أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۴۳۸۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۰۴ آبان ۱۳۹۰
تحلیل‌نامه‌جدیداشتون‌درگفتگو۵۹۸ باکارشناس‌مسائل بین‌الملل؛
تصور غربی ها این می باشد که تلفیق سه پروژه اخیر آمریکا ، گزارش اخير احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر شوراي امنيت سازمان ملل؛، تحت فشار قرار دادن آمانو برای ارائه گزارش انحراف برنامه های هسته ایران و از چندی قبل طرح زیرکانه ان در رسانه ها و همچنین سناریو اتهام به ایران برای ترور سفیر سعودی در آمریکا ایران که قرار هست اهداف واحدی را درباره ایران دنبال کند، جمهوری اسلامی را برای مذاکره تحت شرایط دلخواه قرار داده است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نماینده 1+5 در گفت‌وگوها با ایران است چند روز پیش در پاسخ به پیشنهاد گفت‌وگوها که حدود یک ماه قبل توسط سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ایران اعلام شد، با ارسال نامه ای آمادگی 1+5 برای آغاز دوباره گفتگوها اعلام کرده است. برای تحلیل اهداف و محتوای این نامه پایگاه 598 طی گفتگویی با مهدی جهانتیغی روزنامه نگار و کارشناس مسائل بین الملل به بررسی آن پرداخته است که در ادامه می آید.

جهانتیغی در خصوص اهمیت مذاکره آینده غرب با ایران  افزود: ابتدا باید بدانیم مذاکره آینده با ایران بسیار برای غربی ها حائز اهمیت می باشد. زیرا آمادگی 1+5 برای مذاکراه در حالی صورت می گیرد که روند ضد غربی تحولات خاورمیانه و قدرت منطقه ایران دچار یک سیر صعودی شده و از طرفی دیگر در دورن امریکا یک دغدغه اصلی در این چند ماه اخیر بوجود آمده که دولت اوباما بقدری دچار مشکل در خاورمیانه شده است که در پرونده هسته ایران را دیگر توان تاثیر گذاری راهبردی ندارد.




این کارشناس مسائل بین المللی گفت: به همین دلیل غربی ها مجبور هستند که در شرایط فعلی خاورمیانه برای اینکه پرونده هسته ای ایران را به صورت کامل از دست ندهند روندمذاکره را به امید گرفتن امتیاز از ایران که الان امتیاز گرفتن از آن به نسبت قبل بسیار سخت تر شده را دوباره اغاز کنند.از این زاویه نامه خانم اشتون برخلاف ادبیات طلبکارانه و مدعی بکار گرفته شده در آن از سر نیازی استراتژیک می باشد.

وی افزود: علی الخصوص با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و عدم موفقیت چشمگیر تیم سیاست خارجه اوباما در پرونده هسته ای ایران،دولت اوباما برای تاثیر گذاری بر پرونده ایران هیچ گزینه دیگری به جز مذاکره با ایران ندارد. با هرچه نزدیکتر شدن به انتخابات حتی تصویری عجول و پرکار از امریکا حداقل به صورت ظاهری در مواجه با پرونده هسته ای ایران شاهد خواهیم بود همچنانکه این شتابزدگی در سناریو ضعیف اتهام به ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا واضح بود و یا اینکه نیویورک تایمز افشا کرد که اوباما رییس آژانس اتمی را برای ارائه گزارش علیه ایران تحت فشار قرار داده است.

جهانتیغی در ادامه بیان داشت: اما تصور غربی ها این می باشد که تلفیق سه پروژه اخیر آمریکا ، گزارش اخير احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر شوراي امنيت سازمان ملل؛، تحت فشار قرار دادن آمانو برای ارائه گزارش انحراف برنامه های هسته ایران و از چندی قبل طرح زیرکانه ان در رسانه ها و همچنین سناریو اتهام به ایران برای ترور سفیر سعودی در آمریکا ایران که قرار هست اهداف واحدی را درباره ایران دنبال کند، جمهوری اسلامی را برای مذاکره تحت شرایط دلخواه قرار داده است.

به همین دلیل در حالیکه در دو هفته اخیر برخی منابع غربی خبر از گزارش خاص آمانو درباره انحراف هسته ایران در آینده نزدیک می دهند ، خانم اشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در جواب نامه دکتر جلیلی همسو با این سناریو ها در نامه اش به گزارش آینده آژانس بین اللملی انرزژی اتمی اشاره می کند و از آن به عنوان بهانه ای جدید برای غربی برای تنبیهات بیشتر علیه تهران یاد می کند.

از سوی دیگر ادبیات نامه خانم اشتون نشان می دهد که انها با توجه به شرایط بحرانی که در منطقه حضور دارند می خواهند ضعف های خود را در مواجه با ایران در پشت یک ادبیات بالادستی پنهان کنند.

وی در خصوص اهداف غرب از این مذاکرات بیان داشت: خانم اشتون تلاش کرده است که جلسه آینده گفتگو را به سمتی ببرد که ایران به طرف پاسخگو تبدیل شود و همچنین اینکه اعلام می‌کند آماده از سرگیری مذاکرات با ایران بدون پیش شرط است جای بسیار تأمل دارد. زیرا درخواست از ایران برای مذاکره بدون پیش شرط يعني ديدگاه هاي خود در مذاكرات استانبول را تكرار نكند و تعلیق و توقف فعالیت ها را بپذیرد.

معنا ی این پیام این است که اشتون آخرین و سخت ترین گزینه را یعنی توقف عنی سازی برای ادامه مذاکره برای ایران مطرح کرده است که این گزاره یعنی عملا جلسه گفتگو اصالت ندارد بلکه باید هدف از اعلام مذاکره را در گزینه دیگری همچون ایجاد یک فشار مضاعف بر علیه ایران معنا کرد.

این روزنامه نگار در ادامه بیان داشت: در واقع این اقدام خانم اشتون با توجه به اینکه می داند ایران از اصول خود در مذاکره کوتاه نخواهد آمد یعنی کشاندان مذاکرات به سمت شکست و بن بست و زمینه سازی برای صدور قطعنامه سنگین تر بر علیه ایران شورای امنیت می باشد،همان هدفی که سه پروژه حقوق بشری و اتهام ترور به ایران و زوایای نظامی پنهان پرونده هسته ای ایران از ابتدا برای آن طراحی شده است.

با این تحلیل می توان نتیجه گیری کرد که این نامه غیر مستقیم نیروگاه بوشهر را نیز هدف قرار داده و قبول توقف غنی سازی یعنی نداشتن سوخت برای نیروگاه بوشهر و جلوگیری از تاسیس نیروگاه های جدید و این نامه اشتون با این ادبیات یعنی تلاش برای سنگ اندازی راه اندازی قریب الوقوع نیروگاه بوشهر و نیروگاه آتی می توان تفسیر کرد.

از سوی دیگر 1+5 در آستانه مذاکره با ایران با تردیدهای جدی مواجه بوده که تصمیم گیری در نحوه مواجه با ایران در مذاکره مذکور دچار مشکل راهبردی کرده است.

در حال حاضر چین و علی الخصوص روس ها درباره همراهی با جناح تندرو 5+1 با محوریت آمریکا با تردید های جدی مواجه هستند.

حتی چین و روسیه به صراحت از آژانس خواسته اند که از گزارش امریکایی علیه ایران و گزارش احساسی خوددارای کند.

مهدی جهانتیغی در ادامه افزود: البته روس ها به نسبت چینی ها با تردیدهای جدی تری مواجه هستند زیرا طی چند هفته اخیر چندین بار اعلام کرده اند که در صورتی که ایران بخواهد نیروگاه هسته جدید بسازد روسیه همکاری گسنرده تری خواهد داشت و همچنین راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را برای خود یک موفقیت بزرگ نامیده اند و حتی آقای اشماتكو وزير انرژي روسيه ، گفته است که تکمیل نیروگاه بوشهر با پیشرفته ترین تکنولوژی صنعت انرژي اتمي روسيه قدرت رقابتي خود را در صحنه جهاني به نمايش گذاشت.

این نشان می دهد که روسیه مدل بوشهر را می خواهد با تکرار آن در منطقه به یک مدل سودآور اقتصادی تبدیل کند. همچنانکه در حال حاضر با همان تکنولوژی بوشهر نیروگاهی را در هندوستان در دست ساخت دارد. و این مسئله در آینده بر تصمیمات روسیه تاثیر های فراوانی خواهد داشت.
اما واقعیت این است که نهایت کاربرد اخیر مذاکره در صورت تکرار ادعاهای قبلی از طرف غرب و در صورت اینکه ایران در مذاکرات اسیر غرب نشود ، تنها یک صدور قطعنامه جدید خواهد بود و این البته مانند گذشته تاثبر گذاری استراتژیکی در پرونده هسته ای ایران نخواهد داشت.

وی افزود: بنابراین با ادامه این روند 5 +1 با اختلاف نظر جدی به میز مذاکره با ایران خواهد آمد مگر اینکه در این میان 5+1 طرح گام به گام روسیه را بپذیرد یا در یک طرح چدید که شبیه طرح گام به گام باشد و روسیه و چین را راضی کند به پای میز مذاکره بیایید.

اكنون که نيروگاه اتمي بوشهر به عنوان نخستين نيروگاه خاورميانه و منطقه در آخرین روزهای راه اندازی کامل خود می باشد و دانشمندان ایرانی ضمن آنکه كاملا به تكنولوژي غني سازي اورانيوم دست يافته است وارد شناسايي تجهيزات راكتور و به بومي كردن اين صنعت در كشور نیز هستند ایران در عرصه هسته ای به یک نقطه غیر قابل بازگشت رسیده است و غربی ها باید مانند روس ها یک روز باید بیایند و رسما ورود ایران به عرصه باشگاه کشوران هسته ای پیشرفته تبریک بگویند.

از سوی دیگر حتی در صورتیکه مذاکره آینده از طرف غربی فقط برای سنجش میزان مرعوب شدن ایران و اهداف غیر سازنده باشد ، ادامه مذاکره برای ما همچنان خریدن زمان است و در هر صورت بازی دو سر برد می باشد .
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سهیل بشردوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
الهم اشغل ظالمین باظالمین همینه ها!
انقدر تو مشکلات خودشون دارن غرق می شن که اگه امروز تو خلیج فارس بمب هسته ای آزمایش کنیم فقط محکوم می کنن
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها