کد خبر: ۲۰۰۹۹۶
زمان انتشار: ۱۸:۰۳     ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 16 سال بود که مسئولیتی نداشتم و علاقه‌ای هم برای بازگشت نداشتم، گفت: تنها انگیزه من از بازگشت بعد از 16 سال این بود که مسائل غیر جاری را به کمک جامعه بیاورم، بنابراین باید اذعان کنم که هزاران میلیارد در شهرها و کلان‌شهرها هزینه شده است، اما همچنان مشکل زیست‌محیطی، آلودگی هوا و ترافیک وجود دارد و علیرغم تمام تلاش مهندسان، محیط شهرها به هیچ وجه دلپذیر نیست.

عباس آخوندی در اولین نشست تخصصی تشکل‌های حرفه‌ای، معماری و شهرسازی گفت: برای ورود به بحث می‌خواهم با موضوع معماری سخنان خود را آغاز کنم. چند نکته است که باید در خصوص معماری بگویم و خواهش می‌کنم که افرادی که در این نشست حضور دارند، نظرات خود را برای بهبود کارها در حوزه معماری و شهرسازی ارائه کنند.

وی ادامه داد: از حوزه شهرسازی شروع می‌کنم، باید بگویم که تلاش‌های زیادی در حوزه شهرسازی صورت گرفته، اما فکر نمی‌کنم کسی از محصول نهایی راضی باشد.

آخوندی اضافه کرد: هزاران میلیارد در شهرها و کلان‌شهرها هزینه شده است اما می‌بینیم که مسئله زیست محیطی، آلودگی هوا و ترافیک همچنان در کلان‌شهرها وجود دارد و علیرغم تلاش مهندسان، در نهایت محیط شهرها دلپذیر نیست.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه در شهرها قوانین و مقررات بی ارج و قرب و همه چیز قابل معامله و داد و ستد است، ما را به فکر می‌برد و باعث می‌شود، تا از این مسئله ناراحت شویم.

وی ادامه داد: اکثر اهدافی که برای توسعه تعیین می‌شوند، متاسفانه در پایان کار با این جمله به صورت تصمیم‌وار گفته می‌شود که این کار نشده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب 300 اثر با ارزش شناسایی شده بود، اما در حال حاضر این بسترهای با ارزش به 60 مورد کاهش یافته است، گفت: پیرامون تهران رشد نا متوازنی پیدا کرده است و اینکه میلیون‌ها نفر هر روز وقتشان در ترافیک به هدر می‌رود، درست نیست، بنابراین شاید دوگانگی سیاسی و حاکمیت شهری در این مسائل ریشه داشته باشد.

وی با انتقاد از اینکه در شهرها هم فرمانداری و هم شهرداری داریم و هم ادارات گاز، برق، آب و شهرداری هرکدام یک تصمیم را می‌گیرند، گفت: 16 سال بود که مسئولیتی نداشتم و علاقه‌ای هم برای بازگشت نداشتم.

آخوندی اضافه کرد: تنها انگیزه‌ام از بازگشت این بود که مسائل غیر جاری را به کمک جامعه بیاورم پس باید بگویم حل مشکلات شهری از دست هیچ وزیری بر نمی‌آید و هیچ وزیری نمی‌تواند بگوید که مشکلات را حل می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات شهری باید جامعه به اجماع برسد، گفت: مشکلات شهری به شکل اداری حل نمی‌شود و هیچ مسئول اداری نمی‌تواند این مسائل را حل کند.

آخوندی تصریح کرد: یکی از مواردی که باید به ان توجه داشت، این است که سوال‌ها باید درست باشد، چرا که وقتی سوال‌ها غلط است ما به بیراهه می‌رویم، بنابراین باید قبول کنیم تمام اعضاء فارغ از تخصص یک شهروند هستند و حق دارند نظر بدهند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: علیرغم رشد سریع شهرنشینی باید بگویم که با فقر شهری مواجه هستیم، یعنی علاوه بر وجود پدیده فقر در جامعه با فقر شهری مواجه هستیم، پس باید این دو پدیده را به رسمیت بشناسیم.

وی تصریح کرد: زمانی در اطراف شهر مشهد باغات زیادی بود، اما هم‌اکنون می‌بینیم که تمام باغات از بین رفته است این نشان می‌دهد که حس تعلق محلی از بین رفته است. بنابراین اینکه این همه از باغات از بین می‌روند دلیل آن این است که حس تعلق است چرا که اگر حس تعلق بود یک فریاد و یک ناله‌ای برمی‌خواست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود گفت: زمانی گفته می‌شد که باید از بندرعباس تا سرخس راه‌آهن کشیده شود، حال باید ارزیابی شود که کارایی این هزینه میلیاردی چیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها