کد خبر: ۲۱۹۴۲۶
زمان انتشار: ۱۳:۱۸     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، با وجود تمام پیگیری‌هایی که برای بیمه زنان خانه‌دار از سوی نمایندگان مجلس بویژه فراکسیون زنان مجلس انجام شده است تا امروز طرح بیمه زنان خانه‌دار رنگ و بوی اجرایی شدن به خود نگرفته و باعث شده است صدای نارضایتی اهالی بهارستان از کم‌توجهی دولت به این طرح مهم بلند شود. یکی از موضوعاتی که در دولت جدید با فراز و فرودهای بسیاری مواجه شد طرح بیمه زنان خانه‌دار بود. طرحی که به باور بسیاری از کارشناسان می‌تواند با تحت پوشش قرار دادن این قشر از جامعه هم به عنوان تکیه‌گاهی مالی برای آنها در نظر گرفته شود و هم اینکه می‌تواند در کاهش آسیب‌های ناشی از وضعیت این روزهای زنان خانه‌دار و حمایت از این قشر از جامعه تاثیرگذار باشد. اما شواهد موجود از آن حکایت دارد که با وجود وعده‌های مطرح شده هنوز چشم زنان خانه‌دار به دست مدیران است تا شاید این وعده‌ها جامه عمل بپوشند و از دغدغه‌های این قشر از جامعه اندکی کاسته شود.
 صدای نمایندگان درآمد!
به تازگی شهلا میرگلوبیات، عضو فراکسیون زنان مجلس ضمن ابراز نارضایتی از تعلل دولت در اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار به  فارس گفته است: «قرار بود لایحه بیمه زنان خانه‌دار در ایام بزرگداشت هفته زن ارائه شود اما هنوز این لایحه به مجلس نرسیده است.» به گفته میرگلوبیات، امیدوار هستیم تدوین و ارسال لایحه بیمه زنان خانه‌دار در اولویت کارهای دولت قرار گیرد و بزودی و برای مشخص شدن تکلیف بیمه زنان خانه‌دار این لایحه به مجلس ارسال شود.
 وعده‌ای عملی نشد!
این در حالی است که شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در فروردین ماه وعده داده بود در هفته زن لایحه بیمه زنان خانه‌دار را به نمایندگان ارائه کند تا سرانجام این طرح بتواند با پیدا کردن پشتوانه مالی به عنوان یک قانون دایمی در کشور اجرا شود.
 صفر تا صد طرح
اما درباره فراز و نشیب‌های گوناگونی که این طرح تا به امروز تجربه کرده است باید بگوییم که این طرح در دولت دهم به تصویب رسید که براساس آن زنان خانه‌دار می‌توانند از پوشش بیمه‌ای بهره‌مند شده و از مزایای آن استفاده کنند. در سال92 نمایندگان 100میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح درنظر گرفتند و بر این اساس مقرر شد در گام نخست اجرای آن 200هزار زن خانه‌دار  و با اولویت زنان سرپرست خانوار زیر چتر این حمایت قرار گرفته و شامل خدمات بیمه‌ای شوند. اما زمانی که دولت یازدهم لایحه بودجه93را به مجلس تقدیم کرد، اعتبار اختصاص داده شده به این طرح را به 15میلیارد تومان تقلیل داد! همین موضوع توانست به نوعی چوب لای چرخ بیمه زنان خانه‌دار بگذارد و نگاه امیدوار این قشر از جامعه را در کمال ناباوری ناامید کند.
نمایندگان دست‌ به کار شدند
از طرف دیگر دولت براساس قانون مکلف بود 200هزار زن سرپرست خانوار را تحت پوشش بیمه قرار دهد. این در حالی است که نمایندگان مجلس در بررسی بودجه سال93 و در بندهای تبصره 19 و بند الحاقی 2 این تبصره سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر را مکلف کردند به ‌ازای دریافت حق بیمه7 درصدی از بیمه‌شده و 5 درصدی از صندوق بیمه اجتماعی و روستاییان و عشایر، نسبت به بیمه کردن زنان خانه‌دار متأهل به ‌تعداد 200 هزار نفر اقدام کنند. جالب اینجاست که پس از این موضوع و ارجاع بودجه به مجلس شورای اسلامی براساس ایراد مطرح شده از سوی شورای نگهبان اجرای دایم این طرح در قالب قانون نیازمند اختصاص ردیف بودجه اختصاصی شد. بر این اساس نمایندگان مجلس از معاون زنان و امور خانواده رئیس‌جمهور خواستند تا برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده و هر چه سریع‌تر مقدمات اجرایی شدن این طرح را فراهم آورد اما در روزهای پایانی سال گذشته شهیندخت مولاوردی به نیویورک سفر کرد و ارائه این لایحه به سال93 موکول شد.
 آغاز سال93 با وعده‌های بهاری
اما در روزهای پایانی فروردین ماه شهیندخت مولاوردی، معاون زنان و امور خانواده رئیس‌جمهور به درخواست فراکسیون زنان پاسخ داد و ضمن بیان این مطلب که برای اجرایی شدن این طرح تلاش می‌کنم، تاکید کرد:  براساس ایراد مطرح شده از سوی شورای نگهبان لایحه بیمه زنان خانه‌دار را در هفته زن به مجلس تقدیم می‌کنم تا با تصویب آن ایراد گرفته شده از سوی شورای نگهبان هم برطرف شده و مقدمات اجرایی شدن این طرح فراهم‌ آید. اما بنابر اظهارات اعضای فراکسیون زنان مجلس تا این زمان دولت در ارائه این لایحه تعلل کرده است و بر این اساس لازم است برای رفع ایرادات مطرح شده گامی اساسی برداشته شود چرا که بدون لایحه بودجه نمی‌توان شاهد اجرای این طرح بود. اما به نظر می‌رسد تعلل‌های به وجود آمده برای برداشتن نخستین گام‌های این طرح با این سطح از دربرگیری در جامعه چیزی جز ناامیدی مادران و زنان سرپرست خانوار را به دنبال نداشته چرا که به باور بسیاری از کارشناسان، القای چنین اخباری در افکار عمومی باعث ایجاد توقع شده و هم اینکه بسیاری از خانواده‌ها به دنبال مطرح شدن چنین وعده‌هایی آن هم از سوی دولت اقدام به برنامه‌ریزی می‌کنند و این موضوع می‌تواند تبعات منفی بسیاری را برای خانواده‌ها به دنبال داشته باشد. بر  این اساس لازم است دولت با در نظر گرفتن آثار مثبت اجرای بیمه زنان خانه‌دار و تاثیری که این طرح می‌تواند در کاهش آسیب‌های ناشی از وضعیت کنونی زنان خانه‌دار به دنبال داشته باشد با ارائه لایحه‌ای به مجلس راه قانونی برای انجام آن را مهیا کند تا بیش از این شاهد چشم‌انتظاری زنان خانه‌دار برای اجرای این وعده نباشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها