يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۵۴۸۸۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۰۵ مهر ۱۳۹۳
با پايان يافتن دولت دهم انتقادها به پرداخت يارانه‌ نقدي افزايش پيدا كرده و حتي تا مرحله حذف‌هاي گزينشي پيش رفته است. اما به نظر مي آيد مقدمه چيني هايي براي حذف كامل آن در حال انجام است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از جوان، از زمان اجرايي شدن يارانه هاي نقدي نگاه ها به اين مسئله كاملا متفاوت و با آراء متضادي همراه بوده است. با پايان يافتن دولت دهم انتقادها به آن افزايش پيدا كرده و حتي تا مرحله حذف‌هاي گزينشي پيش رفته است. اما به نظر مي آيد مقدمه چيني هايي براي حذف كامل آن در حال انجام است.

امروز خبرگزاري ايرنا يكي از چهار تيتر برتر خود را اينگونه انتخاب كرده است: «توزیع یارانه نقدی با چه بها و پیامدی؟» در بخشي از اين مطلب آمده است: «رئیس دولت دهم بدون توجه به موضوع ' هدفمندی'، یارانه های نقدی را میان همه اقشار جامعه توزیع کرد» اين مسئله نشان مي دهد كه يارانه هاي نقدي و تلاش براي حذف آن، نشانه گيري شده است. اين در حالي است كه بسياري از حاميان دولت يازدهم تاكيد كرده اند كه حذف يارانه ها مي تواند در آينده سياسي آن تاثير بگذارد.

در اين گزارش آمده است: زمانی که موضوع هدفمندی یارانه ها مطرح شد، قرار بود که منابع حاصل از هدفمندی فقط میان اقشار آسیب پذیر جامعه توزیع شود و بخش دیگر این منابع، تولید را در کشور سر و سامان دهد.

مرکز آمار ایران که متولی شناخت دهک های جامعه بودف علیرغم بکارگیری نیروی بی شمار و همچنین هزینه کرد بودجه زیاد برای تفکیک دهک های مختلف جامعه، به نتیجه قابل استنادی دست نیافت و رئیس دولت دهم بدون توجه به موضوع ' هدفمندی'، یارانه های نقدی را میان همه اقشار جامعه توزیع کرد به طوری که اقشار فرودست و بالادست جامعه از یارانه نقدی به تساوی بهره مند شدند به طوری که هدف اصلی طرح فراموش شد.

بنابر گزارش خبرگزاري ايرنا افزایش قیمت ها نه تنها موجب تشدید هزینه زندگی مردم شد بلکه یکسال پس از اجرای آن، برخی بررسی ها نشان داد که کاهش مصرف انرژی پس از هدفمندی یارانه ها مقطعی بوده و رفتار غلط مصرف کنندگان دوباره نظیر گذشته در حال بازگشت است. تجربه افزایش قیمت حامل های انرژی در کشور نشان می دهد که توجه به فرهنگ سازی و ترغیب مردم به استفاده درست از منابع بسیار مهمتر از رشد قیمت ها است. هم اکنون برغم مشکلات مربوط به کمبود آب، صرفه جویی در استفاده از آب مشاهده نمی شود که همه اینها می تواند به موضوع اعتماد و فرهنگ سازی میان مسئولان و مردم، ارتباط داشته باشد.

در بخش دوم اين گزارش آمده است: ‌دولت یازدهم با اینکه از روز نخست اعلام کرد پرداخت نقدی یارانه ها را ادامه می دهد اما در صدد بود که دهک های ثروتمند را از دریافت یارانه نقدی حذف کند. متاسفانه با فراخوان برای ثبت نام دوباره فقط حدود 2 میلیون نفر از دریافت یارانه انصراف دادند که این خانوارها به طور عام از جمله افرادی هستند که به عملکرد دولت یازدهم اعتماد دارند و دل نگرانند که دولت باید با تدبیر از این شرایط ناخرسندی که دولت دهم بر دامان این کشور گذاشته هرچه سریعتر عبور کند.

22 میلیون خانواده (70 میلیون نفر) در این مرحله ثبت نام کردند. همچنین در این مرحله 10 هزار میلیارد تومان برای کمک به بخش تولید اختصاص داده شد تا در برابر افزایش قیمت انرژی آسیب نبیند. مسعود پزشکیان نماینده مجلس نهم در مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم همراهی مردم در این مرحله از طرح، افزود: عده ای هستند که این نظام را نمی خواهند و از هر طریق ممکن، قصد ضربه زدن به آن را دارند. برخی دیگر به قضیه سیاسی نگاه می کنند و نمی خواهند دولت یازدهم موفق شود. اینها کسانی هستند که نظام را می خواهند اما به دلیل جهل و ناآگاهی شان دولت را زمینگیر می کنند و اما عده ای دیگر اساسا نمی دانند چه کار می خواهند بکنند و لج بازی می کنند. مگر می شود در یک کشور 90 درصد نیازمند باشند؟ یعنی در کشور ما 90 درصد زیر خط فقر قرار دارند؟ بهبود بازده اقتصادی جامعه، جلوگیری از افزایش بی رویه مصرف سوخت و بهبود زندگی اقشار فرودست جامعه و توزیع عادلانه تر ثروت از اهداف این طرح بود اما براستی این اهداف محقق شد؟ توزیع ثروت عادلانه تر شد و یا اقشار فرودست جامعه از شرایط بهتر معیشتی برخوردار شدند؟

خبرگزاري رسمي دولت با انتقاد از پرداخت يارانه ها،‌ اين جريان را تحميلي دانسته و تاكيد كرده است: ادامه سیاست های تحمیلی به نفع دولت تدبیر و امید که برخاسته از رای مردم که نه فقط بر سر انجام وظیفه بلکه رای خود را با شور و امید به صندوق ها ریختند، نیست. ضروری است دولت هرچه سریعتر، دهک های برخوردار را شناسایی و در صورتی که می خواهد یارانه نقدی پرداخت کند فقط به بخشی از جامعه که نیازمند هستند این مبلغ تعلق گیرد. بی تردید توزیع سبد کالا به خانوارهای نیازمند که تحت پوشش کمیته های امداد و یا بهزیستی هستند، کاری ارزشمند از سوی دولت یازدهم است. حذف یارانه نقدی و تخصیص بخشی از این درآمد به خانوارهای نیازمند می تواند روش موثرتری برای حمایت دولت از محرومان جامعه باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها