کد خبر: ۲۲۷۳۸
زمان انتشار: ۱۰:۰۹     ۱۹ مهر ۱۳۹۰
کمبود شدید ده‌ها اقلام دارویی و لوازم پزشکی در نتیجه محاصره نوار غزه بیمارستان‌های آن را با مشکلات زیادی مواجه کرده و اوضاع نابسامان بهداشت در این منطقه خبر از وقوع فاجعه بهداشتی و انسانی می دهد.
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار فارس از غزه، از زمان محاصره نوار غزه بیمارستان‌های این منطقه از مشکلات زیادی اعم از کمبود ده‌ها اقلام دارویی و لواز پزشکی، عدم تامین مالی لازم برای رفع مایحتاج وزارت بهداشت و بحران قطع جریان برق رنج می‌برند که همه اینها جان بیماران فلسطینی را با خطر واقعی مواجه کرده است.
 
ساکنان غزه قدرت خرید دارو از داروخانه را ندارند
 
محمد 6 ساله از بیماری کم‌خونی تالاسمی رنج می‌برد و نیازمند آن است که هر هفته 2 مرتبه در بیمارستان مرکزی"الشفاء" در غزه تحت درمان قرار گیرد؛ نگرانی‌های خانواده وی در نتیجه کمبود دارو در بیمارستان‌های غزه و وخامت حال فرزندشان بیشتر شده است.
مادر محمد می‌گوید: محمد باید هر هفته 2 بار برای درمان به بیمارستان برود و بعضی هفته‌ها به دلیل امکانات درمان بیمارستان از مداوا محروم می‌شود که این مسئله باعث وخامت حال او شده و ما به شدت نگران سلامت او هستیم.
وی افزود: ما نمی‌توانیم دارو به قیمت آزاد خریداری کنیم زیرا قیمت آزاد دارو بسیار گران است و اوضاع اقتصادی ما نیز خوب نیست؛ همسرم سال‌هاست بیکار است و ما از طریق کمک‌های مالی که از سازمان‌های امدادرسانی دریافت می‌کنیم هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنیم.
رژیم صهیونیستی سال‌هاست که نوار غزه را تحت محاصره شدید درآورده و از ورود کالاها و کمک‌های پزشکی و انسانی ممانعت می‌کند و این در حالی است که اوضاع اقتصادی ساکنان نوار غزه مناسب نیست و همین امر باعث شده است که خرید دارو به قیمت آزاد و تهیه آن از داروخانه‌ها خارج از توان مالی مردم باشد.
 
بیماران غزه با مرگ خاموش مواجه هستند

ابوخلیل 58 ساله از اهالی شهر خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه است که از بیماری قلبی رنج می‌برد و به 5 قلم دارو نیاز دارد که به دلیل محاصره غزه اغلب موارد در بیمارستان‌ها یافت نمی‌شود.
وی می‌گوید: من هر روز با مرگ خاموش مواجه هستم؛ من به 5 قلم دارو نیاز دارم که در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها یافت نمی‌شود و حتی اگر پیدا هم شود من پول خرید آن را ندارم داروها واقعا گران است و همه اینها نیز به دلیل محاصره است.
ابوخلیل از همه کشورهای عربی و اسلامی و جهانیان خواست تا برای رفع محاصره نوار غزه و وارد کردن دارو برای بیماران این منطقه اقدام فوری انجام دهند.
 
 بحران واقعی در وزارت بهداشت غزه
 
در همین راستا دکتر"باسم نعیم" وزیر بهداشت دولت منتخب فلسطین در غزه تاکید کرد که وزارت بهداشت از بحران واقعی رنج می‌برد و بودجه کافی برای ارائه خدمات بهداشتی به شهروندان را ندارد و این وزارتخانه هر ماه به 5/2 میلیون دلار برای پرداخت حقوق کارکنان نیاز دارد.
وی تاکید کرد که بخش بهداشت به حمایت‌های دائمی و حقیقی در تمامی زمینه‌ها نیازمند است و در حال حاضر هزاران بیمار از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون و قندخون رنج می‌برند که نیاز به درمان دائمی دارد.
وی افزود که در سفر اخیر به برخی کشورهای عربی و اسلامی سعی کرده است که موضوع بهداشت را با مسئولان رسمی و غیررسمی در میان گذارد و در سال جاری نیز کمک‌های مالی به ارزش 32 میلیون دلار به بخش بهداشت ارائه شد که در بخش تاسیسات و اصلاح و ترمیم هزینه شده است.
 
 120 قلم دارو و 140 قلم لوازم پزشکی به اتمام رسیده است
 
دکتر"منیر البرش" مدیر کل داروخانه وزارت بهداشت غزه گفت که بیمارستان‌های نوار غزه با کمبود شدید دارو مواجه هستند به گونه‌ای که بیش از 120 قلم دارو و 140 قلم لوازم پزشکی به طور کامل به اتمام رسیده که این مسئله جان هزاران بیمار را تهدید می‌کند.
وی هشدار داد که بیماران نوار غزه با مرگ خاموش روبرو هستند همچنانکه لوازم پزشکی مربوط به دیالیز کلیه به اتمام رسیده و جان 400 بیمار در خطر است و از طرف دیگر نیز ده‌ها عمل جراحی به دلیل نبودن داروی بیهوشی به تعویق افتاده است.  
البرش تصریح کرد که وزارت بهداشت سالانه به 30 میلیون دلار برای تامین داروی مایحتاج بیمارستان‌ها نیاز دارد.
وی از تمامی نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای و سازمان بهداشت جهانی، سازمان‌های حقوق بشر و کمیته جهانی صلیب سرخ خواست تا داروهای اصلی و لوازم پزشکی مایحتاج بیمارستان‌های غزه را تامین کنند.
 
بیمارستان کودکان غزه نیز با بحران مواجه است
 
دکتر"سعید صلاح" مدیرعامل بیمارستان کودکان "عبدالعزیز الرنتیسی" در نوار غزه نیز اعلام کرد که 120 قلم دارو در انبارهای ذخیره وزارت بهداشت به اتمام رسیده است و 76 قلم دیگر نیز در ماه‌های آتی به پایان می‌رسد.
وی نسبت به بحران دارو و آثار فاجعه‌آمیز آن برای جان بیماران و نیز تداوم فعالیت در بخش‌های حیاتی این بیمارستان مانند بخش دیالیز کلیه، مراقبت‌های ویژه و عمل جراحی کودکان هشدار داد.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها