يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۵۴۰۶۹
زمان انتشار: ۱۰:۱۵     ۰۲ مهر ۱۳۹۳
ادعای جدید روزنامه‌های آمریکایی از زبان یک مقام ایرانی:
رویترز نوشت: ”یک مقام ارشد ایرانی در گفتگو با رویترز مدعی شد امریکا قبل از آغاز حملات خود به داعش در سوریه به ما اطمینان داد که ارتش دولت بشار اسد جزو اهداف نظامی امریکا نخواهد بود!"/ هافینگتون پست نوشت: ”رئیس جمهور ایران از سخنان خود مبنی بر لزوم متوقف کردن حملات امریکا علیه داعش کوتاه آمده و فقط درباره ی مشروعیت آنان سخن می گوید. این موضع گیری به این دلیل است که تهران خود نیز به ضرورت حذف داعش معتقد است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598؛ برخی رسانه های پرمخاطب امریکایی اخیرا مدعی شده اند که امریکا قبل از آغاز حمله به سوریه و عراق برای مقابله با داعش، با ایران درخصوص مقاصد خود از آغاز این جنگ گفتگو کرده است. این مطلب زمانی حساسیت زا می شود که تمامی رسانه های مذکور مطلب فوق را به نقل از یک مقام ایرانی که نخواسته نامش فاش شود بیان داشته اند!

رویترز در این خصوص نوشت: ”یک مقام ارشد ایرانی در گفتگو با رویترز مدعی شد امریکا قبل از آغاز حملات خود به داعش در سوریه به ما اطمینان داد که ارتش دولت بشار اسد جزو اهداف نظامی امریکا نخواهد بود!" رویترز در ادامه می نویسد: ”این ارتباط که یک مقام امریکایی نیز از آن سخن گفته است نشان می دهد دو دشمن دیرینه [یعنی امریکا و ایران] کم کم به سطحی از ارتباطات می رسند که در سه دهه ی گذشته به ندرت اتفاق افتاده است!" رویترز مدعی است این گفتگوها از جانب ایران و به دلیل نگرانی جمهوری اسلامی نسبت به دولت بشار اسد در میتینگ های دو جانبه بین ایران و امریکا مطرح شده و امریکا به ایران تعهد داده است به نیروهای ارتش بشار اسد آسیبی وارد نکند.

گفته می شود این مذاکرات ابتدا در ژنو و سپس در نیویورک انجام شده اند. ما از سوی دیگر یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ی امریکا در گفتگو با خبرنگار رویترز اعلام کرد: ”ما فقط مقاصد خود را با ایران در میان گذاشته ایم اما از اهداف جنگی و زمان حملات چیزی نگفته ایم. مسلما امریکا هیچگاه در زمینه های اطلاعاتی با ایران همکاری نخواهد کرد!"

اما فاکس نیوز در این رابطه به نقل از مقام امریکایی مذکور نوشت: ”همانطور که پیشتر گفته ایم، ما در هیچ عملیات نظامی با ایران همکاری نخواهیم کرد." هافینگتون پست نیز در تحلیل خود از اظهارات دکتر روحانی در نیویورک نوشت: ”رئیس جمهور ایران از سخنان خود مبنی بر لزوم متوقف کردن حملات امریکا علیه داعش کوتاه آمده و فقط درباره ی مشروعیت آنان سخن می گوید. این موضع گیری به این دلیل است که تهران خود نیز به ضرورت حذف داعش معتقد است." این سایت خبری بلافاصله پس از نقل این تحلیل اضافه می کند: ”البته رهبر ایران آیت الله سید علی خامنه ای همکاری ایران با امریکا را ممنوع اعلام کرده است. اما مقامات ایرانی در گفتگو با رویترز اعلام کردند تهران حاضر است در مقابله با گروهک تروریستی داعش با امریکا همکاری کند و در عوض این همکاری، انتظار نرمش بیشتر امریکا در خصوص موضوع هسته ای را دارد."

این در حالی است که ساعاتی پیش از آغاز حملات هوایی واشنگتن و متحدان عربی اش علیه مواضع گروهک تروریستی داعش در سوریه کاخ سفید اذعان کرد از پیوند دادن مذاکرات هسته ای با همکاری ها با ایران درخصوص داعش جدا پرهیز خواهد کرد.

از سوی دیگر، نیویورک تایمز مدعی شد امریکا با حمله به داعش به ایران و روسیه لطف کرده که متحد منطقه ای آنها (یعنی سوریه) را از لوث تروریست ها پاک خواهد نمود!

تا این لحظه هنوز هیچ مقام ایرانی، گفتگوی ایران و امریکا و تعهد کاخ سفید مبنی بر هدف قرار ندادن مواضع ارتش سوریه را تایید ننموده است اما اگر ادعاهای این رسانه ها حقیقت داشته باشد و چنین گفتگوهایی حقیقتا بین مقامات ایران و امریکا رد و بدل شده باشند باید به مسئولین ایران نسبت به سوء استفاده ی رسانه های غربی از چنین اظهاراتی هشدار داد؛ هرچند که شاید اصل مطلب یک پیروزی تلقی گردد.

در هر حال [چه این خبر صحت داشته باشد یا خیر] اینکه کاخ سفید خود را موظف دانسته تا به ایران نسبت به حساسیت ها و خطوز قرمز جمهوری اسلامی تعهد دهد یک پیروزی محسوب می شود اما از سوی دیگر، رسانه ها با سوء استفاده از نحوه ی بیان ماجرا، سعی می کنند اولا مقامات ایرانی را نیازمند به ارتباط با امریکا نشان دهند و از سوی دیگر تلاش آنان برای برقراری ارتباط با ایران را در تضاد با توصیه های رهبر انقلاب عنوان کنند. اصرار رسانه های منعکس کننده ی این خبر در درخواست مقام ایرانی برای فاش نشدن نامش القاء کننده ی همین موضوع است.

منابع:

http://af.reuters.com/article/worldNews/idAFKCN0HI2G220140923

http://www.foxnews.com/politics/2014/09/23/us-reportedly-informed-iran-in-advance-syria-airstrikes/

http://www.huffingtonpost.com/2014/09/23/us-strikes-syria-iran_n_5870498.html

http://www.nytimes.com/roomfordebate/2014/09/23/strikes-on-isis-now-what/demand-that-russia-and-iran-pressure-assad-to-step-down

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها