کد خبر: ۱۹۷۸۱
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۲۰ شهريور ۱۳۹۰
لازمه ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در مدارس:
نقش مدارس در تکوین شخصیت دانش آموزان امری است انکار ناپذیر که بسیاری از رفتارهای محصلین را شکل می دهد. لوازم التحریر، نوع پوشش و نگاه فرهنگی حاکم بر دانش آموز از عواملی است که نقش بسزایی را داشته و که توجه بسیار دشمنان در هجوم نرم خود در این عرصه نشان از اهمیت پرداخت به آن می باشد که نیازمند توجه بیش از پیش متولیان امر در ترویج و گسترش فرهنگ اسلامی ایرانی در رده های آموزشی گوناگون است.
سرویس فرهنگی پایگاه 598 - محدثه علی جان زاده/ اواخر فصل تابستان، مقدمه ی فصل بازگشایی مدارس است. پایان امتحانات شهریور ماه، نتایج، ثبت نام، فراهم کردن امکانات و تجهیزات تحصیلی، خدمات آموزشی، تبلیغات آموزشگاه ها و ... در میان این همه تکاپو و فعالیت، آنچه که مدنظر است دلواپسی ها ودغدغه های فرهنگی است که هم در حاشیه و هم در متن، بسیار موثر و قابل توجه است.

با توجه به فرهنگ غنی و پر بار اسلامی ایرانی مان، این مسائل قابل بیان، در طول دراز مدت ،همیشه مورد توجه دلسوزان و متعهدین عرصه ی فرهنگ بوده وگاهی با بی توجهی و یا کم توجهی عاملان اصلی مثل مسئولان و یا خود خانواده ها و افراد، تبدیل به معضل و به چالش کشیده شده است و بعضا فعالیت های در راستای ساماندهی آن انجام گرفته است که کافی نبوده و این کم توجهی به هجوم نرم دشمنان اسلام و انقلاب در بین فرزندان این مرز و بوم همچنان ادامه دارد. ماه شهریور اوج توجه به این مسائل است که برای پرداختن به آن برخی از زمینه ها، امکانات و عاملان آن را بررسی می کنیم.

تجمل گرایی در خرید مایحتاج

لوازم التحریر یا همان نوشت افزار از ابتدایی ترین ابزار آموزشی است که بیشتر بهره واستفاده اش میان دانش اموزان و دانشجویان است. نهایت استفاده نیز در قشر دانش آموزان از پایه های پیش دبستانی و ابتدایی تا دبیرستانی ها دیده شده است تنوع رنگ ها، جنس و مارک های مختلف در بازار، انتخاب و سلیقه ها را بیشتر وسخت تر کرده است و هر خانواده ای را ملزم می کند تا این ابزار را تهیه کند نیاز هر دانش آموز در ابتدا مورد توجه است که چه چیزی را انتخاب کند اما متاسفانه معضل رفتاری فخر فروشی و مد پرستی میان کودکان نیز دیده می شود ودر میان نوجوانان  بیشتر رنگ های شاد با تصاویر خاص و یا شیک بودن و مارک داشتن طبق سلیقه ی روز، اهمیت الویت قراردادن نوع لوازم التحریر را در معیارهای پایین تری از گزینش قرار داده و گاها والدین را با این رفتار نامناسب فرزندانشان مواجه ساخته که چیزی را انتخاب و یا تهیه می کنند که بر اساس نیازشان نیست یعنی جنبه ی زیبایی و ظاهری دارد.

 در کنار این رفتارها، پرداختن هزینه های گزاف و بیهوده یا نداشتن امکان مالی و مقروض شدن والدین فقط به دلیل رفع نیاز فرزندشان از دیگر آثار است گاهی نیز دیده شده که اسراف کردن برای دانش آموزان بی اهمیت است و تاکید و لجاجت فرزندان برای خرید لوازم التحریر جدید و قدیمی بودن لوازم التحریر سال قبل، والدین را به دردسر انداخته است.

در سال جهاد اقتصادی ریشه دار کردن برخی عقاید در میان خانواده ها که بنیادی ترین عامل مبارزه با مصرف گرایی می باشد از اقداماتی است که هر پدر و مادری می توانند به فرزندانشان این عقاید را انتقال دهند که آغاز این حرکت می توانند از همین خرید ها و مهیا کردن مایحتاج دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید باشد .

 هجوم خاموش دشمن و لوازم التحریر

نمایش و تبلیغ نشان ها المان ها، عقاید و فرهنگ غیر بومی و غیر اسلامی در لوازم التحریر و آثار مستقیم آن بر روی اذهان فرزندان ایران زمین، پوشیده نیست تاکید فرهنگ غرب بر ذهن نوپای کودکان و پویای نوجوانان را در عمل بر روی لوازم التحریر بوضوح می توان مشاهده کرد. لوازم التحریر معروف عروسک باربی امریکایی، ونوع کیفیت آن، از قوی ترین کارکردهای عملی این تهاجم فرهنگی است البته در مقابل تهاجم ضد فرهنگ این عروسک و الگو سازی از باربی در بین قشر کودک و نوجوان، ساخت عروسک های بومی دارا و سارا توانست تا حدی موثر باشد اما نتوانست ثابت و ریشه ای اثری به جای بگذارد. ارائه لوازم التحریر همراه با تصویر مکان و بناهای معروف وزیبای ایران، سخنان و احادیث گهربار از بزرگان دین و قران کریم به زبان فارسی و.. نیز از دیگر اقدامات انجام شده است. تبلیغات نماز و اخلاق معنوی بر روی کیف ها وکوله پشتی ها به جای تصاویر عروسک های باربی ویا قهرمانان کارتونی وسریالی مثل دیجیون،خرس پوه،جومونگ،یانگوم و...بعضا مورد استقبال قرار گرفته بود وضد تبلیغات مارک های بزرگ ومعروف غربی محسوب می شد، اما از بزرگترین اشکالات آن، پایین و بی کیفیت بودن جنس و زیبایی نگری ابزار بود وهمچنین از دیگر عوامل عدم استقبال از این گونه لوازم التحریر را می توان بی اعتمادی وکم توجهی به کالاهای ایرانی در بازار داخلی بیان نمود.

اونیفرم و پوشش محصلان و مربیان

متحدالشکل شدن پوشش دانش آموزان در این سالهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است و توجه به شکل، نوع وروانشناسی رنگ، کارشناسان را به این تفکر واداشت که برای هر رده ی سنی و تحصیلی با توجه به مقتضیات اش، چه پوششی را انتخاب کنند. پوششی که راحتی و رفاه دانش آموزان را در فعالیت های نه ماه تحصیلی هم مد نظر دارد. اما در برخی مدارس، فراتر از این موضوعات بخش نامه شده، فرهنگ اسلامی را هم بیشتر مورد توجه قرار دادند وگاهی در ثبت نام ها، نوع پوشش دانش آموزان موثر بوده و یا حجاب دختران با گذاشتن هد زیر مقنعه ویا اجباری بودن پوشش چادر را در اقدامات عملی خود دارند. حتی تنگ نبودن مانتوها، کوتاهی غیر متعارف مانتوها، سادگی و نپوشیدن شلوارهای رنگی، جذبی و... از ریز توجهات آنها درباره ی پوشش حجاب است.

البته توجه به پوشش فقط مختص محصلان نبوده و کادر مربیان وکارکنان آموزشگاه ها نیز شامل شرایط پوشش مناسب میباشد. علی الخصوص حجاب کامل معلم ها بدون نمایش لباسهای تنگ و رنگی و مارکدار، موهای بلند ورنگ کرده، مدل های خاص برای چهره و آرایش صورت و همچنین استفاده از زیور آلات خاص از مواردی می باشد که مورد توجه بوده و بسیاری از رفتارهای معلمان مورد الگوی دانش آموزان قرار می گیرد.

چه خوب است که متولیان عرصه فرهنگ دوازده دوران تحصیلی دانش آموزان را غنیمت شمرده و برای تعمیق هر چه بیشتر فرهنگ غنی اسلامی ایرانی مان تلاش نمایند.. 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها