أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۶۲۹۱۶
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۳۰ مهر ۱۳۹۳
استان قم در آینده نزدیک قد خواهد کشید؛
حجت‌الاسلام و المسلمين آشتياني نماينده مردم قم در مجلس در گفتگو با پایگاه 598 در واكنش به برخي صحبت‌ها گفت: موضوع الحاق شهرستان‌هاي ساوه، دليجان و محلات يك موضوعي نيست كه ديروز و امروز مطرح شده باشد و چندين سال است مطرح شده و هيچ شوخي نيز با كسي در اين خصوص نداريم./ نماينده مردم ساوه هم در این گفتگو افزود: موضوع الحاق يك موضوع جدي است و با كسي شوخي نداريم.
به گزارش سرویس خانه ملت پایگاه 598؛ موضوع الحاق شهرستان‌هاي دليجان، محلات و ساوه به قم براي نخستين بار چند وقت پيش توسط نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي رسما رسانه‌اي شد، موضوعي كه از سه سال پيش دنبال مي‌شد اما كمتر در رسانه‌ها به اين موضوع پرداخته شده بود.

پس از پيگيري‌ها و جلسات متعدد احمد اميرآبادي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي در يك نشست خبري براي نخستين بار اين موضوع را رسانه‌اي كرد و گفت: جلسات مختلفي در اين زمينه برگزار شده و حتي با مسئولان مربوطه نيز صحبت شده و قرار است اين الحاقات انجام شود.

وي در آن مصاحبه تاكيد كرده بود كه موضوع الحاق شهرستان‌ها به قم با دكتر لاريجاني ديگر نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي و رئيس مجلس نيز مطرح شده و وي نيز موافق اين اقدام است.

*اهميت الحاق شهرستان‌ها به قم

يكي از مشكلات استان قم، تك شهر بودن اين استان است كه مشكلات بسياري را در خصوص جذب اعتبار به وجود آورده است و از سوي ديگر جلوي پيشرفت و توسعه استان را گرفته است.

از سوي ديگر با توجه به علاقه گسترده شهرستان‌هاي اطراف براي الحاق به قم، اين موضوع اهميت بيشتري پيدا كرده و موجب شد تا نمايندگان هم آن را دنبال كنند.

يكي ديگر از دلايل انتخاب الحاق شهرستان‌هايي همچون محلات و دليجان به قم، وسعت اين استان است به گونه‌اي كه وسعت استان قم نسبت به جمعيت آن كم است و با اضافه شدن دو شهرستان محلات و دليجان اين وسعت گسترده شده و در تقسيمات كشوري نيز موثرتر خواهد بود.

از سوي ديگر شهرستاني همچون ساوه كه يك شهر صنعتي به حساب مي‌آيد مي‌تواند نقش موثري در توسعه صنعت در استان قم داشته باشد و با توجه به نزديكي اين شهرستان به قم، اين الحاق مي‌تواند در تحول و گسترش شهر ساوه نيز موثر باشد.

همچنين مردم شهرستان‌هاي دليجان، محلات و ساوه با حضور در نماز جمعه‌هاي شهرستان‌هاي خود و همچنين قم خواستار اين الحاق شده‌اند كه نشانه علاقه مردمي هم هست.

از سوي ديگر مردم اين شهرستان از نظر فرهنگ و بافت فرهنگي به قم نزديك‌تر هستند و اغلب تعاملات فرهنگي، هنري، اقتصادي و تجاري آنها با استان قم است.

اين نكته نيز قابل تامل است كه فاصله شهر دلیجان تا قم ۹۰ کیلومتر و فاصله محلات تا قم ۱۱۰ کیلومتر و این فواصل به مراتب کمتر از فاصله آنها تا مرکز استان يعني 140 كيلومتر است و ضمنا از قم به دلیجان اتوبان است اما راه ارتباطی دلیجان تا اراک یک راه روستایی است و همچنین راه‌های داخلی استان مرکزی آن مقدار که گفته شده وابستگی زیادی به این دو مسیر ندارند و این مطلب بزرگنمایی شده و ناشی از عدم اطلاع کافی مطرح کنندگان آن بوده است.

*مطرح كردن موضوع الحاق شهرستان‌ها به قم در محضر رئيس جمهور

چندي پيش در حاشيه حضور دكتر روحاني رئيس جمهور در مجلس شوراي اسلامي، موضوع الحاق توسط نمايندگان دليجان و محلات و ساوه و زرنديه و همچنين سليمي نماينده اراك مطرح مي‌شود كه رئيس جمهور نيز در اين خصوص اعلام مي‌كند: موضوع را در طرح تقسيمات كشوري مطرح كنيد و ما نيز آن را دنبال خواهيم كرد.

اميرآبادي نماينده مردم قم نيز كه شاهد اين گفتگو بوده است مي‌گويد: پس از درخواست اين نمايندگان از رئيس جمهور، دكتر لاريجاني ديگر نماينده قم و رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز بر اين امر تاكيد كرده و رئيس جمهور مي‌گويد كه موضوع را با وزير كشور مطرح و ما نيز كمك مي‌كنيم.

همچنين وزير كشور نيز در اين زمينه موافقت خود را اعلام كرده و بيان كرده است كه موضوع را بنا به درخواست نماينده‌هاي دليجان، محلات و ساوه و زرنديه دنبال خواهم كرد.

*طرح الحاق بخشی از استان مرکزی به قم شوخی بود!

درج اين مطلب از عباس رجايي نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شوراي اسلامي واكنش‌هاي بسياري را در بر داشت به گونه‌اي كه وي علنا موضوع الحاق شهرهاي ساوه، دليجان و محلات را زير سئوال برده بود و بدون توجه به گفته‌هاي همكاران خود گفت: موضوع الحاق هرچند وقت یک بار توسط برخی از نمایندگان قم مطرح می‌شود که برخورد مناسب با این موضوع صورت گرفته است.

وي به صحبت‌هاي نماينده ساوه نيز واكنش نشان داد و گفته بود: البته اخیرا نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق پیش از دستور خود موضوعاتی را مبنی بر جدایی ساوه و زرندیه از استان مطرح کردند که ما با ایشان برخورد کرده و گفتیم که شما حق ندارید چنین مباحثی را مطرح کرده و یکپارچگی استان را به هم بزنید.

شهلا ميرگلوبيات نماينده مردم ساوه چندي پيش عنوان كرده بود كه خواهان جدايي شهرستان ساوه از مركزي بوده و مردم ساوه خواهان الحاق اين شهرستان به قم هستند.

رجایی نماينده اراك همچنين در مصاحبه خود طرح الحاق را يك شوخي عنون كرده و گفته بود: هدف نمایندگان قم از بیان این مسائل توسعه ‌طلبی است و جواب ما به آنها این است که شما شوخی می‌کنید و جدایی ساوه، دلیجان و محلات از استان مرکزی به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

* مردم ساوه و زرندیه خواستار الحاق به استان قم هستند

شهلا ميرگلوبيات نماينده مردم ساوه و زرنديه در گفتگو با خبرنگار پایگاه 598 به صحبت‌هاي رجایی نماينده اراك واكنش نشان داد و گفت: موضوع الحاق يك موضوع جدي است و با كسي شوخي نداريم و اينكه يك نماينده ديگر در جايي گفته شوخي است، بهتر است به فكر حوزه انتخابيه خودش باشد.

وي در پاسخ به اين سئوال كه نماينده اراك عنوان كرده است كه به شما تذكر داده‌اند گفت: هيچ نماينده‌اي نمي‌تواند به نماينده ديگر تذكر دهد و هيچ كدام از نمايندگان نيز به بنده تذكر نداده‌اند و موضوع الحاق خواسته مردم ساوه و زرنديه است و به همين خاطر من اين امر را دنبال مي‌كنم.

ميرگلوبيات تصريح كرد: اين موضوع را رئيس جمهور، رئيس مجلس و همچنين وزير كشور مطرح كرده‌ام و آنها نيز موافقت خود را اعلام كرده‌اند.

نماينده مردم ساوه و زرنديه با اشاره به اهميت الحاق اين دو شهرستان به قم گفت: فاصله اين دو شهرستان تا مركز استان قم نزديك تر از اراك است و به همين منظور بسياري از مسائل و مراودات را مردم اين شهرستان‌ها در قم انجام مي‌دهند.

وي تصريح كرد: الحاق شهرستان‌هاي ساوه و زرنديه از مطالبات جدي مردم اين دو شهرستان است و بنده به عنوان نماينده آنها اين موضوع را دنبال خواهم كرد.

*طرح الحاق شهرستان‌ها به قم شوخي نيست

پس از صحبت‌هاي رجایی نماينده اراك، اين بار حجت‌الاسلام و المسلمين آشتياني نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي نيز واكنش نشان داد و در گفتگو با خبرنگار پایگاه 598 گفت: موضوع الحاق شهرستان‌هاي ساوه، دليجان و محلات يك موضوعي نيست كه ديروز و امروز مطرح شده باشد و چندين سال مطرح است و هيچ شوخي نيز با كسي در اين خصوص نداريم.

وي بيان داشت: در اين خصوص طومارهاي بسياري از سوي مردم اين شهرها امضا و به وزارت كشور ارسال شده است و خود مردم این شهرستان‌ها کارها را دنبال کرده‌اند.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي ابراز داشت: حتي برخي از نمايندگان دليجان و محلات نيز پيگر اين الحاق هستند و تنها مانع این الحاق دستور دولت یازدهم است که با توجه به شرایط مالی کشور اجازه تقسیمات کشوری را نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمين آشتياني گفت: اين موضوع الحاق در مجمع نمايندگان استان قم نيز مطرح شد و دكتر لاريجاني نماينده مردم قم و رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز از اين الحاق حمايت كردند و ما خواهان اين الحاق هستيم و بارها نيز تقاضاي خود را ارائه كرده‌ايم و بار ديگر عنوان مي‌كنم كه اين موضوع شوخي نيست.

نكته‌اي كه در پايان بايد به آن اشاره كرد اين است كه با همه دلايل عقلاني و خواسته‌هاي مردمي موضوع الحاق در دستور كار قرار گرفته و بيان حرف‌هايي از جمله « طرح الحاق بخشی از استان مرکزی به قم شوخی بود» توهين به نمايندگان و مردم قم است، نمايندگاني كه پشت سر نمايندگي خود راي مردم از هر شهرستان و در قم نيز راي مراجع عظام تقليد و علما را دارند.

* گزارشی از سيد مهدي حسيني

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۱
در انتظار بررسی: ۱۲
* نظر:
ارسال نظرات
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۷ آبان ۱۳۹۳
۶
۰
طرح الحاق شهرستان آران و بیدگل را هم به استان قم پیگیری کنید!ما را هم نجات بدهید!
پاسخ
غزل
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۳
۴
۳
با سلام . بهترین راه الحاق ساوه . محلات و دلیجان به استان قم و در عوض الحاق ازنا .الیگودرز و دورود به استان مرکزی می باشد چون این شهرها به اراک نزدیکترند تا خرم اباد .
پاسخ
غزل
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۲۶ آبان ۱۳۹۳
۴
۱
با سلام . اصلاح قانون تقسیمات کشوری باید با خواست ونیاز مردم شهرها انجام گردد.
پاسخ
ناشناس
United States
۰۰:۵۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۳
۴
۰
خب کاشان هم به قم ملحق بشه...
پاسخ
save
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۱۰
۰
خواهشمندم که ساوه به قم ملحق بشه .بخدا رفت وامد به اراک 4ساعته درحالی که نیم ساعته به قم میرسیم .تورو خدا فکر مردم بیچاره هم باشین .انصاف نیس اراک استان ساوه باشه
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۳
۶
۰
این طرح از سالها پیش باسد اجرا میشد > خواسته همه مردم دلیجان و محلات سالهاست که به قم ملحق شوند و باید بشود
پاسخ
جوادی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
۷
۰
حالا دلیجان و محلات نسبت به ساوه به مرکز استان نزدیک تر هستند و همچنین از نظر دریافت بودجه وضعیت بهتری نسبت به ساوه دارند.
واقعا در حق ساوه ظلم داره میشه
اقا مسئولین اراک کی میخوان دست از این دشمنی با ساوه بردارن؟!
این چه وضع رسیدگی به یک شهرستان صنعتی مثل ساوه هست؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۳
۵
۰
امیدوارم زودتر شهر صنعتی دلیجان به استان قم ملحق بشه چراکه ملحق شدن به قم به توسعه بیشتر دلیجان کمک شایانی می کنه.امیدواریم این اتفاق زودتر بیفته.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
۲
۰
لطفا اراک هم به استان قم ملحق کنید تا ما هم نجات پیدا کنیم
پاسخ
محمد بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۲ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶
۱
۰
خوشحال میشم اگر شهرستان محلات جزو قم بشه ممنونم از شما عزیزان مخصوصا نماینده شهرستان محلات
پاسخ
حسين زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
۱
۰
سلام. بنده در اين باب اصولاً حرفم اين است كه چرا بعضي دوستان اين شكل كنوني تقسيمات ما را طلسم و تابو مي دانند و نه خود جرأت دارند به آن دست بزنند و نه به ديگران اجازة اين كار را مي دهند؟ آقا، اين نه بچه مي خورد و نه جن و پري دارد كه يكهو از پرده بيرون بيايند و وغ بزنند! يكي بايد برود اين تراكتور كه در جوب افتاده است را بيرون بكشد. چرا بعضيها هي داد وقال ميكنند و مانع مي شوند؟ آقا، در عهد رژيم ستمشاهي نسبت به تقسيمات كشور ما كاستي ها انجام شد كه لابد من و شما به آنها واقفيم. حالا چرا نبايد آن كاستيها بررسي شده و برطرف شوند؟ آيا خداي نكرده منتظريم همان رژيم پهلوي به اين مملكت برگردد و اين كاستي ها و معايب را برطرف كند؟ ضمناً مركزيت استان يك امتياز نيست بلكه مسئوليت است. شكل تقسيمات داخلي ايران هم بايد با توجه به اصول و تعاريف جغرافيائي رديف شود. حال آيا اين وضع كنوني، كاملترين حالت ممكن است؟ آيا اگر آيندگان ما را نسبت به اين كوتاهي ها و ناآگاهي ها زير سؤال ببرند، ما آنوقت جوابگو خواهيم بود؟ بابا، قاجاريان شكل حاكميتي كشور ما را ناقص كردند. پهلوي ها هم مرزبندي داخلي مملكت ما را ناقص كردند. آيا ما جسارتاً بوق تشريف داريم كه اين نقص و معايب را متوجه نيستيم و برطرف نمي كنيم؟ آقا، آن دوست كه مانع پيشرفت و رفع معايب ما ميشود دوست ما نيست.دشمن ماست به لباس دوست. ها؟ سعدي چه خوش ميگويد: دشمن دانا بلندت ميكند- بر زمينت مي زند نادان دوست. البته من نه قمي هستم نه اراكي. اصلاً مازندراني ام، اما كلّيت موضوع را متوجّهم. لطفاً عده اي با جهالت و ترسهاي بچه گانة خود صلاحيت عملكرد نظام اسلامي ما را زير سؤال نبرند. التماس دعا.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها