کد خبر: ۱۹۹۳۸۳
زمان انتشار: ۱۳:۰۲     ۰۲ بهمن ۱۳۹۲
در جشنواره‌ای که دبیر آن داعیه‌دار تجربه است و خودش پیش از این ۴ دوره دبیری آن را بر عهده داشته است، اصلی‌ترین رکن داوری که فرد بودن ترکیب آن است، نادیده گرفته شده است.

وقتی حکم دبیری جشنواره فجر برایش زده شد خیال خیلی‌ها راحت شد که امسال جشنواره فیلم فجر، یک فستیوال سینمایی کامل با همه قواعد برگزاری یک فستیوال سینمایی بین‌المللی و البته با در نظر گرفتن حساسیت‌های ملی جشنواره فجر برگزار خواهد شد.

علیرضا رضاداد که از او به عنوان مغز متفکر سینمای ایران در ریل گذاری جدید که قرار است با نام حجت الله ایوبی انجام شود نام می‌برند پیش از این خودش در دوره‌های 22،23،24 و 25 عهده دبیری جشنواره فجر بوده است و عجب آن است که این مدیر باسابقه و با تجربه سینما و تلویزیون خودش در آن 4دوره قواعد رایج در جشنواره‌های بین‌المللی را رعایت کرده‌است، تعداد فیلم‌های مسابقه و فرد بودن هیات داوران و ...

در مورد تعداد فیلم‌های بخش مسابقه بسیاری از کارشناسان سینمایی معتقدند که جشنواره فجر با توجه به تاثیرگذاری که بر روند اکران دارد نباید بیش از 22 تا 25 فیلم را به نمایش بگذارد و بیش از این تعداد باعث می‌شود تا همه ظرفیت بالقوه سینمای کشور برای سال آینده در یک فرصت ده روزه دیده شود که امسال رضاداد در پنجمین سال دبیری‌اش این قاعده را که خودش به آن پایبند بوده را شکست و در مجموع شاهد نمایش 86 فیلم در بخش‌های مختلف جشنواره سی‌دوم(سودای سیمرغ، نگاه اول، خارج از مسابقه، نوعی تجربه و مستند) هستیم.

جالب این است که دبیر ارجمند جشنواره در توجیه این رفتار و پایبندی به قواعد تعداد آثار در نشست خبری خود عنوان کرد که ما قرار نیست شبیه دیگران باشیم و از آنها (کن،برلین،ونیز و ...) تقلید کنیم و باید شبیه خودمان باشیم اما در همین عدم شباهت مسولان محترم جشنواره ملاک صدور کارت‌ها را جشنواره کن قرار داده‌اند و حتی برای حضور اهالی رسانه نیز به شیوه جشنواره کن عمل کردند؛ پس این موضوع نشان می‌دهد سلیقه در مدیریت جشنواره بیش از رعایت قواعد اهمیت دارد.

اما نکته دیگری که جناب دبیر و مشاور عالی رئیس سازمان سینمایی در پنجمین سال تجربه دبیری بر جشنواره خواست همچون خلق بخش جدید‌التاسیس «نوعی تجربه»؛تجربه کند عدم پایبندی به فرد بودن ترکیب هیات داوران است. چرا که در این دوره رضاداد برای دو بخش سودای سیمرغ و مستند ترکیب زوج انتخاب کرد و در بخش نگاه نو نیز ترکیبی 5 نفره معرفی شده است که به دلیل فرد بودن آن نمی‌توان اشکالی به این موضوع گرفت.

اما جدای از اینکه در بین اعضای هیات داوران سودای سیمرغ هیچکدام از مسولین سینمایی حضور ندارند و هیچ بازیگری نیز دیده نمی‌شود(به دلیل اینکه اکثر بازیگران سینما در این دوره فیلم دارند)، زوج بودن این ترکیب هشت نفره قطعا می‌تواند مشکل ساز باشد. کافی است هیات داوران در یک مورد به اختلاف نظر برسند و قرار باشد رای اکثریت برای جایزه به فیلمی ملاک قرار گیرد یا مثلا رای نصف تعداد داوران به‌علاوه یک که روشی مرسوم است اعمال شود؛ در این ترکیب هشت نفره احتمال 50-50 شدن آراء بسیار زیاد است و لابد در آن صورت تدبیر حکم می کند با مصلحت‌اندیشی دبیر جشنواره برای برتری فیلمی سیمرغ سفارشی کنار گذاشته شود.....

امیدواریم مسولین جشنواره این باز همه چیز را گردن اهالی رسانه‌ها نیندازند و نگویند که رسانه‌ها قصاص قبل از جنایت کرده‌اند چراکه این بار بحث برسر اجرای عدالت و امیدی است که از مدت‌ها قبل از رئیس سازمان سینمایی وعده آنرا داده است و عنوان شده جشنواره فجر مجالی برای امید بخشی به اهالی سینما است و باز هم امیدواریم این فضای امید بخش با ملاحظه و مصلحت‌اندیشی همراه نشود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها