کد خبر: ۱۹۵۴۵۷
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۱۷ دی ۱۳۹۲
حضرت آیت الله جوادی آملی حفظ نظام اسلامی را یک تکلیف اجتماعی دانست و تاکید کرد: افزون بر نماز و روزه یک سری وظایف اجتماعی نیز نسبت به نظام، مسؤولان و مملکت داریم که باید نسبت به آنها اهتمام داشته باشیم.
به گزارش 598 به نقل از رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی، امروز در نخستین جلسه درس تفسیر خود بعد از تعطیلات دهه پایانی صفر که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه یس، تصریح کرد: ذات اقدس اله در این سوره افزون بر اصول دین و مساله توحید و نبوت موضوع معاد را نیز ذکر و در آیات مختلف به آن اشاره می کند.

وی افزود: اکثر مردم خیال می کنند انسان با مردن از بین می رود، آنها که مساله معاد و برزخ را پذیرفته اند خیال می کنند انسان در وسط نابود و دوباره زنده می شود.

مفسر قرآن کریم در ادامه افزود: قرآن کریم مرگ را نابودی و فنا نمی داند، بلکه مرگ هجرت از دنیا به برزخ و از برزخ به قیامت است؛ موت فوت نیست، وفات است، موت امر وجودی و مخلوق خدا است همان گونه که حیات این گونه است.

وی تصریح کرد: انسان چون با موت دنیا را ترک و ما را رها می کند خیال می کنیم مساله امر عدمی است؛ موت انتقال انسان از یک عالَم به عالَم دیگر است و تمام کردار و اعمال و رفتار او همراه اوست و هر کس باید پاسخگوی اعمال نیک و بد خود باشد.

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به روایت معروف "من سنّ سنّه حسنه فله اجر من عمل بها، و من سنّ سنه سیئه فله وزر من عمل بها" یادآورشد: راهپیمایی روز قدس، هفته وحدت، دهه کرامت و امثال اینها سنت حسنه است، اگر کسی ابتکاری کاری کرد که جامعه به دنبال قرآن و عترت حرکت کرد سنت حسنه است؛ تا این سنت هست اثر آن در نامه اعمال شخص نوشته می شود و اگر خدایی ناکرده انسان سنت بدگذاشت اثر زشتی و حرمت در پرونده اعمال او نوشته می شود.

وی در ادامه درس تفسیر خود با اشاره به آیه شریفه "اتَّبعوا من لا یسئلکم اجراً وهم مهتدون" تصریح کرد: پیامبران الهی در برابر تبلیغ و خدمت شان مزد و اجری نمی خواستند. کسی که هیچ طمعی ندارد و سخنش هم خوب است، یعنی هم حُسن فعلی دارد و هم حُسن فاعلی باید از او اطاعت کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی حیثیت اجتماعی افراد افزون بر حیثیت فردی آنان را غیر قابل انکار دانست و تصریح کرد: انسان یک سری اعمال و عبادات فردی دارد که روز قیامت باید در قبال آن پاسخگو باشد؛ اما یک سری وظایف اجتماعی دارد که در سوره مبارکه جاسیه«وَتَرَى کُلَّ أُمَّةٍ جَاثِیَةً کُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَى إِلَى کِتَابِهَا الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» به آن اشاره شده است؛ ما علاوه بر نماز و روزه و تکالیف فردی یک سری وظایف اجتماعی نیز نسبت به نظام، مسؤولان و مملکت داریم که باید نسبت به آنها اهتمام داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها