کد خبر: ۲۴۵۴۱
زمان انتشار: ۱۲:۱۶     ۰۵ آبان ۱۳۹۰
روز گذشته حجت‎الاسلام و المسلمين قاسم روانبخش با حضور در غرفه "خبرنامه دانشجویان ایران" در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات به سوالاتی پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»،  متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

خبرنامه دانشجویان ایران: با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس و در پی آن ریاست جمهوری، علی لاریجانی که در مجلس هشتم از طرف مردم قم وارد مجلس شده بود، در این دوره از یکی از سه شهر قم، تهران یا اصفهان کاندیدا می شود، اگر ایشان نتواند اجماع آرای قم را بدست بیاورد. تعبیر شما در این مورد چیست؟

روانبخش: اینکه آقای لاریجانی از کجا کاندیدا می شود برای من هنوز ثابت نشده ولی این را می دانم که اگر ایشان از قم حضور پیدا کنند قطعا رای قبلی را نخواهند آورد و یک افت رای فاحش خواهند داشت. بخاطر اینکه جریانی که ما در آن دوره با ایشان لیست مشترک دادیم قطعا به ایشان رای نخواهیم داد.

خبرنامه دانشجویان ایران: دلایل افت رای ایشان از منظر مردم قم چه می تواند باشد؟ خب شما می دانید منظر دید ما به عنوان دانشجو با مردم قم ممکن تفاوت داشته باشد. برای مثال ما خبرآنلاین منتسب به آقای لاریجانی را شبه بی بی سی می دانیم.

روانبخش: بنده و نخبگانی که در آن دوران دور یک میز با ایشان نشستیم به نظر من ایشان نتوانست شرایط لازم را تامین کند. من فکر می کنم یکی از جهاتش این است که قالب نخبگان و توده مردم در رصد عملکرد ها قرار دارند و فکر می کنم ایشان در فتنه 88 خیلی بهتر از این می توانست عمل کند. نقشی که برادر ایشان (دکتر محمدجواد لاریجانی) ایفا کرد به مراتب بهتر از عملکرد ایشان بود. در واقع ایشان نوعی سکوت در آن ایام داشتند و اخیرا هم گفتند سکوتم بخاطر این بود که مردم یک پناهگاهی داشته باشند.

من می گویم وقتی خود رهبری خط مقدم آمده  و رهنمود می دهد؛ پناهگاه اصلی مردم رهبری است. وقتی رهبری صحبت می کنند و موضوع لشگرکشی خیابانی را مطرح می کنند؛ آقای لاریجانی میگوید یک خیابانی به این موضوع اختصاص بدهیم که این خلاف نظر رهبری است.

برای ما لاریجانی و غیره مطرح نیست هر کسی که خلاف نظر رهبری عمل بکند ما از او دور می شویم. ایشان به عنوان رئیس مجلس خیلی بهتر از اینها می توانست عمل کند. اما ایشان این کار را نکرد. نمونه هایی از این دست برای کسانی که فضا را رصد می کنند خیلی مفهوم دارد. این نیست که بگوییم ایشان باید کنار گذاشته شود نه ولی این که ما بهش رای بدهیم که دوباره نماینده شود و... ما در این تردید داریم. آنچه که تا بحال ثابت شده این سوالاتی است که هست.

یک خط کشی هست به اسم خط کش ولایت. ما همه را با این اندازه می زنیم هر که از آن دور شود خب ما هم از او دور می شویم. بر این اساس است که من فکر می کنم ایشان افت رای دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: آقای زاکانی در مدرسه معصومیه قم گفتند که قالیباف نگاه بازی دارد. از نوع چینش همشهری هم این را می توان برداشت کرد. خب از خانواده شهدا تا کسانی که در جشن های شعبانیه به رقص و آواز مشغولند پشت سر ایشان هستند. معیار حقیقی در مورد بررسی افرادی مثل ایشان چیست که اتفاقا در 7+8 هم نماینده دارند؟

روانبخش: من بخاطر شکایت های آقای قالیباف دو بار دادگاهی شدم لطفا در مورد ایشان سوال نکنید.

خبرنامه دانشجویان ایران: به چه جرمی؟

روانبخش: بنده یکبار از ایشان پرسیدم هزینه های تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری 84 را از کجا آوردی و ایشان از ما شکایت کردند و ما را بردند دادگاه و 300هزار تومان جریمه کردند.

ببینید ما اگر همه را با همان تراز بسنجیم درست می شود. صرف صحبت ها هم نمی شود بلکه باید عملکردها بررسی شود. من نمی گویم ایشان به درد شهرداری نمی خورد اما اگر کسی قرار باشد بگوید چه کسانی کاندیدا شوند از طرف جبهه اصولگرایی قطعا ایشان بدرد این تراز نمی خورند که وارد 7+8 شوند. این آدم هایی که خودشان در شرایط فتنه و در آن حساسیت خاص عملکرد مناسبی نداشتند نمی توانند تراز عملکرد برای دیگران باشند. در آن زمان رهبری فریاد زد اما اینها حرفی نزدند.

ما بارها این را مطرح کردیم که چرا باید اینها در 7+8 کاندیدا داشته باشند؟ اما جواب خاصی نداشتند.

البته افرادی مثل آقای تقوی می گویند ما بهتر از قالیباف نداشتیم؛ یعنی قحط الرجال بوده اما بنده و دوستان ما معتقدیم از ایشان بهتر خیلی داریم. به نظرم باید در این مباحث تجدید نظر بشود.

خبرنامه دانشجویان ایران: آقای مصباح به این آقایان گفتند شما که با اصلاحطلبان می توانید پیوند بخورید چرا با پایداری نمی توانید مگر خودتان نمی گویید پایداری به شما نزدیک تر است. در مورد این بحث چه میدانید؟

روانبخش: استاد مصباح به آقایان زاکانی و ... فرمودند که شما می گویید روی 7+8 تاثیر دارید؛ خب از آن طرف می گویید پایداری به شما نزدیکتر است خب چرا سر یک میز نمی نشینید صحبت کنید؟

من معتقدم که گفتمان را باید با چنگ و دندان حفظ کنیم. این گفتمان از دل بحرانهایی عبور کرده تا به اینجا رسیده. شخص رهبری هم در حفظ این گفتمان نقش اصلی را داشته و الا هزاران بار آن افرادی که در دوره کارگزاران و اصلاحات می گفتند امام باید به موزه تاریخ برود این گفتمان را از بین می بردند. خیلی بابت این گفتمان هزینه دادیم و خون دل خوردیم. ما نمی گذاریم جریان انحرافی آن را منحرف کند نه جریان فتنه به آن آسیب بزند. پایداری هم به معنی پایداری برآن گفتمان است. صحبت های رهبری باید باز شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها