کد خبر: ۲۱۸۴۵
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۱۰ مهر ۱۳۹۰
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، زندگی امروز آنقدر سخت و پر دردسر شده که همه آدمها برای بقا نیاز به تضمین دارند. تضمین این که اگر در بازی روزگار برنده نشدند، حداقل بازنده هم نباشند. گاهی از دست دادن برخی چیزها برای آدمها غیر قابل تحمل است. مثل سلامتی یا اموال گران قیمتشان. از این رو با بیمه کردن جان و مالشان قصد به حداقل رساندن زیان ها و در نهایت آسودگی خاطر را دارند.

بیمه،گارانتی،ضمانت و هزار یک جور اسم آرامش بخش که با خدمات گوناگون آینده ای مطمئن و بدون خسارت را به مشتریان نوید می دهند. اما آیا شرکت هایی که ما با اطمینان کامل تمام زندگی خود را در اختیار آنها قرار می دهیم، واقعا قابل اعتماد هستند؟
 
 

در این گزارش به بررسی یکی از نامعتبر ترین ضمانت های موجود در بازار می پردازیم.

گارانتی موبایل!
 
وقتی برای خریدن گوشی به فروشگاه می روید، فروشنده با دلایل کاملا منطقی پیشنهاد می کند که در ازای پرداخت چند درصد هزینه بیشتر، برای خریدتان ضمانت نامه دریافت کنید. معقولانه ترین تصمیم این است که با یک کارت گارانتی ناقابل، خیال خودتان را از وقوع خرابی های احتمالی راحت کنید.
 



اگر به سر در مراکز فروش تلفن همراه نگاهی بیاندازید، با نام صد ها شرکت گارانتی مواجه می شوید. تبلیغ به آن بزرگی خودش گواهی است بر واقعی بودن گارانتی های موبایل.اما کافیست تا گوشی شما مشکل پیدا کند.اینجاست که همه چیز تغییر می کند.

-مشکل موبایلتون نرم افزاریه شامل شرایط گارانتی نیست.
-لوازم جانبی اصلا ضمانت نداره.
-گوشی لمسی وقتی خراب شد باید بندازی دور.
-ما دیگه گارانتی های این شرکت رو پشتیبانی نمی کنیم.
-موبایلی که آب خورده باشه دیگه ضمانت قبول نمی کنه.
-ضربه خوردگی به ما مربوط نمی شه.
 

این ها پاسخ فروشندگانی است که گوشی خرابتان را برای تعمیر نزد آنها می برید.

یکی از فروشندگان پاساژ بزرگمهر در مورد گارانتی گفت: "گارانتی یعنی تعمیر کاملا رایگان تلفن همراه ولی 99 درصد گوشی ها به صورت قاچاقی وارد می شوند و کالای قاچاق هم پشتیبانی ندارد. شرکت های گارانتی که با ما کار می کنند، یک شرایطی دارند که ما هم در موقع فروش به خریدار توضیح می دهیم.بعضی خرابی ها شامل گارانتی نیستند. مثلا گوشی هایی که بر اثر آب خوردگی یا ضربه خوردن به دست ما می رسد، برای شرکت نمی فرستیم."

نکته جالب این است که در مراکز تجاری و عظیم سطح شهر مثل پاساژ علاءالدین، با وجود ده ها نوع گارانتی رنگارنگ ، حدود 60 درصد از مغازه ها تعمیراتی هستند و اتفاقا کسب و کار خوبی هم دارند.
 
 

آقای فتحی یکی از تعمیرکاران تلفن همراه که کوهی از گوشی های درب و داغان در مقابلش انباشته شده در این باره گفت: "گارانتی ها جنبه تبلیغاتی دارند. از هر 20 عیبی که گوشی ها پیدا می کنند، شاید یکی اش را گارانتی به صورت رایگان قبول کند برای باقی تعمیرات هزینه هنگفتی دریافت می کنند. در ایران گارانتی همان تعمیرات است ولی با یک اسم شیک تر. شرکت های گارانتی خدمتشان بد نیست.اما مفتی هم نیست.اتفاقا خیلی هم گران است. ما یک تاچ اسکرین (صفحه نمایش لمسی) را اینجا عوض می کنیم با اجرت نصب و تعمیرش می شود 150 هزار تومان ولی همان گوشی اگر برای گارانتی برود 220 هزار تومان روی تعمیرش پول می گیرند. یک سری مشکلات جزئی مثل ضعف آنتن یا باطری خوره (مشکل شارژ) که هزینه خاصی ندارند، شاید مجانی تعمیر شود. فرق ما با آنها این است که به ما می گویند غیر مجاز، به آنها می گویند مجاز. چون پروانه کسب دارند و یک شرکتی برای خودشان زده اند."
 

 
به بهانه خرید موبایل وارد مغازه های مختلف  شدیم و بعد از پرسو جو در مورد قیمت خود گوشی  از بهترین گارانتی ها سوال کردیم. قیمت ها متفاوت بود از 5 هزار تومان تا 70 هزار تومان.ضمانت شرکت مایکروتل که از گوشی های سامسونگ پشتیبانی می کرد، از همه گران تر بود. به گفته فرونشندگان، مایکرو تل، اتصالات و کام تل جزو مطمئن ترین ضمانت نامه ها هستند که در صورت خرابی موبایل بدون شرایط خاصی تعمیرات رایگان را انجام می دهند.

ولی آقای فتحی، تعمیرکار پاساژ علاءالدین نظر دیگری در این باره داشت و اظهار کرد: "ضمانت ها فرق زیادی با هم ندارند.همین شرکتهای نام آشنا، پای تعمیرات که باز می شود یک عیب الکی روی گوشی می گذارند و تمام. هر وقت یک گوشی برای تعمیر می رود، با فاکتور قیمت تعمیرات بر می گردد. تا جایی که من اطلاع دارم ، این شرکتها هر چند وقت یک بار جایشان را عوض می کنند تا دردسری نداشته باشند.در داخل کارت های ضمانت آدرس شرکت ها خورده ولی بعد از مدتی وقتی به آن آدرس می روید می بینید جایشان عوض شده است. فروشنده ها البته جایشان را می دانند ولی لو نمی دهند. این شرکتها باید این گونه کار کنند. گوشی ها که قاچاق است و شرکت های سازنده در قبالشان به نمایندگی های تعمیر پولی نمی دهند. دولت هم که کاری به کار اینها ندارد. خب اینها هم مجبورند این طوری کار کنند. یک شرکتی بود به اسم پارس قائم که تمام اصول گارانتی را رعایت می کرد. ولی آخرش ورشکست شد."
 

با وجود کلاه گشادی که شرکت های گارانتی بر سر خریداران می گذارند، اما انگار هیچ کس شکایتی ندارد. دلیلش را از فروشنده پاساژ بزرگمهر پرسدیم و او گفت: می شود از اینها شکایت کرد ولی 40 یا 50 هزار تومان هزینه تعمیر، آنقدری نیست که به چند روز صرف وقت و شکایت و دادگاه بازی بیارزد.البته پیش  آمده که یک نفر بیاید اینجا داد و بیداد راه بیاندازد و تهدید کند. شیشه مغازه ما تا حالا 2 بار به همین دلایل خورد شده.

در مورد گوشی ایرانی جی ال ایکس که مدتی است با تبلیغات گسترده وارد بازار شده از چند فروشنده سوال کردیم همه آنها گوشی های جی لی ایکس را مطمئن ترین گوشی بازار می دانستند ومعتقد بودند بهترین و ایمن ترین ضمانت نامه را ارائه می دهد.
 



آقای فتحی، تعمیر کار پاساژ علاءالدین اما نظر دیگری داشت: "گوشی ایرانی کجا بود؟ جی ال ایکس تمام قطعاتش از چین وارد می شود. اینجا فقط قطعات را سر هم می کنند و به اسم گوشی ایرانی وارد بازار می کنند. بدنه گوشی را باز کنید ببینید کجایش نوشته ساخت ایران. ضمانتش هم مثل بقیه شرکتها است."
 
 
با وجود این که بازار تلفن همراه هر روز فراگیر تر می شود، اما به دلیل عدم نظارت صحیح و همه جانبه از سوی دولت، روزانه صدها مدل مختلف از گوشی های موبایل با صورت قاچاق، بدون تعهد و ضمانت وارد کشور می شوند. دلیل این امر بالا بودن تعرفه گمرکی و بی میلی تجار به واردات قانونی این محصولات است. به نظر می رسد اگر قیمت تعرفه ها پایین بیاید، میل واردکنندگان نیز ارتقا یافته و کمتر شاهد قاچاق موبایل باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها