کد خبر: ۲۰۷۲۱۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۶     ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: هر گونه خرید و فروش سمندر لرستانی، طبق قوانین سازمان جرم محسوب می‎شود.
منطقه لرستان، محمدحسین بازگیر در جلسه ویژه سمندر لرستانی برای ایام نوروز، بیان کرد: این گونه، یکی از زیباترین گونه‎های سمندر بوده و جزء خزانه ژنتیکی با ارزش فون دوزیستان ایران بوده که نخستین بار در سال 1938 توسط Kaiser از شمال شهبازان لرستان یافت شد.
 
وی اضافه کرد: موضوع سمندر لرستانی که گونه آندمیک استان بوده در سال 1389در پانزدهمین نشست متعاهدین کنوانسیون تجارت جهانی گونه‎های در معرض خطر انقراض(سایتس) مطرح و به پیشنهاد ایران، با حمایت تمامی کشورهای عضو در ضمیمه شماره یک کنوانسیون گنجانده شد که بر طبق آن تجارت جهانی آن را ممنوع می‎‌کند.
 
مهندس بازگیر ادامه داد: جذابیت ظاهری این گونه و عدم آگاهی مردم در مورد اهمیت آن از جمله مسائلی است که باعث تشدید آسیب به گونه و زیستگاه‎های آن می‎شود، از طرفی با فرارسیدن ایام نوروز و فصل بهار این گونه منحصر به‎فرد در زیستگاه‎هایش بیش‎تر ظاهر می‎شود که این خود فرصتی برای انسان‎های ناآگاه به مسائل محیط زیست است که به باور غلط، آن را برای سفره هفت سین خود انتخاب و گروهی دیگر برای قاچاق آن به خارج از کشور اقدام می‎کنند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: ما بنا بر وظیفه سازمانی خویش در حفظ و نگهداری از حیات‎وحش بکر ایران به‎خصوص سرزمین لرستان که دارای گونه‎های منحصر به‎فردی است، اقدامات لازمی همچون ایجاد پاسگاه محیط‎بانی برای سمندر لرستانی، ارتقای منطقه این گونه جانوری به‎عنوان منطقه شکار و صید ممنوع و از همه مهم‎تر تخصیص جریمه ویژه دو میلیون ریالی برای شکارچیان سمندر لرستانی را انجام داده‎ایم.
 
بازگیر با بیان اینکه قبلاً فروش سمندر لرستان به صورت کیلویی بوده، اظهار کرد: امسال یگان‎های اجرایی استان طی یک عملیات ویژه در مرکزی توانستند یک قاچاقچی که مبادرت به خریدوفروش 500 سمندر کرده بود را دستگیر و بر اساس همین جرائم جدید جریمه کنند.
 
وی تصریح کرد: امید می‎رود با کارهای کارشناسی بتوانیم این گونه منحصر به‎فرد و آندمیک استان را در موج هجوم قاچاقچیان و افراد ناآگاه در ایام تعطیلات نوروز کنترل کنیم، لذا به قاچاقچیان و افراد ناآگاه هشدار می‎دهیم هرگونه خرید و فروش سمندر لرستانی طبق قوانین سازمان حفاظت محیط زیست جرم محسوب می‎شود و با متخلفین برخورد قانونی(حبس و جریمه نقدی دو میلیون ریال) صورت می‎گیرد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها