کد خبر: ۱۹۶۳۸۰
زمان انتشار: ۰۹:۵۰     ۲۱ دی ۱۳۹۲
یک نماینده کنگره آمریکا در واکنش به خبر معامله نفتی بزرگ تهران و مسکو که به ایران امکان می دهد صادرات نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد گفت: «عمیقا آشفته» شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، الیوت انگل، از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه گفت، از انتشار گزارش مذاکرات روسیه با ایران برای انعقاد یک قرارداد سواپ نفتی با این کشور «عمیقا آشفته» شده است.

وی افزود:«این موضوع سوالاتی را در مورد تعهد مسکو به پایان دادن به تلاش های ایران برای دست یابی به سلاح های هسته ای مطرح می سازد».

رویترز روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد، ارزش این معامله بزرگ در حال مذاکره 1.5 میلیارد دلار در ماه است و به ایران اجازه خواهد داد، صادرات نفت خود را تا 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد. تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در موضوع هسته ای، صادرات نفت این کشور را به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

این عضو دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا افزود، اعطای این شکل از تخفیف در زمینه تحریم ها به تهران «تلاش های بین المللی برای وادار کردن ایران به انجام جدی تعهدات هسته ای بین المللی اش را به شدت تضعیف می کند.»

رویترز روز گذشته در گزارشی تایید نشده اعلام کرد تهران و مسکو در حال مذاکره درباره مبادله نفت در برابر کالا هستند که ازاین طریق ایران قادر خواهد بود، به رغم تحریم های غرب، میزان صادرات نفت خود را افزایش دهد.

هنوز مشخص نیست که آیا توافق بر سر این موضوع قبل از نهایی شدن جزئیات توافق هسته ای ژنو، اجرایی خواهد شد یا پس از آن. گفت‌و‌گوهای فنی بین ایران و اتحادیه اروپا درباره توافقنامه هسته‌ای که از روز پنج‌شنبه آغاز شده بود، دیروز به پایان رسید.

بر اساس این گزارش، هنوز هیچ‌گونه جزئیاتی درباره کالاها و تجهیزات روسی ای که قرار است در قبال واردات نفت، به ایران صادر شود منتشر نشده است. ازآن‌جایی که روسیه خود صادر کننده نفت و گاز است، احتمالاً نفت وارداتی از ایران از طریق روسیه کشورهای دیگر صادرخواهد شد و تهران به‌ازای آن کالا و تجهیزات وارد خواهد نمود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها