أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۳۵۸۴
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۱۰ تير ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598 به نقل از "قم‌نا" ، کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان و هم چنین یکی از شاخص های رضایت از عملکرد شهرداریها محسوب می شود.

طی سالهای اخیر مشکلات مربوط به آسفالت معابر شهری در بیشتر مناطق استان از جمله مسائلی بوده است که شهرداری استان  با آن دست به گریبان بوده است.

رانندگان  تاکسی در پاسخ به مشکلات معابر شهر  می گوید: شرایط آسفالت شهر بسیار بد است، گناه ما چیست که راننده تاکسی شده ایم، ما هرچه در می آوریم باید خرج تعمیر جلوبندی ماشین کنیم.

البته این دغدغه ذهنی تنها مربوط به رانندگان نبوده و نیست، بلکه شهروندان را نیز درگیر خود کرده، به طوری که بارها و بارها از این وضعیت ابراز نارضایتی کرده‌اند.
کافیست سوار وسیله نقلیه‌‌ای باشی تا در طول مسیر،بارها و بارها بالا و پایین رفتن خود را درپستی ها و بلندی های خیابان‌هااحساس کنی ،آنجاست که حتی اگر با صدای بلند از این وضعیت ابراز گلایه‌مندی نکنی، زیر لب قرونلند هایی می کنی، و اوضاع وخیمتر میشود زمانی که سوار اتوبوس شده باشی، شلوغی اتوبوس یک طرف؛ بالا و پایین رفتن آن به خاطر ناهمواری خیابان‌ها و وضعیت نامناسب آسفالت از طرف دیگر باعث رنجشت می شود.

امروز دغدغه اکثر مردم شهر وضعیت نامناسب خیابان ها است.
متوسط عمر آسفالت در سایر کشورها بین ۱۰ تا ۱۵ سال است؛ با این حال بر اساس قانون اصول مهندسی و به گفته کارشناسان عمر مفید آسفالت در ایران کمتر از یک سوم استانداردهای جهانی و چیزی حدود سه تا چهار سال است.

لکه گیری و یا روکش آسفالت خیابان ها سالانه هزینه زیادی را بر شهرداری که خود با چالشهای مالی عدیده ای مواجه است، تحمیل می کند. بنابراین، نیاز به بهبود کیفیت آسفالت مورد استفاده در معابر از طریق بهبود مصالح مورد استفاده در تهیه آسفالت، استفاده از نظرات متخصصان این حوزه، نظارت درست و منطقی بر نحوه آسفالت معابر و نگهداری صحیح معابر بسیار ضروری است.

یکی دیگر از عوامل اصلی کیفیت پایین معابر شهری، کنده کاری خیابان ها و معابر توسط سازمان های مختلف از قبیل آب و فاضلاب، مخابرات و سایر ارگان ها است. این حفاری های مداوم و بی پایان یکی از مهم ترین عوامل تخریب آسفالت خیابان هاست و متاسفانه شهرداری در این حوزه دخالت و کارایی چندانی ندارد؛ زیرا مشکل اصلی مربوط به زیرساخت های شهری و عبور بسیاری از تاسیسات از زیر خاک است. با این حال، در این حوزه مشکل اصلی عدم هماهنگی میان این سازمان ها با شهرداری ها است که هنگام حفاری خیابانها زمان تعمیر مجدد آن را افزایش می دهد.

شوری خاک هم دلیل دیگری است که عمر آسفالت را کم می‌کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ضمن اشاره به نوسازی و بهسازی آسفالت معابر گفت: نوسازی آسفالت به این صورت است که خیابانی احداث و بصورت یک‌پارچه آسفالت می‌شود؛ در بازسازی تعمیرات جزیی و رفع چاله و پستی بلندی معابر صورت می‌گیرد ،بعد از سرمای سال ۸۶ و از بین رفتن قسمت عمده آسفالت معابر شهرداری در سال ۸۸ تصمیم به نهضت آسفالت معابر با الویت معابر شریانی و سپس خیابان‌های کم عرض‌تر گرفته شد.

غفلت از معابر فرعی شهر و توجه بیش از حد به معابر اصلی باعث عدم اعتراض مردم نمی شود. شهرداری ها به طور اعم سعی می کنند معابری که بیشتر در معرض دید هستند را همواره در وضعیت ایده آل نگهداری کنند، تا مورد هجمه کمتری از نارضایتی ها قرار گیرند. اما نکته اصلی در اینجاست که صرف بخش عمده ای از بودجه در چند معبر اصلی به هزینه سایر معابر شهر اتفاق می افتد و به لحاظ بودجه ای امکان توجه به سایر معابر را از شهرداری سلب می کند. بنابراین، اولویت بندی معابر و بهبود کیفیت آسفالت معابر می تواند مانع از دوباره کاری های سالانه و صرف هزینه های صرفه جویی شده در معابر فرعی گردد.
در هر حال باید گفت کیفیت نامطلوب آسفالت خیابان‌های اصلی شهر و خیابان های فرعی و حتی کوچه ‌پس‌ کوچه‌های آن محل گلایه مشترک بیشتر افراد است که رفع این مشکل، همت مسئولان شهری را می‌طلبد.

 

DSC_0141 copy

DSC_0136 copy

DSC_0135 copy

DSC_0131 copy

DSC_0144 copy

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها