کد خبر: ۲۳۸۰۸۳
زمان انتشار: ۲۲:۳۲     ۰۱ مرداد ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598،کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با تصویب توافقنامه همکاری هسته‌ای غیرنظامی با ویتنام، در نظر دارد تا روابط با این دشمن سابق آسیایی را گسترش دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این توافقنامه به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا در بازار در حال رشد انرژی هسته‌ای ویتنام فعالیت کنند.

مقامات آمریکا و ویتنام در اکتبر گذشته به این توافق دست یافتند و در فوریه سال جاری این توافقنامه توسط باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مورد تایید قرار گرفت.

این توافقنامه اکنون باید توسط تمام اعضای سنا به تصویب برسد. مفاد این توافقنامه هم‌چنان نامشخص است. کمیته تحت رهبری دموکرات‌ها که مسئولیت نظارت بر سیاست خارجی آمریکا را برعهده دارد، در حالی با رای قاطع این توافقنامه را تصویب کرد که نگرانی‌هایی درباره فعالیت‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای وجود داشته و عده‌ای از قانون‌گذاران معتقدند که این توافقنامه محدودیت‌های ویتنام را در راه غنی سازی اورانیوم و یا تولید مجدد پلوتونیم، از بین می‌برد. این توانایی‌ها می‌توانند برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای استفاده شوند.

در مقابل، دولت ویتنام، توافقی غیررسمی را با آمریکا به امضا رسانده و در آن متعهد شده که این کشور قصدی برای پیگیری این قابلیت‌ها نداشته و تنها در نظر دارد تا سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود را که از بازارهای جهانی تهیه می‌کند، فراهم سازد.

دولت ویتنام در نظر دارد تا ظرفیت تولید انرژی اتمی خود را تا سال 2030 به بیش از 10 هزار مگاوات افزایش دهد. این کشور تاکنون قراردادهایی را با روسیه برای ساخت دو راکتور و قرارداد دیگری با ژاپن برای دو راکتور دیگر را تا سال 2020 امضا کرده است.

"موسسه انرژی هسته‌ای" مستقر در واشنگتن که در امر گسترش تکنولوژی اتمی گام بر می‌دارد، برآورد کرده است که این توافقنامه می‌تواند بین 10 تا 20 میلیارد دلار برای شرکت‌های آمریکایی سود به همراه داشته باشد.

ویتنام هم‌چنین با کشورهای کانادا، چین، فرانسه و کره جنوبی قراردادهایی در زمینه انرژی اتمی منعقد کرده است.

پیشنهاد آمریکا برای این توافق نشانه‌ای از تعمیق روابط بین واشنگتن و هانوی، بعد از گذشت دو دهه از عادی شدن روابط این دو کشور است. با این حال دولت آمریکا هم‌چنان به انتقاد از حقوق بشر در ویتنام ادامه می‌دهد.

این توافق همچنین بیانگر این است که دولت اوباما قصد دارد تا فعالیت خود را در جنوب شرق آسیا افزایش دهد.

مقامات آمریکا و ویتنام همکاری جامعی را در سفر اخیر رئیس جمهور ویتنام به کاخ سفید آغاز کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها