترون برای پوزیترون امیشن تراپی، همراه دستگاه های پت و شتاب دهنده های الکترون برای تراپی به همراه رادیوداروها وحود داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیماران حتی برای پروتون تراپی (PET) نیز به بیمارستان های خارج از کشور مراجعه می کنند و البته باید گفت بیمارستان های کشور در حال خرید این دستگاه هستند.

وی در مورد کارکردهای این سیستم به خبرنگار علمی ایرنا گفت: تصویربرداری پروتونی (PET) یک تصویربرداری پویا است که در آن دو تصویر گاما هم زمان آشکار می شود و با آشکارسازی این دو تصویر می توان تصویر با رزولوشن قابل قبول و اطلاعات پویا به دست آورد.

به گفته آفریده متخصصان با استفاده از این دستگاه قادرند تا حالت های روحی بیمار (برای مثال خوشحالی یا ناراحت بودن ) را تشخیص دهند و این نوع دستگاه ها هم اکنون در سراسر دنیا استفاده می شود.

پرتودرمانی و رادیوداروها دو محصول انرژی هسته ای برای تشخیص و درمان سرطان ها
یکی از مهمترین کاربردهای فناوری هسته ای در پزشکی است. با استفاده از تابش اجزای اتم از جمله الکترون و پروتون می توان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص و با استفاده از این فناوری برای درمان به موقع اقدام کرد.اما حوزه دیگر استفاده از فناوری هسته ای استفاده از پرتو درمانی است که به طور گسترده در درمان سرطان ها کاربرد دارد.

آفریده در این مورد گفت: تراپی معمولا با استفاده از اشعه گاما انجام می شود.برای از بین بردن بافت های سرطانی معمولا دوزهایی از اشعه را می تابانند که در این مرحله امکان از بین بردن بافت های سالم نیز وجود دارد اما در کربن تراپی دوز را تنها به بافت سرطانی می دهند و به این ترتیب سلول های سالم از بین نمی رود.

محققان ایرانی قطب علمی منطقه در تولید رادیوداروها
آفریده همچنین تولید رادیوداروها را از دیگر کاربردهای انرژی هسته ای دانست و خاطرنشان کرد: رادیو دارو ها از سال 76 به طور گسترده در کشور تولید می شوند و امروز ایران در منطقه به یکی از کشورهای دارای بیشترین تجربه در زمینه رادیو داروها تبدیل شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر گفت : هم اکنون 100 مرکز پزشکی هسته ای در کشور وجود دارد که محل استقرار آنها در کلینیک های خصوصی و بیمارستان هاست . در این مراکز برای تشخیص بیماری ها از تصویربرداری هسته ای استفاده می شود.

در حال حاضر بیش از 50 درصد رادیو داروهای موجود توسط محققان ایرانی در کشور تولید می شود.

پیش از این بزرگترین و پیشرفته ترین مرکز پزشکی هسته ای خاورمیانه در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد به بهره برداری رسیده بود .

این بیمارستان با 300 میلیارد تومان هزینه با برخورداری از بهترین تکنولوژی روز دنیا در زمینه تشخیص و درمان سرطان ، هفت اتاق عمل فوق پیشرفته ، 500 تخت بستری ، تشخیص و رادیوتراپی هسته ای در مدت 5 سال ساخته شد .

این بیمارستان با 40 هزار متر مربع زیربنا در 6 طبقه ساخته شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها