کد خبر: ۲۵۶۱۹
زمان انتشار: ۱۹:۳۴     ۱۵ آبان ۱۳۹۰
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، متن کامل پیام «جواد شمقدری» به پنجمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، به این شرح است:

به نام خدا
ای محقق بی‌حقیقت هیچ شی‌ای هست نیست                                                                                                                                                        عارفانه این حقیقت در همه اشیاء طلب
این بیت از شاعر و عارف نامدار شاه نعمت‌اله ولی است، هم او که گفت: «ما آنانیم که خاک را به نظر کیمیا کنیم.»
سخن و ادعای این عارف چنان بلند و محکم بود که حافظ لسان‌الغیب، خطاب به او می‌فرماید:
آنانکه خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا بود که گوشه‌ی چشمی به ما کنند
 در گستره‌ هنر و حقیقت یا همان سینماحقیقت توقع بزرگی نیست اگر سینماگر را آن کسی بدانیم که می‌تواند خاک را به نظر کیمیا کند. عرصه‌ی هنر و بخصوص سینما عرصه‌ی درشت‌نمایی و به معرض دید گذاشتن است. اگر فیلمساز با نگاه ژرف و خلاق خود موضوع یا آسیب و معضلی را ببیند و آن‌را هنرمندانه و همراه تحلیل روشنگر، به مخاطب عرضه کند، قطعاً کار کیمیاگری انجام داده است. البته کار خوب و جذاب و هنرمندانه در «سینماحقیقت» قطعاً با معرفت بدست می‌آید و اینگونه نیست که تنها انتخاب موضوع و علاقه و جانبداری از آن، جوابگوی یک فیلم خوب و کارآمد باشد.
امروزه مقوله سینما و «سینماحقیقت» به‌ عنوان یک پدیده‌ی علمی و فرهنگی شناخته می‌شود که این خود نشان از اهمیت و ارزش تحقیق و پژوهش و داشتن دانش لازم در موضوع می‌تواند باشد. قطعاً حاصل مقوله یک اثر هنری است. چنانکه در تطبیق با قالب‌های شعر فارسی یک اثر خوب سینمایی یا مستند، همپای یک قصیده و یا یک غزل است، حتی ممکن است بُرد آن از سروده‌ای در این باب افزون‌تر باشد. اما صداقت و معرفت برای تجلی قویتر حقیقت در یک اثر سینمایی از لوازم ضروری است.
ممکن است این سؤال مطرح شود که جایگاه، منظر و نقطه‌نظر فیلمساز در این میان کجاست؟ در این زمینه این نکته قابل ذکر است که منظر یک فیلمساز از دانش و اندوخته‌های فرهنگی و هنری او نشأت می‌گیرد. لذا یک سینماگر بخصوص در عرصه «سینماحقیقت» باید به استنباط رسیده باشد. همانگونه که در حوزه‌های علمیه مرسوم است، این توانایی را به‌ عنوان اجتهاد می‌شناسند و مجتهد قادر است احکام شرعی را براساس اندوخته‌ها و توانایی خود برای مسلمانان استخراج و اعلام کند.
یک سینماگر فهیم در این عرصه مانند یک کارشناس می‌تواند در موضوع‌هایی چون جامعه، مردم، مسائل فرهنگی، خانوادگی، حتی مباحث جدی و بحث‌انگیز تاریخی نظر و تحلیل خود را ارائه دهد و این دستاورد فیلمسازی در شکل مطلوب، می‌تواند مبنای حل مشکلات مردم باشد. چرا که نگاه ژرف و تیزبینانه سازنده فیلم، به اموری دست می‌یابد که معمولاً از دید بقیه پوشیده است. لذا جا دارد تا در این مقطع تاریخ‌ساز و تعیین کننده که از پیچ‌های بزرگ تاریخ معاصر است و حوادث این ایام که ریشه در مقاومت ملت بزرگ ایران و بیداری اسلامی و وجدان‌های پاک بشری دارد، زمینه‌ساز واقعه‌ی عظیم ظهور گردد. شایسته‌ است  «سینماحقیقت» و فیلمسازان آنرا جدی‌تر بگیریم.
در خاتمه تشکر و قدردانی خود را از همه دست‌اندرکاران سینمای مستند، مهمانان خارجی (داوران و کارگردانان)، فیلمسازان حاضر در جشنواره، مدیران و همکاران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» اعلام می‌دارم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها