کد خبر: ۱۹۵۵۴
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۱۶ شهريور ۱۳۹۰
رئيس ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت از استقرار سامانه جديد AVL براي ساماندهي فعاليت آژانس‌ها خبر داد و گفت: امسال به طور متوسط مصرف بنزين به 55 ميليون ليتر در روز رسيده است.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس محمد رويانيان صبح امروز در نشستي خبري با اشاره به اعمال مديريت دو گانه وزارت بازرگاني و شهرداري بر آژانس ها و ابهاماتي كه در اين مورد وجود دارد، اظهار داشت: براساس تدبير ابلاغي رئيس جمهور كه به صورت كتبي ابلاغ شده است آژانس‌ها از اين به بعد به وسيله اتحاديه‌ها اداره مي‌شوند و نحوه تعامل آنها با شهرداري‌ها نيز طبق دستورالعملي كه تدوين كرده و ابلاغ خواهيم كرد انجام خواهد شد.
وي افزود: در حال حاضر براساس 230 هزار كارت سوخت به 230 هزار خودروي آژانس سهميه داده مي‌شود،اما تاكنون بيش از 150 هزار خودرو از طرف وزارت بازرگاني تأييد نشده است به گونه‌اي كه 80 هزار نفر كارت سوخت آژانس دارند اما معلوم نيست كجا فعاليت مي‌كنند و از طرفي در آژانس‌ها افرادي كار مي‌كنند كه كارت سوخت ندارند.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت با بيان اينكه طرح ساماندهي آژانس‌ها براي حل اين مشكل از امروز در استان تهران آغاز مي‌شود گفت: در سراسر كشور شناسايي، ساماندهي و صدور كارت هوشمند خدمت براي آژانس آغاز خواهد شد و هر راننده بر اساس ميزان، نوع و كيفيت خدمت ستاره مي‌گيرد.
وي تأكيد كرد: تنها آن دسته از آژانس‌هايي كه شناسايي شده و فعال هستند خدمات دولت از جمله بيمه و سهميه سوخت را دريافت خواهند كرد.
رويانيان اضافه كرد: بعد از شروع اين طرح در استان تهران بقيه استان‌ها نيز اين فرآيند شناسايي را شروع مي‌كنند كه بعد از ورود به سامانه جامع كارت رانندگان خدمتگزار براي دريافت خدمات معرفي مي‌شود.
وي توضيح داد: هر راننده تحت مديريت يك دفتر آژانس است و كد شناسايي گرفته است كه بر اين اساس راننده از طريق دفتر آژانس به اتحاديه هر شهر معرفي مي‌شود و از آن طريق به وزارت بازرگاني و سامانه جامع معرفي خواهد شد.
وي افزود: سامانه‌اي در طرح ساماندهي طراحي شده كه براساس آن به محض اينكه مدير آژانس اعلام كند خودرويي ديگر در آژانس فعاليت نمي‌كند سهميه آن خودرو بسته مي‌شود تا تكليف آن معين شود.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت گفت: بعد از اين مرحله در صورت پذيرفتن پليس پلاك آژانس‌ها را نيز تغيير مي‌دهيم.

*استقرار سامانهAVL براي رهگيري و تعيين موقعيت آژانس‌ها

وي اظهار داشت: در مرحله بعد به دنبال استقرار سامانه AVL خواهيم رفت كه توسط دانشگاه تهران طراحي شده و بانك تجارت نيز عامليت اجراي آن را پذيرفته است.
وي اضافه كرد: اتحاديه آژانس‌ها نيز آماده بود كه اين طرح را امضا كند اما رئيس اتحاديه عوض شد و امضاي طرح اندكي به تعويق افتاد.
رويانيان افزود: سامانه AVL در آژانس‌ها نصب مي‌شود و به هر مسافر براساس آن فيش داده مي‌شود موقعيت آژانس را كنترل و رهگيري مي‌كند، تعداد مسافر و ميزان كاركرد هر راننده را مشخص مي‌كند و پرداخت الكترونيكي نيز به وسيله آن ممكن است.
وي گفت: بانك تجارت به شرط اينكه سامانه به نام آن نصب شود آماده پرداخت همه هزينه‌هاي اين سيستم است و دانشگاه تهران نيز براي نصب آن آمادگي دارد.
وي تصريح كرد: چند ماه صدور و ابطال كارت آژانس تعطيل است و مشكلات آن نيز بسيار پيچيده شده اما با اين طرح همه اطلاعات به روز شده و مشكل حل مي‌شود.

*مصرف بنزين به 55 ميليون ليتر در روز رسيد

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت در ادامه اظهار داشت: در مرداد 89 ، 64 ميليون ليتر بنزين به طور متوسط روزانه در كشور مصرف شد كه مرداد امسال به طور متوسط به 54 ميليون ليتر در روز رسيد كه به معني كاهش مصرف 10 ميليون ليتر در روز در مرداد ماه است.
وي افزود: در مرداد امسال 40 ميليون ليتر بنزين 400 توماني، 1.5 ميليون ليتر بنزين 100 توماني و بيش از 12 ميليون ليتر بنزين 700 توماني مصرف شده است.
رويانيان متوسط مصرف بنزين 5.5 ماه اول سال گذشته را 63 ميليون ليتر در روز اعلام كرد و گفت: متوسط مصرف امسال به 55 ميليون ليتر در روز رسيده است كه كاهش 8 ميليون ليتري را نشان مي‌دهد.
وي اضافه كرد: اين كاهش در حالي است كه از مرداد پارسال تا مرداد سال جاري 900 هزار موتورسيكلت و 1.5 ميليون دستگاه خودرو به ناوگان حمل و نقل كشور اضافه شده است.
وي تأكيد كرد: آمار ارائه شده آماري است كه ديروز از شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گرفته شده است.

*سهميه وانت‌بارهاي ثبت‌نام نكرده به مرور حذف مي‌شود

وي در ادامه با بيان اينكه تاكنون يك ميليون و 227 هزار دستگاه وانت‌بار تا امروز شناسايي شده است كه 277 هزار دستگاه آن در فراخوان جديد ثبت نام كرده‌اند گفت: وانت‌ بارهايي كه جديدا ثبت‌نام كرده‌اند و پيش از ثبت‌نام سهميه 25 درصدي آنها كم شده بود از ماه آينده به وضعيت قبلي باز مي‌گردند.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت افزود: وانت بارهايي كه ثبت نام كرده و براساس اشتباه سيستم دچار كاهش سهميه شده بودند نيز سهميه كسر شده به آنها باز مي‌گردد.
وي تعداد اين وانت‌بارها را 20 تا 30 هزار دستگاه اعلام كرد و اضافه كرد: علاوه بر آن سهميه 600 هزار وانت ثبت‌نام نشده نيز به مرور زمان كم شده و به ميزان سهميه خودروهاي شخصي مي‌رسد.

*آغاز تعويض 40 هزار تاكسي بالاي 10 سال در كشور

رويانيان در ادامه با بيان اينكه عمر متوسط تاكسي‌ها در ايران 7 سال و در تهران 5 سال است كه عمر خوبي محسوب مي‌شود گفت: در كشور 60 هزار تاكسي بالاي 10 سال داريم كه براي نوسازي آنها فراخوان كرده‌ايم، 40 هزار تاكسي مراجعه كردند و 20 هزار دستگاه مراجعه نكردند كه تأكيد مي‌كنيم سريعتر مراجعه كنند چرا كه ممكن است در مرحله بعدي از چرخه سهميه بندي حذف شوند.
وي افزود: از 40 هزار دستگاه تاكسي مراجعه كرده 20 هزار دستگاه در حال تحويل گرفتن خودروي جديد هستند و 20 هزار دستگاه نيز در شرف تحويل قرار دارند.
وي اضافه كرد: زمانيكه اين فرآيند تحويل تمام شود مي‌توان گفت: 100 هزار دستگاه تاكسي در 4 يا 5 سال اخير نوسازي شدند.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت اظهار داشت: در تهران نيز 10 هزار تاكسي بالاي 10 سال وجود دارد كه با فراخوان 7 هزار و 800 دستگاه معرفي كرده و 2 هزار و 200 دستگاه خود را معرفي نكردند كه تأكيد مي‌كنيم آنها نيز خود را معرفي كنند.
وي گفت: از اين تعداد 6 هزار دستگاه در حال تحويل شدن است كه 2 هزار و 800 دستگاه تحويل شده و هزار و 800 دستگاه باقي مانده نيز در حال انجام مراحل اداري است.
وي با بيان اينكه مجموعا 344 هزار دستگاه تاكسي در ايران وجود دارد كه 36 هزار و 500 دستگاه به صورت بين‌شهري و بقيه درون شهري فعاليت مي‌كنند گفت: تعداد خودروي اسقاط شده تا به امروز به يك ميليون و 60 هزار دستگاه رسيده است.

* ماجراي اختلاف دولت و مترو بر سر پولي كه پرداخت شده بود

وي در پاسخ به پرسشي در خصوص اختلاف دولت و شهرداري درباره مترو گفت: 5 سال است اختلاف دولت و مترو مطبوعاتي مي‌شود چنانكه آنها مي‌گويند دولت پول نمي‌دهد اما يك ماه بعد مي‌گويند پول داده شده است.
رويانيان تصريح كرد: در كشور مجلس، قوه مقننه، قوه مجريه، مجمع تشخيص مصلحت نظام و مراجع بزرگ ديگري براي رسيدگي وجود دارند و با اين وجود آيا مي‌‌توان گفت هنوز اين مسئله مبهم است.
وي افزود: 400 كيلومتر مترو در كشور در حال ساخت است و در تهران نيز هر ماه چند ايستگاه به بهره‌برداري مي‌رسد كه همه آنها از پول دولت استفاده مي‌كنند اما واقعيت اين است كه پول دولت هميشه به موقع نمي‌آيد چنانكه تنها رديفي كه سر وقت است حقوق كارمندان است و بقيه بودجه تأخير دارد.
وي اضافه كرد: امسال چند برابر سال گذشته يارانه براي بليت مترو و اتوبوس بودجه در نظر گرفته شده چنانكه دولت سال گذشته 60 ميليارد امسال 300 ميليارد تومان در اين خصوص تقاضا كرده است.
وي با اشاره به 360 واگني كه خريداري شده و به موقع وارد كشور مي‌شود گفت: مستمرا ايستگاه‌هاي مترو افتتاح مي‌شود، واگن‌ها مي‌آيند و مردم نيز پول سفر خود را مي‌دهند پس پولي كه دولت به عنوان يارانه مي‌دهد كمك به اين فرآيند و به موقع پرداخت مي‌‌شود اما ممكن است در پرداخت آن تأخيري بوجود آيد.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت تأكيد كرد: كدام دولتي قصد دارد مترو با وجود نياز مبرم كشور به آن كار نكند، كما اينكه رئيس جمهور محترم نيز دكتراي حمل و نقل دارد و شهردار تهران بوده است.
وي اضاف كرد: در يك ماهه اخير رئيس مترو دو بار با رئيس جمهور ملاقات كرده و آقاي رئيس جمهور به آنها دلگرمي داده مشكلات آنها را شنيده و كمك كرده است.
وي با بيان اينكه همه شهرداري‌ها از جمله شهرداري تهران 50 درصد سهم خود را از مترو به موقع تأمين نكرده‌اند، گفت: شهرداري به مترو زمين مي‌دهد تا آن را بفروشد و از پول آن استفاده كند، چنانكه به عنوان مثال شهرداري از سهم 300 ميليارد توماني امسال 200 ميليارد تومان زمين به مترو مي‌دهد كه فروش آن نيز زمانبر است.
رويانيان در پايان گفت: ما نمي‌خواهيم در وضعيت مقابله قرار بگيريم چرا كه همه ما نوكر مردم هستيم و بايد خدمت كنيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها