کد خبر: ۱۹۳۵۹۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۴     ۰۹ دی ۱۳۹۲
در فوتبال باید قانون را پیاده کنیم و این اصلا ترس ندارد.
 علیرضا فغانی یکی از شانس‌های اصلی حضور در جام جهانی 2014 برزیل است. داور باتجربه و آماده ایرانی که چند روز پیش به واسطه اخراج رونالدینیو برزیلی به یک‌باره شهره‌ای جهانی یافت. او در کنار خود دو کمک داور آماده هم دارد. حسن کامرانی فر که پرچم‌های خوب او در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را هنوز در یاد داریم و رضا سخندان که انصافا یکی از بهترین‌ کمک‌داوران حال حاضر فوتبال آسیاست. این تیم داوری ایرانی اخیرا در جام باشگاه‌های جهان نامی برای خود دست و پا کرد. جایی که علیرضا فغانی در جریان دیدار رده‌بندی بین دو تیم اتلتیکو مینیرو و گوانگژوی چین با اخراج کاملا صحیح رونالدینیو، تحسین و تایید بسیاری از رسانه‌های جهان را برای خود به بار آورد. او حالا و در آستانه جام جهانی 2014 برزیل رقابتی تنگاتنگ با 5 تیم داوری دیگر از آسیا برای حضور در این مسابقات دارد. رقابتی که فغانی امیدوار است در نهایت از آن سربلند خارج شود.
گفت‌وگوی «قانون» با علیرضا فغانی را در زیر بخوانید:
  شرایط تیم داوری فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی برزیل چگونه است؟
خدا را شکر اوضاع بدی نداریم. فکر می کنم بعد از عملکرد خوبی که تیم داوری ایران در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در ترکیه و مسابقات جام باشگاه‌های جهان داشت، شرایط بدی نداشته باشیم اما نظر نهایی در این خصوص را کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا خواهند داد.
 چند تیم داوری از آسیا در جام جهانی 2014 خواهد بود؟
به طور کلی 6 تیم از آسیا در لیست انتظار حضور در جام جهانی هستند. میشی‌مورای ژاپنی، روشن ایرماتوف ازبکستانی، خلیل الغمدی عربستانی، بنجامین ویلیامز استرالیایی، شکرا... بحرینی، علی الحمد اماراتی و تیم ما متشکل از بنده، حسن کامرانی فر و رضا سخندان این 6 تیم را تشکیل می‌دهیم و باید ببینیم قرعه در نهایت به نام کدام یک از این تیم‌های داوری برای حضور در برزیل خواهد افتاد.
 کمیته داوران فیفا چند تیم داوری از آسیا را به جام جهانی دعوت خواهد کرد؟
هنوز تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده اما در دوره قبل جام جهانی 3 تیم اصلی و یک تیم ذخیره داوری از آسیا به این مسابقات دعوت شدند. ولی آنطور که گفته شده احتمالا در این دوره 4 تیم اصلی و یک تیم ذخیره از آسیا در جام جهانی حضور خواهد داشت.
 شرایط انتخاب این داوران چگونه است؟
فیفا عملکرد یک و نیم سال گذشته این داوران را به طور کامل بررسی کرده و نهایتا تصمیم‌گیری خواهد کرد. البته تقریبا همه تیم‌های آسیایی در این مدت عملکرد خوبی داشته اند اما باید دید در نهایت کدام‌یک از ما نظر مثبت کمیته داوران فیفا را جلب خواهیم کرد.
 سابقه خوب داورانی نظیر میشی‌مورا، ایرماتوف و حتی الغمدی شانس تیم داوری ایران برای حضور در جام جهانی را کم نخواهد کرد؟
به هر حال این‌هایی که اسم بردید دارای سوابق درخشانی هستند و قطعا از تجربه بالاتری به نسبت ما برخوردارند اما فیفا بارها تاکید کرده که اصلا به نام‌ها توجهی ندارد و این کیفیت داوران است که شانس آنها برای حضور در جام جهانی را زیاد و کم می‌کند.
 فدراسیون فوتبال در این مدت یک و نیم ساله اخیر حمایت کافی  از تیم شما را برای کسب آماد‌گی لازم را داشته؟
فدراسیون که برنامه‌ای برای ما نداشته اما خود ما هم خواسته ای از فدراسیون نداشته ایم. من، حسن کامرانی فر و رضا سخندان روزی که این تیم را تشکیل دادیم یک یا علی گفتیم و کار را آغاز کردیم. ما در همین مدت دائما سعی کردیم کارمان را به نحو احسن انجام دهیم و فکر می‌کنم موفق هم عمل کرده باشیم. ما از فدراسیون فوتبال خواسته ای نداشته و از این پس هم نخواهیم داشت.
 این تیم‌های داوری اساسا چگونه شکل می‌گیرند؟
فیفا در یک تایم خاصی از فدراسیون‌ها لیست تیم‌های داوری‌شان را درخواست می‌کند و بعد از دریافت لیست آنها بلافاصله از طریق کارشناسانش سابقه و توان فنی این داوران را مورد بررسی قرار داده و نظرش را اعلام می‌کند. در مورد تیم داوری ایران که خوشبختانه حسن کامرانی‌فر سابقه حضور در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را داشت و رضا سخندان هم علاوه بر سابقه حضور در جام جهانی نوجوانان، سابقه حضور در جام ملت‌های آسیا را هم داشت و فکر می‌کنم به طور کلی تیم منسجم و با تجربه ای را تشکیل داده باشیم.
 اگر بدون تعصب نگاه کنیم، چقدر شانس حضور در برزیل را برای خود تصور می‌کنید؟
واقعا پاسخ به این سوال سخت است چون همه چیز به فیفا مربوط می‌شود اما همانطور که گفتم من و دوستانم همان روز اول با ذکر یک یا علی کار را آغاز کردیم و قرار شد وظایف‌مان را هم به نحو احسن انجام دهیم. مطمئنم هر کس حقش باشد در برزیل حضور خواهد یافت.
 اما در فوتبال حرفه‌ای دنیا لابی هم نقشی اساسی دارد. فکر می‌کنید در انتخاب داوران جام جهانی لابی و مسائل پشت پرده هم تاثیرگذار باشد؟
ما که در ایران توان لابی و تحت فشار گذاشتن فیفا را نداریم اما خب طبیعی است که کشورهای پرنفوذ چنین کاری را خواهند کرد. البته خودم چندان اعتقادی به لابی و کارهای پشت پرده ندارم به همین خاطر منتظر می‌مانم تا ببینم تقدیر چه چیزی را رقم خواهد زد.
 اخیرا در جریان جام باشگاه‌های جهان در دیدار رده‌بندی شما « رونالدینیو» را اخراج کردید و اتفاقا همه کارشناسان دنیا هم صحت تصمیم شما را تایید کردند. قبول دارید به خاطر این کار تا حد زیادی نام‌تان مطرح شد؟
رونالدینیو یا هر بازیکن دیگری فرق نمی‌کرد برای من. هر بازیکن دیگری هم بود من اخراجش می‌کردم چون باید قانون را اجرا می‌کردم. اتفاقا اصلا توجهی به این نداشتم که این بازیکن رونالدینیوست و در آن لحظه فقط به این فکر می‌کردم که قانون را به درستی اجرا کنم.
 به این فکر نکردید که اخراج اشتباه این بازیکن مطرح برزیلی ممکن است برایتان گران تمام شود؟
در فوتبال باید قانون را پیاده کنیم و این اصلا ترس ندارد. در آن صحنه واکنشی از سوی رونالدینیو انجام گرفت که از بازیکنی در چنین سطحی دور از انتظار بود که بخواهد به بازیکن حریف لگد بزند. جریمه این صحنه تنها کارت قرمز بود و  در صحبتی که با کمک داوران داشتم این تصمیم را گرفتیم.
 به طور کلی قضاوت دیدار رده‌بندی جام باشگاه‌های جهان بین تیم‌های گوانگژوی چین و اتلتیکومینیروی برزیل چطور بود؟
وقتی در این رقابت‌ها حضور پیدا کردیم گفتیم همه سعی و تلاشمان را می‌کنیم تا بعد از مسابقات پشیمان نشویم که چرا خوب کار نکرده‌ایم. دیدار رده‌بندی بازی خیلی خوبی شد و اگر تیم برزیلی به فینال این رقابت‌ها صعود می‌کرد شاید شانس قضاوت در فینال جام باشگاه‌های جهان را داشتیم چرا که از قبل داوری از برزیل برای قضاوت این رقابت‌ها انتخاب شده بود و اگر نماینده برزیل به فینال صعود می‌کرد من، کامرانی‌فر و سخندان شانس قضاوت در دیدار را پیدا می‌کردیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها