کد خبر: ۲۲۴۵۷۳
زمان انتشار: ۱۴:۰۰     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در خصوص علائم این بیماری گفت: علائم بیماری ناشی از نفوذ ویروس MERSبه افراد مثل سایر بیماری های تنفسی از جمله آنفولانزا شامل سرماخوردگی و مشکلات تنفسی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت از دریافت گزارشاتی مبنی بر مشاهده ویروسی جدید به نام MERS در کشورهای عربستان و امارات خبر داد.

دکتر محمدمهدی گویا گفت: متاسفانه موارد ابتلا به این ویروس جدید در این دو کشور رو به تزاید بوده و موارد تک گیر بیماری در سایر کشورهای جهان نیز گزارش شده است.

وی افزود: طی هفته گذشته (10 تا 16 ماه می 2014) موارد ابتلای قطعی به این ویروس از شهرهای مختلف عربستان به ترتیب، یک مورد مکه مکرمه، 4 مورد مدینه، 27 مورد ریاض و 13 مورد هم در جده گزارش شده است.

گویا بیان داشت: در همین هفته 30 نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در جهان فوت کرده اند.

وی گفت: در مجموع تا 16 ماه می 2014 بالغ بر 520 نفر در عربستان به ویروس MERS مبتلا شده و 163 نفر فوت کرده اند.

گویا افزود: دو مورد ابتلا نیز در کشورهای هلند و آمریکا بر اثر مسافرت به عربستان گزارش شده است.

وی بیان داشت: با گزارش یک مورد قطعی ابتلا در لبنان، 14 مورد در امارات متحده عربی و تایید چندین مورد ابتلا در کشور اردن، تعداد موارد گزارش شده در جهان 621 نفر و تعداد فوتی ها به 188 نفر رسیده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در ادامه به تشریح اهم اقدامات اعضای گروه تخصصی منتخب وزارت بهداشت ایران اعزامی به عربستان، برای شناسایی و اجرای برنامه های پیشگیرانه پرداخت و گفت: برگزاری جلسه هماهنگی با مسئولان هیئت پزشکی هلال احمر مستقر در عربستان، بازدید روزانه از درمانگاه های مدینه، ملاقات با مسئولان کاروانها و برگزاری کلاس توجیهی برای آنها، ویزیت بیماران مشکوک بر اساس دستورالعمل، ملاقات با پزشکان درمانگاه ها و آموزش چهره به چهره پزشکان و پرستاران، توزیع پوسترهای آموزشی در کاروان ها و درمانگاه ها و بین حجاج، آموزش چهره به چهره مدیران هتلها و بازدید از محل اسکان زایران ایرانی از جمله اقدامات تیم بهداشتی وزارت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری ها بوده است.

علائم بیماری و توصیه ها

دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت نیز در خصوص علائم این بیماری گفت: علائم بیماری ناشی از نفوذ ویروس MERSبه افراد مثل سایر بیماری های تنفسی از جمله آنفولانزا شامل سرماخوردگی و مشکلات تنفسی است.

وی افزود: گاهی، بیماری تنفسی در بیمار شدید می شود و بیمار نیاز به بستری پیدا می کند و گاهی نفوذ این ویروس در بدن فرد، خود را در حد یک سرماخوردگی نشان می دهد.

نبوی ادامه داد: شستن مکرر دستها و رعایت فاصله با افراد از ابتلا به این ویروس پرهیز کنند.

وی خاطر نشان کرد: حجاج هنگام برگشت از حج از دست دادن و روبوسی با افراد جلوگیری کنند و در صورت مشاهده علائم تنفسی تا دو هفته پس از بازگشت به کشور به پزشک مراجعه کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها