کد خبر: ۲۱۶۴۰
زمان انتشار: ۱۴:۳۲     ۰۸ مهر ۱۳۹۰

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران با اشاره به سوءاستفاده مالي اخير گفت: به دوستان قضايي به‌خصوص آيت‌الله لاريجاني توصيه مي‌كنم پرونده را به دست قاضي‌اي بسپارند كه ‌‌٩٥ درصد مطمئن باشد، چون كسي كه توانسته ‌‌٢ ميليارد رشوه بدهد باز مي‌تواند رشوه بدهد و اين خطرناك است. پس بايد مراقب باشند قاضي عادلي كه سابقه‌ سوء ندارد اين پرونده را به دست بگيرد.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله احمد جنتي در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران ادامه داد: فساد كلان مالي اتفاق افتاد كه تا به حال به اين مبلغ نبوده است، البته مقدار آن محل حرف است كه رياست قوه قضاييه نيز گفته است بايد تحقيق شود. اما به هر حال فسادي كلان بوده است. پس بايد بررسي كنيم كه چطور اين فساد اتفاق افتاده است.


وي افزود: سيستم بانكي ما به چه شكل است كه در چند بانك توانسته‌اند كلاهبرداري كنند؟ يعني سيستم نظارت بانكي خيلي ضعيف بوده است كه اين اتفاق افتاده است. پس بايد بررسي شود چرا قانون و مقررات بانكي رعايت نشده و رشوه‌هاي كلان داده شده و به گفته يكي از خودشان ‌‌٥/ ‌٢ ميليارد تومان رشوه داده شده است. سوال اين‌جاست كه چرا بايد دير اين موضوع كشف شود كه ناشي از نقص سيستم بانكي است.


جنتي با تاكيد بر اين‌كه «بايد در اين فضا مراقب باشيم دينمان را از دست ندهيم و بي‌گناهي را متهم نكنيم» تاكيد كرد: بايد جلوي شايعه‌سازي‌ها گرفته شود، مجرمي تبرئه نشود، بي‌گناهي گرفتار يا محكوم نشود و بازداشت بي‌مورد انجام نشود.


خطيب نماز جمعه اين هفته‌ تهران با اشاره به اين‌كه «در اين وضعيت‌ها گناه زياد اتفاق مي‌افتد» گفت: خيلي بايد سنجيده رفتار شود تا آبروي اشخاص ريخته نشود كه در اين زمينه افكار عمومي و دستگاه قضايي بايد بسيار مراقبت كنند و همه‌ قوا با هم همكاري كنند تا اين آخرين بار باشد. البته سرعت عمل نيز داشته باشند؛ چون مردم نمي‌توانند سه سال صبر كنند تا حكمي داده شود. پس لازم است كه قاطعيت وجود داشته باشد و به مردم اطلاعات داده شود.


وي در ادامه خطاب به جانبازان گفت: بدانيد كه از بركات جانبازي شما بيداري اسلامي است و دفاع مقدس و شهادت‌طلبي‌هاي شما بيداري اسلامي را به وجود آورده است كه تازه اول راه است و ديكتاتورها به سرعت زمين مي‌خورند و در نهايت عدالت‌خواهان پيروز مي‌شوند و هم‌چنين ظلم آمريكا و اسراييل روز به روز شكست مي‌خورد و همه‌ اين‌ها از بركات دفاع مقدس و جانبازي شماست.


جنتي به اوضاع بحرين اشاره كرد و گفت: در رابطه با اوضاع بحرين كسي نيست كه دلش نسوزد. پس خدا لعنت كند آن‌ها را كه در داخل و خارج از بحرين به جنگ انسان‌هاي بي‌گناه، زنان و علما مي‌آيند.


وي همچنين با گراميداشت هفته دفاع مقدس اظهار كرد: در اين هفته تبليغات خوبي شد. صدا و سيما، رزمندگان، سپاه، ارتش، بسيجيان و نيروهاي مسلح بسيار خوب عمل كردند و ما بايد قدردان آنها باشيم.


جنتي با بيان اين‌كه «دفاع مقدس بركات بي‌شماري داشت» افزود: دفاع مقدس از مصاديق جنگ‌هاي اسلامي است كه علاوه بر حفظ استقلال و تماميت ارضي كشور به مملكت عزت و قدرت داد تا ديگر كسي به مرزهاي اين سرزمين تجاوز نكند.


جنتي با بيان اين‌كه «دفاع مقدس پايه‌گذاري براي پيشرفت‌هاي آينده شد» تصريح كرد: همه پيشرفت‌هاي علمي، فني، صنعتي، اقتصادي، سياسي به بركت دفاع مقدس است و اگر ما شكست مي‌خورديم و مملكت اشغال مي‌شد خجالتي بزرگ براي ما مي‌آفريد و زبان دشمن بر ما دراز مي‌شد. اما از همه‌ اين‌ها بالاتر موضوعات معنوي دفاع مقدس بود كه از ارزش خاصي برخوردار است و گرچه آب و خاك و اقتصاد مهم است اما ارزش انساني بالاتر است و شاهديم كه دفاع مقدس انسان‌ساز شد و روحيه ايثار و شهادت را زنده كرد كه براي بيش از هزار سال از زمان شهادت امام حسين (ع) مرده بود و يك بار ديگر شهدا مطرح شدند.


خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با بيان اين‌كه «روحيه‌ معنوي دفاع مقدس هنوز كار مي‌كند» گفت: اين روحيه هنوز بسيجيان و حزب‌اللهي‌ها را مي‌سازد.


وي به ملاقات مقام معظم رهبري با جانبازان دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: اين صحنه به اندازه هزاران منبر و ‌‌١٠ هزار كتاب ارزش دارد و آموزنده است؛ چون وقتي اين صحنه‌ها را مي‌بينيم اشك‌هايمان سرازير مي‌شود و دلمان مي‌سوزد و از خود خجالت مي‌كشيم كه در مقابل اين همه از خودگذشتگي چه كرده‌ايم.


جنتي با بيان اين‌كه «دفاع مقدس پيام‌هاي بسياري دارد» گفت: دفاع مقدس براي دختر دانشجويي كه حرمت خود را حفظ نمي‌كند و با حجاب غيراسلامي به دانشگاه مي‌رود و خانم‌هايي كه در خيابان رژه مي‌روند و حجابشان را رعايت نمي‌كنند و هم‌چنين براي كساني كه مشكلات مالي دارند و دينشان را به دنيا مي‌فروشند پيام دارد كه از بيت‌المال براي دنياي خود هزينه نكنند. هم‌چنين براي معلم و استاد دانشگاه، حوزه‌ علميه و طلاب پيام دارد كه ما اسلام را تا اين‌جا آورده‌ايم و به دست شما سپرده‌ايم و شما در مقابل چه كرده‌ايد؟


وي با اشاره به اين‌كه «صحنه ديدار مقام معظم رهبري با جانبازان بسيار ارزنده بود و به قول ايشان بايد هر سال تكرار شود چرا كه جنبه تربيتي دارد» تصريح كرد: كارهاي تبليغاتي از يك جنبه اثرگذار است اما صحنه‌هاي زنده اثرات عميقي دارد. به طور مثال حركت راهيان نور بسيار آموزنده‌تر از خطبه‌هاي نماز جمعه من و امثال من است؛ چون شاهديم در اين حركت دخترهاي بي‌چادر، چادري مي‌شوند و جوانان هرچه مورد نامطلوب در موبايل‌هايشان است پاك مي‌كنند و اشك مي‌ريزند و توبه مي‌كنند.


وي تاكيد كرد: عده‌اي بايد به شهدا و جانبازان و در مقابل فداكاري‌هايشان جواب دهند؛‌ چون روز قيامتي وجود دارد و به كساني كه به مردم، اموال عمومي و نظام خيانت مي‌كنند هشدار مي‌دهم كه روز قيامت وجود دارد.


جنتي در ادامه به شروع سال تحصيلي جديد اشاره كرد و گفت: وقتي انسان به دنيا مي‌آيد چشم و گوش و دست و روح و دل پاك دارد و خداوند به انسان دل‌هاي پاك مي‌دهد. پس طبع او دروغگو، دزد، متقلب و خيانتكار نيست. اما چه اتفاقي مي‌افتد كه كه چنين مي‌شود؟


خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به تاثير بزرگ‌ترها بر كودكان و جوانان گفت: تاثيرات منفي از خانه، محله، كلاس، كوچه و بازار و غيره شروع مي‌شود. پس معلم و استاد وظيفه‌ سنگيني دارند؛ چون اين كودكان امانت خداوند هستند و بايد اين امانت حفظ شود و سالم نگه داشته شود. پس معلمان و اساتيد بايد سعي در تربيت و پاكي جوانان كنند و مواظب باشند بدتر و خراب‌ترشان نكنند تا آنها از مدرسه و دانشگاه آلودگي كسب نكنند؛ چون شاهديم دختري كه در مدرسه چادر داشته وقتي به دانشگاه مي‌رود چادرش را برمي‌دارد.


وي هم‌چنين به دوران سربازي و تاثير ارتش و نيروهاي نظامي در طول دو سال دوران سربازي اشاره كرد و گفت: براي دو سال سرباز در دست شما است و در اوج جواني بسيار مي‌توان روي آن كار كرد. پس بايد به اين موضوع بسيار رسيدگي شود.


جنتي در ادامه خطاب به نيروهاي آتش‌نشاني حاضر در مصلاي دانشگاه تهران گفت: از شما تقدير مي‌كنم و اميدوارم خدا شما را حفظ كند كه جانتان را مي‌گذاريد تا جان ديگران را حفظ كنيد. پس اجر شما با خدا باشد. البته تقدير از هر خدمتگزاري بر همه لازم است.


وي همچنين با تبريك ولادت حضرت معصومه (س) اظهار كرد: البته وفات حضرت معصومه (س) غمي براي ما به حساب مي‌آيد؛ چون ايشان براي زيارت برادرشان مشرف شده بودند، اما در بين راه بيمار شدند و از دنيا رفتند، اما اين غم و غصه بركاتي نيز براي ما داشته است كه آن وجود مقدس ايشان براي اسلام، قم و روحانيت است.


وي با بيان اين‌كه «وجود مقدس حضرت معصومه (س) در قم بركات بي‌شماري دارد» تصريح كرد: امروز پيام حوزه در كنار مرقد حضرت معصومه (س) به اقصي‌نقاط دنيا منتشر مي‌شود و در بسياري از كشورهاي دور و نزديك، عمامه به سري از قم برخاسته كه پيام اسلام را به گوش جهانيان مي‌رساند.


امام جمعه اين هفته تهران به آغاز ماه ذيقعده به عنوان يكي از ماه‌هاي حرام و پرفضيلت اشاره كرد و گفت: اين ماه اعمال خاصي دارد و در اين راستا نماز روز يكشنبه را به شما توصيه مي‌كنم. هم‌چنين تولد حضرت رضا (ع) در اين ماه قرار دارد كه نبايد از آن غفلت كنيم.


جنتي در ادامه شهادت شهيدان نامجو، سرداران فلاحي و جهان‌آرا را تسليت گفت و افزود: ان‌شاءالله خداوند روح آنها را با شهدا محشور كند.

به گزارش ايسنا آيت‌الله جنتي در خطبه اول نماز جمعه اين هفته‌ تهران با بيان اين‌كه «طبيعت جنگ، خشونت، اعمال قوه قهريه، كشتن، زدن، مجروح كردن و از پا درآوردن است» گفت: معمولا در جنگ‌ها آن‌چه مطرح نيست رحم و انصاف و شفقت است و اين موارد در جنگ‌هاي قبل و بعد از اسلام به روشني مشخص است.

وي افزود: در جنگ احد وقتي لشگر اسلام و مشركين روبه‌روي هم قرار گرفتند و حضرت حمزه شهيد شد داغ سنگيني براي ما بود و من اين داغ را هرگز فراموش نمي‌كنم؛ چرا كه جگر حمزه را درآوردند و به زني دادند كه آن را به زير دندان كشيد؛ در حالي كه زن بايد نشانه رأفت و مهرباني باشد. هم‌چنين اعضاي بدن او را مثله كردند و زن‌هاي ديگر از او ياد گرفتند و شهداي اسلام را مثله مي‌كردند و به صورت دستبند به خود آويزان مي‌كردند كه اين نشان‌دهنده طبع جنگ بشري و غيراسلامي است.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به اين‌كه «در تاريخ بعد از پيامبر جنگ كربلا را شاهد هستيم كه در آن آنها كه پيامبر را قبول داشتند چنين مصيبتي را به بار آوردند» تصريح كرد: طبع جنگ‌هاي غيرالهي و غيراسلامي چنين است و اگر به مقايسه‌ آنها بپردازيم بهترين دليلي خواهد بود كه مي‌تواند حقانيت اسلام را معرفي كند. پس اگر كسي ذره‌اي عقل داشته باشد با ديدن تاريخ اسلام بايد مسلمان شود.

جنتي با بيان اين‌كه «وقتي بشر از خدا و دين بريد بدبخت شد و به لجن‌زار فعلي گرفتار شد» تصريح كرد: بشر وقتي از دنيا بريد دنيا و آخرت و جسم و روح و عقل و امنيت و عاطفه‌ خود را از دست داد.

دبير شوراي نگهبان در ادامه به پيام‌هاي پيامبر (ص) در جنگ‌هاي سريه اشاره كرد و گفت: پيامبر وقتي اميري را مي‌فرستاد به او توصيه مي‌كرد كه اول مردم را به تقوا دعوت كند. پس همان‌طور كه در خطبه‌هاي نماز جمعه تقوا بسيار مورد اهميت است، در جنگ‌ها نيز اولين قدم دعوت به تقوا است تا از خدا بترسند و هم درباره خود و هم ديگران تقوا را رعايت كنند. هم‌چنين پيامبر مي‌فرمايند كه به نام خدا بجنگيد؛ چون در جنگ الهي مساله‌ خدا مطرح است و مساله انسان نيست. از طرف ديگر بايد در راه خدا بجنگيد و جنگ في سبيل الله باشد. يعني براي سلطه‌طلبي، دشمن‌كوبي، هوي و هوس و انتقام‌جويي نباشد و البته با هركس كه به خدا كافر است بجنگيد اما به او خيانت نكنيد، مكر نكنيد، كسي را مثله نكنيد، بچه‌ها را نكشيد، درخت ميوه‌دار را قطع نكنيد، نخل‌هاي خرما را نسوزانيد، زراعت مردم را از بين نبريد و حيوانات را از پا درنياوريد.

وي با اشاره به اين‌كه «پيامبر خطاب به يارانش توصيه مي‌كرد كه در مواجهه با دشمن آن‌ها را به چند چيز دعوت كنند» توضيح داد: پيامبر توصيه مي‌كرد در مقابل دشمنان به آن‌ها بگوييد مسلمان شوند و اگر پذيرفتند دست از سر آن‌ها برداريد. هم‌چنين از آن‌ها بخواهيد كه هجرت كنند اما اگر نپذيرفتند بايد بدانند كه در بيت‌المال سهمي ندارند. البته اگر حكم خدا را قبول داشتند به آن‌ها كاري نداشته باشيد.

خطيب نماز جمعه اين هفته‌ تهران در ادامه به چند روايت در مورد وضعيت جنگ‌هاي اسلامي پرداخت و اظهار كرد: در جنگ‌هاي اسلامي مساله كشورگشايي، دشمن‌كشي و انتقام‌گيري مطرح نيست بلكه مساله‌ خدا مطرح است و اين‌كه نور خدا در دنيا منتشر شود. پس آن‌ها كه سر راه مي‌آيند بايد از سر راه برداشته شوند. پس حرف‌هايي كه راجع به خشونت در اسلام زده مي‌شود بي‌انصافي است و بايد به وظيفه خود براي معرفي اسلام به دنيا با توجه به انحرافي كه وجود دارد دقت كنيم و از رسانه‌ها براي رساندن پيام اسلام و پيامبر به دنيا استفاده كنيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها