يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۹۹۰۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۴     ۲۱ شهريور ۱۳۹۰
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان تاكيد كرد كه اتفاقات رخ داده در سوريه نشان مي‌دهد اين حركت‌ها مطالبات مردمي نيست.

به گزارش 598 به نقل از ايسنا:

رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوي وزارت امور خارجه ـ ظهر يك‌شنبه در نشست خبري در مشهد درباره تسخير سفارت رژيم صهيونيستي در مصر افزود: حركت مردمي در داخل مصر تغييرات بزرگي را ايجاد مي‌كند و ساقط شدن ديكتاتوري مانند حسني مبارك و فروپاشي نظامي كه وابسته به آمريكا بوده اتفاق بزرگي است كه در مصر افتاده و آن چيزي كه مي‌تواند به تامين مطالبات مردم كمك كند، تدوين قانون اساسي جديد، برگزاري انتخابات و تعيين حكومت بر اساس همين قانون است كه در حال حاضر در مرحله‌اي هستيم كه هنوز اين مقدمات انجام نشده و اتفاقات زيادي مي‌تواند در اين كشور بيافتد.

او درباره افزايش بصيرت در كشورهايي كه انقلاب‌هاي مردمي در آن‌ها در حال رخ دادن است، اظهار كرد: انقلاب ايران از ابتدا مخاطبش افكار عمومي دنيا بوده و امام خميني (ره) هم از ابتدا همين روال را دنبال مي‌كرده است و رهبري نيز در تبيين واقعيت‌ها و روشن كردن آن‌ها، در حال مديريت كردن افكار عمومي هستند. مسوولان كشور به خوبي با استفاده از امكانات داخلي و خارجي نسبت به روشن كردن اذهان در كشورهاي مختلف اقدام مي‌كنند كه نمونه آن مصاحبه‌هاي رييس‌جمهور با شبكه‌هاي قدرتمند دنياست و ما فكر مي‌كنيم اين مسير افكار عمومي در مناطق مختلف صورت مي‌گيرد و بهترين راه براي كنترل كردن اهداف دشمنان است.

مهمان‌پرست به ترفندهاي طراحي شدن دشمنان براي انقلاب‌هاي مردم منطقه اشاره كرد و افزود: به صورت طبيعي اولين قدم آنان اين خواهد بود كه حركت‌هاي انقلابي متوقف شود و به ساير كشورها سرايت نكند و اگر توانايي آن را داشته باشند اين مرحله براي آنان از اهميت بيش‌تري برخوردار است و در مرحله دوم كند كردن سرعت مردم در انقلاب و هم‌زمان ايجاد جريان‌هايي به ظاهر مردمي و تاثيرگذار در دولت‌هايي است كه قرار است جايگزين نظام قبلي شوند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به سوالي درباره سفر معاون وزير امور خارجه روسيه به تهران و سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به روسيه گفت: موقعيت دولت روسيه و جمهوري اسلامي ايران طلب مي‌كند تا در زمينه‌هاي مختلف با هم تبادل نظر و رايزني داشته باشند.

او افزود: موضوعات مختلفي مانند مسائل دوجانبه، منطقه و بين‌الملل مي‌تواند براي دو كشور مهم باشد. بنابراين رفت و آمد مسوولان بين اين دو كشور كاملاً طبيعي است. هم‌چنين در مورد طرح گام به گام روسيه به دليل اين كه حسن نيت اين كشور را نشان مي‌دهد و تلاش دارد نقش موثر و سازنده‌اي براي همكاري كشورها در بهره‌مندي از دانش هسته‌يي داشته باشد استقبال مي‌كنيم.

مهمان‌پرست درباره طرح گام به گام روسيه گفت: جزييات اين طرح در دست بررسي است و مذاكرات مسوولان دو كشور و تبادل نظرات آن‌ها در حال انجام است.

وي درباره سفر چند روزه معاون اول رييس‌جمهور به كشورهاي آمريكاي لاتين گفت: ظرفيت‌هاي فراواني در آمريكاي لاتين وجود دارد و همكاري ما با آن‌ها به نفع دو طرف خواهد بود.

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: هم زمينه براي همكاري‌هاي سياسي مناسب است و هم ظرفيت كارهاي اقتصادي وجود دارد و حضور معاون اول رييس‌جمهور ظرفيت زيادي را در توسعه روابط با آمريكاي لاتين خواهد داشت.

او درباره تحولات اخير در كشور سوريه گفت: وقتي بيداري اسلامي در كشور مصر و تونس منجر به سقوط ديكتاتورهاي اين كشورها شد و حركت مردم اين كشورها براي تغيير منافع آمريكا و اسراييل به نتيجه رسيد و منافع آن‌ها مورد تهديد قرار گرفت، آن‌ها نگران شدند اين موج وارد كشورهاي ديگر شود؛ بنابراين تصميم گرفتند در داخل برخي از كشورهاي مهم منطقه كه در مقابل اسراييل ايستاده بودند مشكلاتي را ايجاد كنند و اين‌گونه القاء كنند كه اين نتيجه سرايت موج بيداري اسلامي در اين كشورهاست و فتنه‌هايي را براي اين كشورها طراحي كرده‌اند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان تصريح كرد: يكي از اين كشورها كشور ايران بود و آنان طرحي را آماده كرده بودند كه بر اساس آن عده‌اي از دست‌نشاندگان خودشان در داخل كشور سه‌شنبه‌ها را روز خشم اعلام كنند و به خيابان‌ها بيايند.

وي گفت: اولين برنامه اين افراد روز 25 بهمن‌ماه در تهران بود و اين افراد سعي داشتند اين برنامه را ادامه داده و در كشور ناامني ايجاد كنند و اميدوار بودند مردم هم به آن‌ها بپيوندند و از اين حركت نهايت استفاده را ببرند كه خوشبختانه در كشور ما اين ترفند به نتيجه نرسيد و بزرگ‌ترين اشتباه آنان آغاز اين حركت سه روز پس از سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران بود.

مهمان‌پرست افزود: بعد از اين‌كه اين فتنه‌ها در ايران به نتيجه نرسيد، موضوع كشورهاي ديگري مانند الجزاير مطرح شد و آنان تصور مي‌كردند كه ايجاد تحركات در اين كشور خط مقدم مقاومت را با مشكل مواجه خواهد كرد كه آن‌جا هم به نتيجه نرسيدند و به سراغ كشور سوريه رفتند تا با فشار در نظام اين كشور راه نجاتي را براي رژيم صهيونيستي ايجاد كنند.

او ادامه داد: در سوريه ممكن است بخشي از مردم انتقاداتي را نسبت به حكومت داشته باشند كه بايد مطالبات در يك مسير قانوني پيگيري شود و اگر قرار باشد خواسته‌هاي يك اقليت در جامعه به صورت كامل تحقق يابد، معناي آن ديكتاتوري است.

دستيار ويژه وزير خارجه كشورمان گفت: در سوريه اتفاقاتي رخ داده كه نشان مي‌دهد اين حركت‌ها مطالبات مردمي نيست و گروه‌هاي مسلحي وارد اين كشور شدند و دست به كشتار زدند و 1200 نفر از ماموران پليس اين كشور را كشتند كه مردم عادي نمي‌توانند اين اتفاقات را رقم بزنند. اگر مطالباتي در داخل سوريه بين برخي از مردم و دولت وجود داشته باشد بايد با كنار گذاشتن خشونت امكان گفت‌وگوها فراهم شود و ما هم اين توانايي را در آن كشور مي‌بينيم. با دخالت خارجي‌ها مخالفيم و آن را اعلام كرده‌ايم.

وي درباره اخباري مبني بر سفر محرمانه بشار اسد به تهران گفت: اگر مي‌خواهد سفري در اين سطح به كشور به عمل بيايد حتماً ما مطلع مي‌شويم و ما چنين خبري را دريافت نكرده‌ايم.

وي درباره اتفاقات رخ داده در كشور ليبي و موضع جمهوري اسلامي ايران اظهار كرد: موضع ما به صورت شفاف اعلام شده و ما مخالف دخالت‌هاي كشورهاي مختلف در منطقه هستيم زيرا سابقه حضور اين كشورها براي مردم منطقه تلخ و تهديدآميز است. اگر آن‌ها واقعاً به دنبال حمايت از مردم منطقه بودند دليلي نداشت تا به صورت گزينشي با انقلاب‌ها برخورد كنند.

مهمان‌پرست تاكيد كرد: اگر آن‌ها به دنبال حفظ منافع مردم منطقه ما بودند كشورهايي مانند عراق و افغانستان را اشغال نمي‌كردند و در اين كشورها دست به نقض حقوق بشر نمي‌زدند. چگونه است كه هنوز در كشور ليبي دولتي مستقر نشده ولي شركت‌هاي نفتي آنان به ليبي سرازير شده است.

او درباره استقرار سپر دفاع موشكي در تركيه و واكنش ايران اظهار كرد: كشور تركيه يك كشور بسيار مهم و از همكاران و دوستان جمهوري اسلامي ايران در منطقه است و سياست ما تقويت روابط با همه كشورها و ايجاد هم‌گرايي به منظور بر طرف كردن ريشه‌هاي ناامني است.

سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: حتماً در ملاقات‌هايي كه بين مسوولان كشور ما و كشورهاي ديگر از جمله تركيه صورت مي‌گيرد نقطه نظرات مطرح شده و بحث‌هاي لازم صورت مي پذيرد.

وي خاطرنشان كرد: موضوعاتي كه در مذاكراتي كه ما هستيم مطرح بوده برطرف كردن ريشه‌هاي بي‌ثباتي در منطقه است كه ما علت آن را حضور نيروهاي خارجي و دنبال كردن سياست‌هاي اين كشورها در منطقه مي‌دانيم و معتقديم حضور آنان نه تنها به آرامش كمك نمي‌كند بلكه باعث ايجاد بي‌ثباتي در منطقه مي‌شود و بهترين راه خروج نيروهاي خارجي از منطقه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها