أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۰۱۴۹۶
زمان انتشار: ۱۲:۱۰     ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
آنفلوانزای ‏H3N2‎‏ از اروپا به سمت شرق جهان در حال گسترش است و امسال در کشور ما نیز شایع شده است. این بیماری نسبت به آنفلوانزا‌های دیگر شدت بیشتری دارد و این در حالی است که علایم آن با آنفلوانزای فصلی، چندان متفاوت نیست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، آنفلوانزا بیماری تنفسی حاد است که عامل آن نیز ویروس آنفلوانزا است. این ویروس انواع دارد که عبارت‌اند از ‏C‏ و‏B، ‏A. این ویروس دایماً تغییر شکل می‌دهد و به همین دلیل است که ساخت واکسن برای آن، آسان نیست.

‏ نوع ویروسی آنفلوانزا زمانی خطرناک می‌شود که ۲ ویروس مختلف با یکدیگر ترکیب شوند و یک ویروس جدید را به وجود آورند که از پایه و اساس با ویروس‌های قبلی متفاوت است. ویروس‌های جدید معمولاً به نام محلی که اولین بار در آن جا مشاهده شده‌اند، معروف می‌شوند. ویروس آنفلوانزا از طریق ذرات تنفسی به هنگام عطسه و یا سرفه و حتی از طریق دستان آلوده، انتقال می‌یابند.‏

تفاوت آنفلوانزا و سرما خوردگی

اغلب مردم آنفلوانزا را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند. این دو بیماری تشابهات بسیاری دارند، ولی تفاوت‌هایی هم بین آنها وجود دارد. در یک سرماخوردگی معمولی، بیمار ممکن است احساس ناخوشی و خشونت در گلو داشته باشد و دچارآبریزش یا گرفتگی بینی و سرفه شود؛ ولی علائم شایع آنفلوانزا عبارت‌اند از دوره‌های تب و لرز شدید، سردرد، درد عضلات و ضعف و بی‌حالی. علائم معمول سرماخوردگی مثل سرفه و گلو درد معمولاً پس از فروکش کردن علائم یاد شده آشکارتر می‌شوند، اما آنفلوانزا معمولاً برعکس سرماخوردگی، شروع ناگهانی دارد و علائم بیماری مثل تب، سردرد و درد عضلات ۵ تا ۶ روز هم طول می‌کشد و سپس بهبود می‌یابد. ‏

گاهی آنفلوانزا سبب ایجاد عوارضی می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها، ذات الریه یا عفونت ریه است. ذات الریه ممکن است براثرعفونت ریه یا خود ویروس رخ دهد و یا این که به دنبال ضعف بدن پس از ابتلا به آنفلوانزا به وسیله باکتری‌ها ایجاد شود و یا ترکیبی از هر دو باشد.

آنفلوانزای ‏H3N2

دکتر مسعود داور پناه ـ متخصص بیماری‌های عفونی درباره شیوع نوع جدید ویروس آنفلوانزا در کشور به روزنامه اطلاعات می‌گوید: آنفلوانزای ‏H3N2‏ از اروپا به سمت شرق جهان در حال گسترش است و امسال در کشور ما نیز شایع شده است. این بیماری نسبت به آنفلوانزا‌های دیگر شدت بیشتری دارد و این در حالی است که علایم آن با آنفلوانزای فصلی، چندان متفاوت نیست.

وی با اشاره به این مطلب که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کنند، می‌افزاید: عده‌ای از بیماران دچار عوارضی مانند ضعف عمومی می‌شوند که باید در بیمارستان بستری شوند و هر چه سریع‌تر باید تحت درمان قرار گیرند. زیرا یکی ازعوارض این بیماری ذات الریه است که می‌تواند باعث مرگ بیماران شود. ‏

شیوع نوع جدید ویروس آنفلوانزا در کشور + 13 راه جلوگیری و درماندکتر داور پناه با بیان این مطلب که واکسن آنفلوانزای موجود در بازار امسال هر ۳ نوع آنفلوانزای خوکی، نوع ‏B‏ و ‏H3N2‏ را پوشش می‌دهد و علیه آنها مصونیت ایجاد می‌کند، یادآوری می‌کند: به همه افراد در معرض خطر شامل سالمندان و افراد بالای ۵۰ سال، کودکان، بیماران مزمن کلیوی و دیالیزی، بیماران قلبی و عروقی، ریوی، افراد دچار نقص ایمنی، بیماران سرطانی و مبتلا به ایدز و افرادی که تحت رادیوتراپی قرار دارند، ‌توصیه می‌شود که این واکسن را تزریق کنند.

این متخصص عفونی یاد‌آوری می‌کند: با توجه به اینکه امسال آلودگی هوا اغلب روزها در کلانشهرها وجود داشت، با موجی از بیماری آنفلوانزای ‏H3N2‏ نیز در کشور مواجه شدیم بنابراین توصیه ما به مردم این است که از شست و شوی مداوم دست‌ها، پرهیز از روبوسی و استفاده از دستمال یکبار مصرف در صورت بیماری و انداختن آن در سطل‌های دردار، غافل نشوند.

دکتر داور پناه در مورد علایم مهم آنفلوانزا می‌گوید: تب، لرز، درد بدن، استخوان درد، سرفه و گلودرد از مهمترین علایم ابتلا به آنفلوانزا است و رعایت اصول بهداشتی مورد نظر باید ۳ تا ۵ روز ادامه داشته باشد.

وی می‌گوید: آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و در درمان آن، آنتی بیوتیک کاربردی ندارد. مگر اینکه فرد همزمان دچار یک نوع عفونت باکتریایی هم باشد. بنابراین بیماران باید از خوددرمانی با آنتی بیوتیک خودداری کنند و پزشکان نیز در مورد تجویز آنتی بیوتیک به این بیماران، حساس باشند. زیرا مصرف نا به جای این دارو باعث می‌شود فرد مقاومت دارویی پیدا کند و در زمان نیاز به آنتی بیوتیک، استفاده از آن اثربخش نباشد.

در ادامه برخي از مواد خوراكي مفيد و موثر در بهبود علائم آنفلوآنزا و سرماخوردگي و نحوه مصرف آن معرفی می شود:


1- شربت آبليمو كه دارويي شگفت انگيز براي درمان گلو درد، پاكسازي خون و همچنين نرم كردن بافت‌هاي مخاطي است.‌

2- سوپ مرغ كه از قرن بيستم تاكنون به عنوان يك خوردني براي درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگي شناخته شده و واقعا تاثيرگذار است.

3- خردل كه موجب كاهش تب، از بين رفتن مواد سمي و كمك به بهبود غشاء مخاطي در ريه‌ها مي‌شود.

4- زنجبيل كه اگر به صورت چاي زنجبيل مصرف شود، مي‌تواند به عنوان يك تركيب ضد ويروسي موثر ميكروب‌ها را نابود سازد و براي درمان اختلال و آشفتگي معده نيز بسيار مفيد است.

5- سير كه يك گياه فوق العاده مفيد هم به لحاظ پيشگيري و هم به جهت درمان علايم آنفلوآنزا و سرماخوردگي به شمار مي‌آيد. سيرخام خاصيت ضدقارچي و ضد باكتريايي و همچنين داراي خواص ضدويروسي فوق‌العاده‌اي است. متخصصان انگليسي نيز در چندين آزمايش دريافته‌اند كه سير مي‌تواند سرعت درمان آنفلوآنزا را افزايش دهد.

6- نعناع كه اگر به صورت چاي نعناع مصرف شود، مي‌تواند موجب تشديد تعريق در هنگام تب شود. پس از نوشيدن چاي نعناع، بلافاصله به رختخواب رفته و خود را گرم كنيد تا در اثر تعريق زياد، تب شما كاهش پيدا كند.

7- روغن كرچك كه اگر به شكل موضعي مصرف شده و روي قفسه سينه ماليده شود به باز شدن مجاري هوايي و بهبود گردش خون در ريه‌ها كمك مي‌كند. براي اين منظور قفسه سينه را با روغن كرچك ماساژ دهيد. سپس با يك تكه پارچه وال و نازك، روي سينه را بپوشانيد و با يك بطري حاوي آب داغ روي سينه را گرم نگه داريد.

8-  پرتقال و مركبات كه به دليل دارا بودن مقادير زيادي ويتامين C اگر به صورت روزانه مصرف شوند، طول دوره بيماري را كاهش مي‌دهند.

9- ماست كه مشكلات روده‌اي ناشي از آنفلوآنزا را تسكين مي‌دهد.

10- عسل كه خواص شفابخش فوق العاده‌اي دارد و براي درمان سرفه و افزايش توان سيستم ايمني بدن بسيار مفيد است. مصرف آن به همراه آب ليموي تازه و آب ولرم به صورت شربت ضد سرفه، توصيه مي‌شود.

11-  نمك و محلول آب نمك كه مي‌تواند گلودرد را تسكين دهد و خاصيت ضدالتهابي دارد. همچنين شست و شوي مجاري بيني با محلول آب نمك به پاك شدن سينوس‌ها و جلوگيري و يا درمان احتقان بيني كمك مي‌كند. تميز كردن مجاري بيني نيز سرعت بهبود عفونت‌هاي سينوسي را افزايش مي‌دهد.

12- آب درماني كه روشي مفيد براي افزايش گردش خون است و حمام آب داغ نيز در پايين آوردن تب موثر است.

13- مريم گلي نيز به عنوان يك دهان‌شويه مناسب مي‌تواند در درمان گلودرد موثر باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها