کد خبر: ۲۲۳۵۴۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
شمار قربانیان انفجار در معدن «سومای» ترکیه به ۳۰۲ کشته رسید.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری «دوغان»، «تانر یلدز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه که از سه روز پیش و با وقوع انفجار در معدن سومای مانیسا، ریاست میز بحران را در این شهر بر عهده گرفته است، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد:«787 کارگر پس از بروز آتش سوزی و انفجار، در راهروهای معدن گیر کردند و ما توانستیم 485 نفر از آنها را زنده نجات داده و اجساد 285 کارگر دیگر را بیرون بیاوریم و جمعا 17 یا 18 جسد در معدن باقی مانده و خبر ناپیدا بودن صدها جسد در معدن سوما، صحت ندارد».

«کردپرس» نیز با انتشار این خبر نوشت: در همین حال، رویداد بزرگ معدن سوما در ترکیه بهانه به دست مخالفان دولت اردوغان داده و چند حزب مخالف دولت، مقامات را به اهمال و نادیده گرفتن جان انسانها متهم کرده اند. حزب جمهوری خلق اعلام کرده که تنها دلیل این حادثه، اهمال و غفلت مسئولان و مدیران مربوطه بوده است. حزب دموکراتیک خلق ها نیز که به عنوان یکی از نهادهای پ.ک.ک شناخته می شود، این رویداد را یک قتل عام توصیف کرد.

این حزب در بیانیه‌ای به این موضوع اشاره کرد که حزب دموکراتیک خلق ها، رویداد معدن سوما را نه یک حادثه بلکه یک قتل عام آشکار می داند و به دنبال آن است تا در مجلس ملی ترکیه با ارائه یک طرح، مسئولان را پای میز محاکمه بکشاند.

از سوی دیگر «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه که دیروز در محل حادثه حضور پیدا کرده بود، اعلام کرد که چنین حوادث تاسف باری در ذات کار معدن است و گریزی از آن وجود ندارد. یکی از مامورین اردوغان به نام یوسف یرلکن، در مقابل معدن سوما با اعتراضات یکی از بستگان معدنچیان کشته شده روبرو شد و او را لگد کرد که از چشم رسانه ها دور نماند و انتشار این عکس، واکنش های تندی را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به دنبال آورد. اما حسین چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه اعلام کرد که آن شهروند سومایی پیش از آن که مورد اصابت لگد مشاور اردوغان قرار گیرد، چند مشت به وی زده و مشاور مزبور یک هفته مرخصی استعلاجی گرفته است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق از سیاست مدارانی هستند که طی دو روز اخیر به عبدالله گل و رجب طیب اردوغان تسلیت گفته اند.

همچنین دو شهرداری مرکزی شهرهای کردنشین وان و دیاربکر که هر دو در اختیار سیاست مداران نزدیک به پ.ک.ک است برای حضور در سوما و حمایت از خانواده های قربانیان اعلام آمادگی کرده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها