کد خبر: ۲۵۷۴۷۴
زمان انتشار: ۱۱:۰۲     ۱۶ مهر ۱۳۹۳
گزارشی درباره تفاوت دینداری قبل و بعد از انقلاب؛
برخی معتقد اند که مردم بعد از انقلاب اسلامی از دین فاصله گرفته اند در حالی که قبل از انقلاب بیشتر به مسائل دینی توجه میکردند / چون قبل از انقلاب دین در مهجوریت قرار داشت، مردم احکام را به صورت تبلیغی انجام میدادند و به همین خاطر برخی به اشتباه معتقدند که دینداری مردم بعد از انقلاب کمتر شده / امروز هر چند آمار دقیقی از مساجد در کشور وجود ندارد اما طبق آمار سازمان اوقاف حدود 70 هزار مسجد و هزاران هیئت در کشور فعالیت میکنند

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، جوانان دین گریز شده اند، چرا جامعه به سمت بی دینی میرود؟ چرا وضیعت دینداری مردم بعد از انقلاب کمتر شده است؟ اینها سوالات، نظرات و مقالاتی است که امروزه بحثی داغ در فضای جامعه ما دارد. نارضایتی از رفتار و کردار جوانان در بین والدینی که علت اینگونه رفتارها را نمیدانند. اما آیا به واقع اینچنین است و بی دینی رشد کرده؟

حجت الاسلام ادیب یزدی کارشناس مسائل دینی معتقد است که چون قبل از انقلاب دین در مهجوریت قرار داشت، مردم احکام را به صورت تبلیغی انجام میدادند و به همین خاطر برخی به اشتباه معتقدند که دینداری مردم بعد از انقلاب کمتر شده "دین داری در دوران قبل از انقلاب در مهجوریت بوده و بعد از انقلاب به غالبیت رسیده است. درآن زمان همه مردم از احکام به صورت تبلیغی استفاده می کردند چرا که سعی همه بر این بود که پرچم اسلام را بالا ببرند و عزت اسلام حفظ شود . اما بعد از انقلاب دینداری به غالبیت رسید، یعنی هم توقع مردم از سطح دینداری بالاتر رفت و هم اینکه وفور دینداری و شعایر دینی موجب شد تا بسیاری از مسایل به چشم نیاید. البته دینداری در این زمان سخت تر از زمان مهجوریت است چرا که اسلام با تمام قدرتش ظهور کرده و دشمنان تحریک می شوند تا اسلام را از بین ببرند".

این کارشناس مذهبی در ادامه بر این باور است که بعد از انقلاب اسلامی دین در وضعیتی بسیار خوبی قرار گرفت "در دوران پهلوی مردم مذهبی کم بودند علاوه بر این اکثر نگاه های دینی رساله محور بود یعنی دین در حد فردی مورد توجه بود نه به صورت جمعی از سوی دیگر مراکز فساد هر روز بیشتر و شلوغ تر میشد که اگر به همان منوال ادامه پیدا میکرد، امروز چیزی از دین بجز در کتاب هاب تاریخ پیدا نمیکردیم. بعد از انقلاب اوضاع بسیار بهتر شد و نگاه ها جامع ترشد ، جلوی بسیاری از مفاسد گرفته شد، دین به حوزه های دیگر مثل ارتش، دولت، دانشگاه، اقتصاد ورود کرد و نظام سیاسی برپایه دین طراحی شد -هرچند که به موفقیت کامل نرسیده اما همین کار اندک موجب شد تا توجه به اسلام عزیز بیشتر شود- این امر را میتوانید در مقید بودن مرد در انجام شعائر دینی مشاهده کنید".

با نگاهی به شعائر دینی در قبل و بعد از انقلاب میتوان این امر را به خوبی مشاهده کرد. به طور مثال اعتکاف یکی از این شعائر است. در حالی که چیزی به عنوان اعتکاف، قبل از انقلاب وجود نداشت اما اکنون فقط در دانشگاه ها حدود 50 هزار دانشجو در این مراسم شرکت میکنند. حجت الاسلام سید محمد طاهری مدیر امور فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها آمار معتکفین امسال دانشگاه ها را 53 هزار نفر عنوان میکند و میگوید "طبق آمار نهایی از کل دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های کشور رسیده است، تعداد 53 هزار دانشجو برای شرکت در مراسم اعتکاف ثبت نام کرده بودند که به علت کمبود امکانات تعدادی از این افراد به مساجد جامع محله‌های شان رجوع داده شده‌اند".

توسعه و ساخت مساجد و هیئت های مذهبی نیز یکی دیگر از این نشانه هاست. امروز هر چند آمار دقیقی از مساجد در کشور وجود ندارد اما طبق آمار سازمان اوقاف حدود 70 هزار مسجد و هزاران هیئت در کشور وجود دارد. عزاداری میلیون ها ایرانی در ایام محرم، برگزاری دعای عرفه، نماز عیدین، همخوانی قرآن، توسعه و رشد چشمگیر سفرهای زیارتی و هزاران نشانه دیگری وجود دارد که گویای  رشد فرهنگ دینی بعد از انقلاب اسلامی است. رشدی که نباید آن را به خاطر بروز برخی نا بهنجاری ها مانند بد پوششی و یا امثال آن نادیده گرفت و حکم به دین گریزی جوانان یا کاهش دینداری پس از انقلاب داد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها