کد خبر: ۲۰۵۱۱۰
زمان انتشار: ۱۱:۳۲     ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
دیناروند از ایجاد سه مسیر برای کاهش قیمت دارو در سال آینده خبر داده و خاطر نشان کرد بازار دارو به آرامش نسبی خواهد رسید.
به گزارش پايگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت دکتر دیناروند در خصوص تغییر قیمت دارو گفت: به سمت کاهش قیمت در سال آینده پیش خواهیم رفت و به سه طریق به دنبال کاهش قیمت دارو هستیم، اول کاهش قیمت برای بیماران از طریق حمایت‌های "بیمه" و "وزارت بهداشت" در سال آینده حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان دولت در این زمینه اعتبار گذاشته است تا پرداختی بیماران را کاهش دهد. 

مسیر دوم کاهش قیمت‌ها از طریق کنترل قیمت‌های ارزبری آن‌ها با شرکت‌های وارد کننده و شرکتهای صاحب دارو در حال مذاکره هستیم تا قیمت تمام شدهٔ دارو در ایران را پایین بیاوریم. 

وی ادامه داد: با توجه به مقایسه قیمت در کشورهای مختلف بعضا برخی کشور‌ها قیمت دارو از‌‌ همان دارو در ایران پایین‌تر است و ما شرکتهای وارداتی را موظف کردیم باید قیمت دارو در ایران را به اندازهٔ کشورهای مرجع پایین بیاوریم. 

وی در خصوص پذیرش این مسئله توسط شرکت‌ها افزود: آن‌ها مجبور به پذیرش هستند به هر حال ضوابط وزارت بهداشت است و این ضوابط غیر منطقی نیست وقتی یک دارو به ترکیه داده می‌شود دلیلی ندارد‌‌ همان دارو در ایران قیمت بالاتری داشته باشد. 

وی در پرسش روند وزارت تاکنون گفت: بله تا به حال اینطور بوده و افزود: برخی داروهای گران قیمت ضد سرطان، برخی آنتی بادی‌ها مثل هرسپتین و امثال آن‌ها در ترکیه قیمتشان از ایران پایین‌تر بوده و در سال ۹۳ باید اجبارا قیمت این‌ها پایین‌تر بیاید. 

دکتر دیناروند در رابطه با مسئله سوم در روند کاهش قیمت‌ها گفت: این مورد ممکن است تاثیر زیادی در کاهش قیمت نداشته باشد ولی به هر حال در مذاکرات ژنو مطرح شده تا دسترسی مردم تسهیل شود. 

وی افزود: طبق آن توافق امکان گشایش اعتبار مستقیما از ایران به بانک‌های غربی فراهم شده برای اینکه بتوان از درآمد ارزی کشور و درآمدهای نفتی برای خرید دارو و کالاهای اساسی استفاده شود چرا که هم اکنون خریدهای ما به صورت غیر مستقیم است و انتقال "ارز" از طریق عادی مسدود بوده و بنابراین مسیرهای غیر عادی توسط بانک‌ها طی می‌شود به طور میانگین ۷ تا۸ درصد هزینه اضافه صادرات و در نتیجه افزایش قیمت دارد. 

وی ادامه داد: تاکنون چند فقره "پرفرم" انجام گرفته و هفتهٔ گذشته اولین گشایش دارو را داشتیم و ارزش نمادین دارد چرا که مبلغ زیادی نبوده و حدود ۵۰۰ هزار یورو صورت گرفت. 

دکتر دیناروند گفت: خریدهای سالانهٔ ما بیش از ۱ میلیارد یورو است که اگر از این مسیر صورت گیرد ارزبری ما ۷ تا ۸ درصد کمتر خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها