کد خبر: ۲۱۶۶۳
زمان انتشار: ۲۲:۵۶     ۰۸ مهر ۱۳۹۰
به گزارش 598 آزادي‌خواهان جهان در اين فصل حساس از تاريخ كه با موج بيداري اسلامي و خيزش ملت‌ها براي احقاق حقوق خويش همراه بوده است، راهكارهاي حمايت از ملت مظلوم فلسطين و احقاق حقوق پايمال شده آنان را مرور مي‌كنند.

اين كنفرانس بين‌المللي به مدت دو روز و با شعار 'فلسطين، وطن فلسطينيان' در محل اجلاس سران در تهران برگزار مي‌شود كه محتواي اين شعار، تصريح و تاكيدي بر اين نكته است كه فلسطينيان در جستجوي وطن نيستند و وطن آنها مشخص به وسعت همه فلسطين است.

زمينه سازي براي بسيج تمام امكانات و ظرفيت‌هاي رسمي و غيررسمي جهان اسلام و ساير كشورهاي آزادي‌خواه جهان براي حمايت از انتفاضه و حقوق اوليه و انكارناپذير ملت فلسطين در زمينه رفع اشغال فلسطين و بيت المقدس، بازگشت آوارگان و امكان حق تعيين سرنوشت فلسطينيان از اهداف اصلي اين كنفرانس است.

در كنار ابتكار روز جهاني قدس،اين كنفرانس بين‌المللي از جمله گام‌هاي بلندي است كه جمهوري اسلامي ايران در راستاي حمايت از حقوق ملت و انتفاضه فلسطين برداشته است.

تهران همواره ابتكاراتي نظير اقدام حضرت امام (ره) در نامگذاري ‌آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به نام روز جهاني قدس را مطرح كرده كه اين فراخوان‌ها به مرزهاي جمهوري اسلامي ايران محدود نبوده و با استقبال و همراهي ملت‌هاي مسلمان و جهانيان همراه بوده است.

 

** ميهمانان كنفرانس بين‌المللي تهران

به گفته 'حسين شيخ الاسلام' دبيركل كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه مردم فلسطين،16 رييس و هشت نايب رييس مجالس كشورهاي جهان براي حضور در اين كنفرانس بين‌المللي اعلام آمادگي كرده‌اند.

بر اين اساس، رييس مجمع مشورتي اندونزي، روساي مجالس مالاوي، زنگبار، زيمباوه، الجزاير، لبنان،قطر، عراق،كومور، كويت، سوريه، موريتاني، پاراگوئه و روساي مجلس سنا و مجلس نمايندگان و لويي جرگه افغانستان به همراه هشت نايب رييس مجلس از كشورهاي مختلف، آمادگي خود را براي حضور در اين كنفرانس بين المللي اعلام كرده‌اند.

دبيركنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه مردم فلسطين يادآور شده است كه از بيش از هفتاد كشور در سطح رييس مجلس و هيات پارلماني و شخصيت‌هايي از صد كشور براي حضور در اين كنفرانس دعوت به عمل آمده است.

براساس اطلاعات دريافتي،تاكنون روسای مجالس اندونزي، لبنان، عراق، قطر ، افغانستان ، رييس جمهوري پيشين تانزانيا و مدعويني از الجزاير، بوليوي، قرقيزستان، لهستان، دانمارك و كانادا به همين منظور از فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) به تهران وارد شده اند.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نیز كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين را مكمل اجلاس بين‌المللي اخير تهران با موضوع بيداري اسلامي خوانده و گفته است: سخنان مقام معظم رهبري در اجلاس موفق و مهم تهران اميد و جان جديدي را در حركت عظيم بيداري اسلامي در جهان اسلام دميده است.

علاءالدين بروجردي افزود:كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين سر منشا حركت جديدي خواهد بود كه ان‌شاءالله بتواند اين مقاومت عظيم را در عرصه فلسطين استحكام بيشتري بخشد.

 

** كنفرانس بين‌المللي فلسطين در يك نگاه

كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين در راستاي اجراي 'قانون حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين' مصوب 19 ارديبهشت 1369 مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود.

اين قانون ضمن اعلام 'حمايت و دفاع مردم و حكومت جمهوري اسلامي ايران' از ' مردم ستمديده و آواره و مبارز فلسطين تا رسيدن به حقوق حقه خويش ' هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي را موظف كرده است 'از طرق مختلف اين حمايت را تعميق و گسترش ' داده و 'در فرصت هاي مقتضي كنفرانس (ها)يي از نمايندگان كشورهاي اسلامي و صاحب نظران' برگزار كند.

بر اين اساس، تاكنون چهار دوره كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين در نقاط عطف تاريخي منطقه و فلسطين برگزار شده است.

نخستين دوره اين كنفرانس بين‌المللي مهرماه 1370 مصادف با اكتبر 1991 همزمان با كنفرانس مادريد و در بزرگداشت انتفاضه اول ملت فلسطين (انتفاضه استقلال) برگزار شد.

دومين دوره برگزاري كنفرانس نيز ارديبهشت ماه 1380 مصادف با آوريل 2001 همزمان و در حمايت از انتفاضه دوم ملت فلسطين ( انتفاضه الاقصي) بود.

سومين دوره كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين فروردين ماه 1385 مصادف با آوريل 2006 همزمان با اقدامات رژيم صهيونيستي در زمينه تخريب باب مغاربه – در بخش غربي مسجدالاقصي- و در حمايت از قدس شريف برگزار شد.

چهارمين دوره اين كنفرانس نيز اسفند ماه 1387 مصادف با مارس 2009 پس از تهاجم رژيم صهيونيستي به نوار غزه و در حمايت از ايستادگي اسطوره اي ملت و مقاومت فلسطين در برابر اين تهاجم خونين و وحشيانه برگزار شد.

دبير پنجمين كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين در پاسخ به سوالي درباره اهميت مقطع زماني برگزاري اجلاس روزهاي آتي تهران نيز گفته است: كنفرانس‌هاي انتفاضه فلسطين هميشه در مقاطع مهم و عطف تاريخي تشكيل شده است.

حسين شيخ‌الاسلام يادآور شد: در زمان برگزاري كنفرانس مادريد، جهان اسلام و عرب دچار از هم گسيختگي و آمريكا با بسيج تمام امكانات در منطقه به دنبال سركوبي خط انتقاضه بود اما برگزاري كنفرانس تهران در آن زمان اثرگذار بود و توانست خط مقاومت را زنده نگه دارد.

وي تاكيد كرد كه امروز رژيم صهيونيستي در ضعيف‌ترين موقعيت خود از زمان تشكيل تاكنون قرار گرفته است و كنفرانس تهران نيز با اهداف تعيين شده براي تشريح مواضع ضعف اسراييل برگزار خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها